Brussel breekt lans voor Europese uitrol Nationale Autopas

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Volgens het onderzoek heeft een gebruikte auto die binnen de EU wordt verkocht in 30 tot 50 procent van de gevallen gemiddeld 60 duizend kilometer meer gereden dan op de teller staat. De koper betaalt gemiddeld drieduizend euro te veel voor zo’n auto. Tellerfraude levert handelaren gemiddeld 7 tot 8 miljard euro extra per jaar op. ln Midden- en Oost-Europa is het frauderisico het grootst. Zo loopt een koper van een tweedehands auto in Bulgarije 80 procent kans om opgelicht te worden. In België is het aantal tellerfraudes met 0,2 procent van de occasions het laagst, gevolgd door Nederland met 1 procent.

Hoe effectief de systemen in België en Nederland ook werken, door het gebrek aan registratie in de rest van Europa komen er nog veel auto’s naar ons land met een gemanipuleerde tellerstand. Het televisieprogramma Opgelicht bracht dit in 2015 aan het licht door zelf een gebruikte auto uit Duitsland te importeren, de kilometerteller terug te draaien en vervolgens op kenteken te laten zetten bij de RDW. 

Lessen trekken 

Om tellerfraude in heel Europa te bestrijden roepen de auteurs van het onderzoek de Europese Commissie op om actie te ondernemen en doen vijf aanbevelingen:

  • De eerste apk naar voren halen in plaats van na vier jaar, zoals de huidige Europese richtlijn voorziet;
  • verplichten, of in ieder geval aanbevelen om de tellerstand niet alleen bij een keuring te registreren, maar ook bij iedere onderhoudsbeurt of reparatie;
  • Lessen trekken uit de positieve ervaringen in België en Nederland. Deze systemen kunnen aangepast worden aan de lokale occasionmarkt en de nationale wetgeving:
  • Bij export, moet de informatie over de tellerstand het voertuig over de grens volgen. Bijvoorbeeld via het bestaande Eucaris dataplatform;
  • Autofabrikanten moeten kilometertellers beter beveiligen tegen manipulatie.Bekijk het volledige rapport in de Automotive Kennisbank.

Slowakije

Nederland en België zijn tot nu de enige Europese landen die informatie over tellerstanden uitwisselen. In Slowakije staat de invoering van een op de Car-pass gebaseerd systeem voor dit jaar op de planning. Er is al een samenwerking tussen Nederland en Slowakije om straks data met elkaar te delen over tellerstanden. In Nederland wordt al jaren gestreden tegen tellerfraude. In 2014 werd de tellerfraudewet geïntroduceerd.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.