‘Ook Skoda stopt met typegoedkeuring bij Britse VCA’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De autobranche bereidt zich voor op de Brexit. (Foto: Shutterstock)

Dat meldt Automotive News Europe vandaag. Binnen de Europese Unie geldt een typegoedkeuring in een land voor alle 28 lidstaten. Ook Jaguar Land Rover en Nissan maken gebruik van de VCA. Of de VCA-goedkeuring na de officiële Brexit eind 2020 nog steeds voor de EU-lidstaten geldt, is onzeker. De Europese branchevereniging van autofabrikanten Acea pleit er bij de Europese Commissie voor om ook na de Brexit de goedkeuring van VCA voor alle EU-markten te laten gelden. “Om zekerheid op lange termijn te hebben over de typegoedkeuring voor de Europese markt, is het van belang om samen te werken met een instantie waarbij we zeker weten dat de goedkeuring voor de hele Europese markt blijft gelden”, citeert Automotive News Europe een woordvoerder van Skoda.

Strengere eisen

Onder andere de Skoda-modelen Karoq, Kodiaq en Citigo werden door de VCA gekeurd. Toekomstige modellen zullen door de Tsjechische instantie worden gekeurd.
Acea bracht eerder deze week een position paper naar buiten waarin het pleit voor een overeenkomst waarbij de typegoedkeuringen in het VK ook geldig zijn in de EU en vice versa. Volgens Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea, is er snel duidelijkheid nodig over het automotive handelsverkeer en afspraken over de typegoedkeuring, CO2-plafonds en de handel van onderdelen.

De Europese Commissie stelt vanaf 2021 strengere eisen aan de maximale CO2-uitstoot per autofabrikant; dit is een gemiddelde per verkochte vloot. “Als de data van auto’s uit het VK hierin niet wordt meegenomen, wordt het heel moeilijk om tijdig de nieuwe doelstelling voor 2021 te halen”, aldus Jonnaert. 

Ook op het gebied van onderdelen verwacht Acea negatieve gevolgen van een Brexit. “Douanecontroles staan een snelle levering in de weg, met vertraging en een kostenstijging in de productie tot gevolg. En als er geen handelsakkoord komt, zouden de prijzen van onderdelen ook kunnen stijgen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Ook Skoda stopt met typegoedkeuring bij Britse VCA’ | Automotive Online

‘Ook Skoda stopt met typegoedkeuring bij Britse VCA’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De autobranche bereidt zich voor op de Brexit. (Foto: Shutterstock)

Dat meldt Automotive News Europe vandaag. Binnen de Europese Unie geldt een typegoedkeuring in een land voor alle 28 lidstaten. Ook Jaguar Land Rover en Nissan maken gebruik van de VCA. Of de VCA-goedkeuring na de officiële Brexit eind 2020 nog steeds voor de EU-lidstaten geldt, is onzeker. De Europese branchevereniging van autofabrikanten Acea pleit er bij de Europese Commissie voor om ook na de Brexit de goedkeuring van VCA voor alle EU-markten te laten gelden. “Om zekerheid op lange termijn te hebben over de typegoedkeuring voor de Europese markt, is het van belang om samen te werken met een instantie waarbij we zeker weten dat de goedkeuring voor de hele Europese markt blijft gelden”, citeert Automotive News Europe een woordvoerder van Skoda.

Strengere eisen

Onder andere de Skoda-modelen Karoq, Kodiaq en Citigo werden door de VCA gekeurd. Toekomstige modellen zullen door de Tsjechische instantie worden gekeurd.
Acea bracht eerder deze week een position paper naar buiten waarin het pleit voor een overeenkomst waarbij de typegoedkeuringen in het VK ook geldig zijn in de EU en vice versa. Volgens Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea, is er snel duidelijkheid nodig over het automotive handelsverkeer en afspraken over de typegoedkeuring, CO2-plafonds en de handel van onderdelen.

De Europese Commissie stelt vanaf 2021 strengere eisen aan de maximale CO2-uitstoot per autofabrikant; dit is een gemiddelde per verkochte vloot. “Als de data van auto’s uit het VK hierin niet wordt meegenomen, wordt het heel moeilijk om tijdig de nieuwe doelstelling voor 2021 te halen”, aldus Jonnaert. 

Ook op het gebied van onderdelen verwacht Acea negatieve gevolgen van een Brexit. “Douanecontroles staan een snelle levering in de weg, met vertraging en een kostenstijging in de productie tot gevolg. En als er geen handelsakkoord komt, zouden de prijzen van onderdelen ook kunnen stijgen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.