Vanuit de nieuwe A-klasse kun je inmiddels autodelen organiseren binnen een specifieke groep medegebruikers

Achtergrond | Daimler omarmt start-ups voor versnelde digitalisering

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:

Naast de bekende Consumer Electronics Show in Las Vegas was het MWC – Mobile World Congress – in Barcelona vorige maand the place to be waar het ging om gedigitaliseerde communicatie. Daarom zette Mercedes-Benz er ook (als vrijwel enige autobouwer – alleen Seat en Ford gaven er op meer bescheiden schaal acte de présence) de nieuwe A-klasse neer. Die wordt immers gezien als toonaangevend op het gebied van connectiviteit tussen auto en de buitenwereld, voor diensten, informatie en verder geautomatiseerde rijfuncties inclusief autonoom rijden (lees hier meer over de A-klasse).
p34 barcalona anagog
Mercedes-Benz en moederconcern Daimler lanceerden tijdens het evenement 4YFN in Barcelona een eenvoudig toegankelijk platform voor startups die een bijdrage kunnen leveren aan toekomstige digitalisering van de autobranche. Het thema 4YFN staat voor 4 Years From Now – voor de zich razendsnel ontwikkelende elektronica een lange tijdsspanne. Op de Daimler stand toonden automotive nerds hun ideeën voor digitale oplossingen of toepassingen voor auto(mobiliteit).

Uitverkoren

Om de startupstrategie te ondersteunen organiseert Daimler sinds kort het Digital Life Ideation programma. Hier krijgen innovatieve jonge ondernemingen de kans om op kortlopende contractbasis in samenwerking met Daimler hun ideeën uit te werken voor praktische toepassing. De eigen medewerkers mogen ook meedoen. Via het eigen platform Startup Autobahn, ondersteund door een selectieprotocol van het Amerikaanse Plugandplay, maakt men een keuze uit wat de mondiale start-up gemeenschap te bieden heeft. Via het bedrijf Tech Invest investeert Daimler zelf ook in innovatie bedrijven, zoals Flixbus. De beste ideeën op Startup Autobahn worden geselecteerd om mee te doen aan regionale, zogenoemde Hackaton competities. De uitverkorenen daarvan mogen hun ideeën uitwerken in Daimlers Digital Life Ideation. De startups komen uit alle uithoeken van de wereld: bijvoorbeeld Bangelore (India), Singapore, Costa Rica, uiteraard de VS en vooral ook Israël. Volgens een Daimler-vertegenwoordiger op de stand ligt dat aan een “combinatie van individuele gretigheid en geavanceerde onderwijssystemen die in genoemde landen”.

Autodelen

Verschillende innovatieve ideeën van startups zijn inmiddels door Daimler omarmd. Vanuit de nieuwe A-klasse kun je inmiddels autodelen organiseren binnen een specifieke groep medegebruikers. Daarvoor is wel een smartphone (met 5G!) nodig die over een NFC – Near Field Communication – microchip beschikt. Daarmee kan de auto contactloos worden geopend, gestart en weer afgesloten. En met MBUX – Mercedes-Benz User Experience – kunnen steeds nieuwe informatiemogelijkheden aan het navigatiesysteem worden toegevoegd. Dat omvat onder andere op basis van het geregistreerde rijgedrag van de bestuurder een zelflerende functionaliteit waarmee dankzij kunstmatige intelligentie straatnamen, richtingaanwijzing of andere informatie ruimschoots voordat de navigatie instructie start, worden geprojecteerd. Daimler bedacht dat niet zelf maar ontdekte het bij (en nam vervolgens een financieel aandeel in) de Israëlische start-up Anagog.

Geef mij maar Amsterdam

Daimler is niet de enige fabrikant die op zoek is naar start-ups. Zo hield BMW in september vorig jaar een start-up event in Nederland, waar BMW’s innovatiedirecteur Peter Schwarzenbauer vertelde dat Nederland zichzelf beter moet profileren als innovatieland. “Iedereen kent Silicon Valey en Israël als start-up broedplaatsen, maar Nederland wordt weinig genoemd. Het is tijd om iets aan die communicatie te doen”, aldus Schwarzenbauer. BMW I Ventures investeert jaarlijks 500 miljoen euro in start-ups.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Achtergrond | Daimler omarmt start-ups voor versnelde digitalisering | Automotive Online
Vanuit de nieuwe A-klasse kun je inmiddels autodelen organiseren binnen een specifieke groep medegebruikers

