Traxio waarschuwt voor sloop nieuwe auto’s door WLTP

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Stuurt België straks nieuwe auto's naar de sloop door de WLTP? (Foto: Shutterstock)

Per 1 september mogen binnen de EU geen auto’s meer worden toegelaten die niet voldoen aan de WLTP-regelgeving. In België waarschuwt Traxio (voorheen Federauto) nu voor het waardeloos worden van een aantal nog niet ingeschreven NEDC-auto’s. Dat zijn auto’s die nog onder de vorige NEDC-emissietest zijn geproduceerd. De Belgische overheid heeft weliswaar een End of Series (restantregeling) ingesteld, maar deze geldt enkel voor erkende auto-importeurs en is beperkt wat betreft de aantallen.

Enkele honderden auto’s

“Wij constateren dat er nog ongebruikte auto’s bij particulieren en autobedrijven staan die niet zijn toegelaten”, stelt Philippe Decrock, woordvoerder van Traxio. Hij schat in dat het om enkele honderden voertuigen gaat. “Na 1 september resteert nog enkel sloop of export naar landen buiten de EU voor deze ongebruikte auto’s.”

Traxio, dat circa vierduizend autobedrijven vertegenwoordigt, heeft volgens Decrock uitgebreid gesproken met DIV, de Belgische RDW. “Maar wij merken dat de standpunten enkel verharden”, vertelt Decrock aan Automotive. “Zelfs de achterdeur van toelating als tweedehands auto’s is nu gesloten. Daarom luiden wij nu de noodklok. Bedrijven en particulieren moeten voor 1 september toelating vragen, of lopen het risico dat het daarna niet meer mogelijk is.”  

Kostbare zaak 

Het inschrijven van auto’s zonder ze te gebruiken gaat ten koste van veel marge, stelt Traxio. Bij inschrijving moeten de nodige belastingen worden betaald, waaronder een vol jaar wegenbelasting. Voor particulieren die hun auto om enige reden nog niet wensen te gebruiken, of voor autobedrijven die een auto nog niet hebben verkocht, is dat een kostbare zaak, stelt Decrock, die hoopt dat de DIV uiteindelijk toch nog met een regeling komt.

Nederland

In Nederland bestaat een ruimere restantregeling om na invoering van de WLTP de NEDC-voorraden weg te werken. Alle auto’s die voor juni zijn geproduceerd kunnen worden aangemeld volgens de Nederlandse regels. Deze auto’s kunnen tot volgend jaar verkocht worden. Volgens de RAI Vereniging zijn er kleine plukjes auto’s die tussen de Nederlandse restantvoorraadregeling en de WLTP-deadline vallen. “Maar als deze auto’s voor 1 september worden geregistreerd, kunnen ze gewoon worden verkocht”, zegt Wijnand de Geus, secretaris van de afdeling Auto’s. “Wij hebben hier veelvuldig contact over gehad met onze leden en vermoeden dat het probleem meevalt.”

Vergeten

Story Auto, een bedrijf dat grote partijen auto’s opkoopt, krijgt regelmatig auto’s aangeboden die tussen de regelingen vallen. “Dat zijn auto’s die vergeten zijn, of de partij die de auto gekocht heeft mag de auto niet aanmelden, dat mogen vaak alleen importeurs. Wij hebben deze auto’s nu allemaal in Duitsland geregistreerd. Van daaruit gaan we ze verkopen”, zegt dga Robert Story. Overigens komen ook importeurs nu tot opvallende ontdekkingen, meldt Story. “Wij krijgen nu auto’s aangeboden die nog Euro 5 zijn. Die zijn ze simpelweg kwijtgeraakt en komen nu boven water. Die auto’s gaan veelal naar Noord- en Oost Afrika. Een overgang zoals die we nu hebben met de WLTP levert ons altijd veel extra handel op.”

