‘Twee procent wagenpark heeft onlogische tellerstand’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In Nederland rijden meer dan 210 duizend auto’s rond met een onlogische tellerstand. Dat betekent dat bij ongeveer een op de vijftig auto’s de kilometerteller kan zijn teruggedraaid. Dat meldt verzekeringsvergelijkingssite Slimster op basis van een analyse van RDW-gegevens.

Het terugdraaien van tellerstanden is sinds 2014 verboden. In Duitsland ligt het aantal tellerfraudes veel hoger, denken belangenorganisaties.

Volgens Slimster hebben Chevrolet het vaakst (5,5%) een onlogische tellerstand. Slimster merkt daarbij op dat Chevrolets vaak geïmporteerd worden en dan een teller hebben in mijlen in plaats van kilometers. Wanneer dit wordt aangepast levert dat in voorkomende gevallen een onlogische kilometerstand op.

Na Chevrolet volgen Volkswagen (2,4%) en Mercedes (2,3%). Bij Aziatische merken komen de minste onlogische tellerstanden voor. Het percentage Honda’s met een onlogische tellerstand is slechts 0,7 procent. Ook de Oost-Europese merken Skoda en Dacia scoren goed, met beide precies één procent.

Recalls

Slimster onderzocht de RDW data ook op openstaande terugroepacties. Bijna zes procent van de personenwagens heeft nog een openstaande terugroepactie staan, bij bedrijfswagens is dat 4,7 procent.

Slimster-eigenaar Marco Schuurman stelt dat autobezitters moeten opletten, al leveren recalls niet vaak problemen op. “De verzekeraar zal niet zomaar de eventuele (letsel)schade vergoeden, als blijkt dat het laten uitvoeren van de terugroepactie het ongeval had kunnen voorkomen. Het is dus belangrijk om in zo’n geval direct een afspraak bij de dealer in te plannen. Ook als je een tweedehands auto koopt waarbij nog een terugroepactie openstaat.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Twee procent wagenpark heeft onlogische tellerstand’ | Automotive Online

‘Twee procent wagenpark heeft onlogische tellerstand’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In Nederland rijden meer dan 210 duizend auto’s rond met een onlogische tellerstand. Dat betekent dat bij ongeveer een op de vijftig auto’s de kilometerteller kan zijn teruggedraaid. Dat meldt verzekeringsvergelijkingssite Slimster op basis van een analyse van RDW-gegevens.

Het terugdraaien van tellerstanden is sinds 2014 verboden. In Duitsland ligt het aantal tellerfraudes veel hoger, denken belangenorganisaties.

Volgens Slimster hebben Chevrolet het vaakst (5,5%) een onlogische tellerstand. Slimster merkt daarbij op dat Chevrolets vaak geïmporteerd worden en dan een teller hebben in mijlen in plaats van kilometers. Wanneer dit wordt aangepast levert dat in voorkomende gevallen een onlogische kilometerstand op.

Na Chevrolet volgen Volkswagen (2,4%) en Mercedes (2,3%). Bij Aziatische merken komen de minste onlogische tellerstanden voor. Het percentage Honda’s met een onlogische tellerstand is slechts 0,7 procent. Ook de Oost-Europese merken Skoda en Dacia scoren goed, met beide precies één procent.

Recalls

Slimster onderzocht de RDW data ook op openstaande terugroepacties. Bijna zes procent van de personenwagens heeft nog een openstaande terugroepactie staan, bij bedrijfswagens is dat 4,7 procent.

Slimster-eigenaar Marco Schuurman stelt dat autobezitters moeten opletten, al leveren recalls niet vaak problemen op. “De verzekeraar zal niet zomaar de eventuele (letsel)schade vergoeden, als blijkt dat het laten uitvoeren van de terugroepactie het ongeval had kunnen voorkomen. Het is dus belangrijk om in zo’n geval direct een afspraak bij de dealer in te plannen. Ook als je een tweedehands auto koopt waarbij nog een terugroepactie openstaat.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.