Achtergrond | Daimler omarmt start-ups voor versnelde digitalisering

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:

Naast de bekende Consumer Electronics Show in Las Vegas was het MWC – Mobile World Congress – in Barcelona vorige maand the place to be waar het ging om gedigitaliseerde communicatie. Daarom zette Mercedes-Benz er ook (als vrijwel enige autobouwer – alleen Seat en Ford gaven er op meer bescheiden schaal acte de présence) de nieuwe A-klasse neer. Die wordt immers gezien als toonaangevend op het gebied van connectiviteit tussen auto en de buitenwereld, voor diensten, informatie en verder geautomatiseerde rijfuncties inclusief autonoom rijden (lees hier meer over de A-klasse).
p34 barcalona anagog
Mercedes-Benz en moederconcern Daimler lanceerden tijdens het evenement 4YFN in Barcelona een eenvoudig toegankelijk platform voor startups die een bijdrage kunnen leveren aan toekomstige digitalisering van de autobranche. Het thema 4YFN staat voor 4 Years From Now – voor de zich razendsnel ontwikkelende elektronica een lange tijdsspanne. Op de Daimler stand toonden automotive nerds hun ideeën voor digitale oplossingen of toepassingen voor auto(mobiliteit).

Uitverkoren

Om de startupstrategie te ondersteunen organiseert Daimler sinds kort het Digital Life Ideation programma. Hier krijgen innovatieve jonge ondernemingen de kans om op kortlopende contractbasis in samenwerking met Daimler hun ideeën uit te werken voor praktische toepassing. De eigen medewerkers mogen ook meedoen. Via het eigen platform Startup Autobahn, ondersteund door een selectieprotocol van het Amerikaanse Plugandplay, maakt men een keuze uit wat de mondiale start-up gemeenschap te bieden heeft. Via het bedrijf Tech Invest investeert Daimler zelf ook in innovatie bedrijven, zoals Flixbus. De beste ideeën op Startup Autobahn worden geselecteerd om mee te doen aan regionale, zogenoemde Hackaton competities. De uitverkorenen daarvan mogen hun ideeën uitwerken in Daimlers Digital Life Ideation. De startups komen uit alle uithoeken van de wereld: bijvoorbeeld Bangelore (India), Singapore, Costa Rica, uiteraard de VS en vooral ook Israël. Volgens een Daimler-vertegenwoordiger op de stand ligt dat aan een “combinatie van individuele gretigheid en geavanceerde onderwijssystemen die in genoemde landen”.

Autodelen

Verschillende innovatieve ideeën van startups zijn inmiddels door Daimler omarmd. Vanuit de nieuwe A-klasse kun je inmiddels autodelen organiseren binnen een specifieke groep medegebruikers. Daarvoor is wel een smartphone (met 5G!) nodig die over een NFC – Near Field Communication – microchip beschikt. Daarmee kan de auto contactloos worden geopend, gestart en weer afgesloten. En met MBUX – Mercedes-Benz User Experience – kunnen steeds nieuwe informatiemogelijkheden aan het navigatiesysteem worden toegevoegd. Dat omvat onder andere op basis van het geregistreerde rijgedrag van de bestuurder een zelflerende functionaliteit waarmee dankzij kunstmatige intelligentie straatnamen, richtingaanwijzing of andere informatie ruimschoots voordat de navigatie instructie start, worden geprojecteerd. Daimler bedacht dat niet zelf maar ontdekte het bij (en nam vervolgens een financieel aandeel in) de Israëlische start-up Anagog.

Geef mij maar Amsterdam

Daimler is niet de enige fabrikant die op zoek is naar start-ups. Zo hield BMW in september vorig jaar een start-up event in Nederland, waar BMW’s innovatiedirecteur Peter Schwarzenbauer vertelde dat Nederland zichzelf beter moet profileren als innovatieland. “Iedereen kent Silicon Valey en Israël als start-up broedplaatsen, maar Nederland wordt weinig genoemd. Het is tijd om iets aan die communicatie te doen”, aldus Schwarzenbauer. BMW I Ventures investeert jaarlijks 500 miljoen euro in start-ups.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.