Traxio waarschuwt voor sloop nieuwe auto’s door WLTP | Automotive Online

Traxio waarschuwt voor sloop nieuwe auto’s door WLTP

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Stuurt België straks nieuwe auto's naar de sloop door de WLTP? (Foto: Shutterstock)

Per 1 september mogen binnen de EU geen auto’s meer worden toegelaten die niet voldoen aan de WLTP-regelgeving. In België waarschuwt Traxio (voorheen Federauto) nu voor het waardeloos worden van een aantal nog niet ingeschreven NEDC-auto’s. Dat zijn auto’s die nog onder de vorige NEDC-emissietest zijn geproduceerd. De Belgische overheid heeft weliswaar een End of Series (restantregeling) ingesteld, maar deze geldt enkel voor erkende auto-importeurs en is beperkt wat betreft de aantallen.

Enkele honderden auto’s

“Wij constateren dat er nog ongebruikte auto’s bij particulieren en autobedrijven staan die niet zijn toegelaten”, stelt Philippe Decrock, woordvoerder van Traxio. Hij schat in dat het om enkele honderden voertuigen gaat. “Na 1 september resteert nog enkel sloop of export naar landen buiten de EU voor deze ongebruikte auto’s.”

Traxio, dat circa vierduizend autobedrijven vertegenwoordigt, heeft volgens Decrock uitgebreid gesproken met DIV, de Belgische RDW. “Maar wij merken dat de standpunten enkel verharden”, vertelt Decrock aan Automotive. “Zelfs de achterdeur van toelating als tweedehands auto’s is nu gesloten. Daarom luiden wij nu de noodklok. Bedrijven en particulieren moeten voor 1 september toelating vragen, of lopen het risico dat het daarna niet meer mogelijk is.”  

Kostbare zaak 

Het inschrijven van auto’s zonder ze te gebruiken gaat ten koste van veel marge, stelt Traxio. Bij inschrijving moeten de nodige belastingen worden betaald, waaronder een vol jaar wegenbelasting. Voor particulieren die hun auto om enige reden nog niet wensen te gebruiken, of voor autobedrijven die een auto nog niet hebben verkocht, is dat een kostbare zaak, stelt Decrock, die hoopt dat de DIV uiteindelijk toch nog met een regeling komt.

Nederland

In Nederland bestaat een ruimere restantregeling om na invoering van de WLTP de NEDC-voorraden weg te werken. Alle auto’s die voor juni zijn geproduceerd kunnen worden aangemeld volgens de Nederlandse regels. Deze auto’s kunnen tot volgend jaar verkocht worden. Volgens de RAI Vereniging zijn er kleine plukjes auto’s die tussen de Nederlandse restantvoorraadregeling en de WLTP-deadline vallen. “Maar als deze auto’s voor 1 september worden geregistreerd, kunnen ze gewoon worden verkocht”, zegt Wijnand de Geus, secretaris van de afdeling Auto’s. “Wij hebben hier veelvuldig contact over gehad met onze leden en vermoeden dat het probleem meevalt.”

Vergeten

Story Auto, een bedrijf dat grote partijen auto’s opkoopt, krijgt regelmatig auto’s aangeboden die tussen de regelingen vallen. “Dat zijn auto’s die vergeten zijn, of de partij die de auto gekocht heeft mag de auto niet aanmelden, dat mogen vaak alleen importeurs. Wij hebben deze auto’s nu allemaal in Duitsland geregistreerd. Van daaruit gaan we ze verkopen”, zegt dga Robert Story. Overigens komen ook importeurs nu tot opvallende ontdekkingen, meldt Story. “Wij krijgen nu auto’s aangeboden die nog Euro 5 zijn. Die zijn ze simpelweg kwijtgeraakt en komen nu boven water. Die auto’s gaan veelal naar Noord- en Oost Afrika. Een overgang zoals die we nu hebben met de WLTP levert ons altijd veel extra handel op.”