VW’s uitdaging: integer handelen in een wereld vol onverschilligheid

Redactie Redactie
• Laatste update:
Volkswagen spreekt op een integriteitsdebat. Ís dit een grap?' (Foto: Shutterstock)

De aankondiging deed de wenkbrauwen al fronsen: een debatmiddag van de European Movement International, getiteld  ‘Integriteit, Transparantie, en Goed Zakelijk Burgerschap’: mede mogelijk gemaakt door de Volkswagen Group (VW). Er kwam direct een felle tweet van het hoofd van de pan-Europese consumentenorganisatie Beuc, waar ook de Consumentenbond lid van is. “Is dit een grap?” vroeg Beuc-voorzitter Monique Goyens zich daarin af.

Het was geen grap, bleek afgelopen donderdag in Brussel op de permanente vertegenwoordiging (een soort EU-ambassade) van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Toch begreep spreker Hiltrud Werner, manager Integriteit en Recht bij VW AG, maar al te goed dat sommigen sinds het sjoemelschandaal moeite hebben met de combinatie VW en integriteit. “U denkt misschien: was er geen geschikter bedrijf om daarover te spreken?” Maar Werner vertelde het ongeveer 75 personen tellende publiek dat ze het gepast vond dat Volkswagen op een dergelijk event kwam spreken.

U denkt misschien: was er geen geschikter bedrijf om te spreken?

Hiltrud Werner, manager integriteit Volkswagen AG

“Volkswagen betreurt het wangedrag dat leidde tot de dieselcrisis ten zeerste,” zei Werner. Ze benadrukte dat het bedrijf na het schandaal actie heeft ondernomen: personeelswisselingen, proceswijzigingen en cultuurveranderingen. Enkele tientallen mensen zouden zijn ontslagen. “Voor het eerst hebben we een uniforme gedragscode voor de hele Volkswagen Groep ontwikkeld,” aldus Werner. De regels moeten de verschillende gedragscodes die voorheen bestonden vervangen en vernieuwen. Want uiteindelijk komt het neer op het gedrag van individuele medewerkers. “Het succes van een bedrijf hangt af van of werknemers doen wat goed is,” zei Werner, overigens zonder te refereren aan het feit dat voormalig topman Martin Winterkorn pas over het schandaal sprak toen het bedrijf zich gedwongen zag het gesjoemel op te biechten.

Gelijkwaardig

Mooie woorden, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om daden. Een van de meest opvallende daden is het verschil in behandeling tussen VW-consumenten in de Verenigde Staten en in Europa. Amerikanen kunnen enkele duizenden dollars aan compensatie verwachten, Europeanen niets. “We waarderen al onze consumenten gelijkwaardig,” benadrukte Werner. Maar er zijn nu eenmaal grote juridische verschillen tussen de twee regio’s, voegde ze er aan toe. Zo zijn de stikstofoxidenormen in de VS strenger dan hier.

Consumentenorganisaties als die van Goyens zijn echter niet erg tevreden over de communicatie van Volkswagen aan het adres van Europese consumenten. Zo vinden ze dat Volkswagen niet goed uitlegt wat er nu precies gebeurt met een sjoemelwagen als die naar de garage wordt gebracht voor een update. Die kritiek wuifde Werner weg, toen ze na afloop enkele minuten met Automotive Management sprak. “Volgens mij hebben we zeer goede uitleg op onze website daarover,” zei Werner. “Er is ook een hulplijn. Ik denk dat klanten die informatie willen vinden, informatie kunnen krijgen.”

De debatmiddag werd geopend met een toespraak door Emily O’Reilly, de ombudsman van de EU. Zij wees erop dat de bijeenkomst voor Volkswagen natuurlijk een manier was om het vertrouwen van de burgers terug te winnen, maar dat het bedrijf inmiddels ook weer goede verkoopcijfers noteerde. “De uitdaging voor het bedrijf zou heel goed kunnen zijn hoe het een ethische bedrijfscultuur kan creëren te midden van een groot aantal ogenschijnlijk onverschillige consumenten.”Lees ook: Op de beurs lijkt het dieselschandaal ook geen vat meer te hebben op Volkswagen.

Peter Teffer is auteur van het boek Dieselgate: Hoe de industrie sjoemelde en Europe faalde. Hij spreekt op 17 mei op het Nationaal Automotive Congres.