ADAC: Kilometertellerfraude bij één op de drie Duitse occasions

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Uit onderzoek van de Duitse autorijdersbond ADAC blijkt dat kilometertellerfraude veelvuldig voorkomt in Duitsland. (Foto: Shutterstock)

De kilometerstand van moderne auto’s wordt in Duitsland veelvuldig gemanipuleerd. Dat blijkt uit een onderzoek van autorijdersbond ADAC. Naar schatting van de Duitse politie komt kilometertellerfraude voor bij één op de drie in Duitsland verkochte occasions.

In Duitsland is het gebruik van een manipulatieapparaat, anders dan in Nederland, niet verboden. “De geldende EU-verordening, waarmee de kilometerstand beschermd wordt, is nog steeds niet van kracht in Duitsland”, schrijft de autorijdersbond. De Europese verordening geldt sinds 2017 voor nieuwe voertuigmodellen en sinds 2018 voor alle nieuwe auto’s. ADAC verlangt een aanvulling op de verordening waarin staat hoe keuringsinstanties, zoals de RDW in Nederland, hierop controleren.Nederland strijdt al jaren samen met België tegen tellerfraude. Het is vooralsnog niet gekomen tot een samenwerking met de Duitsers.

Makkelijk vervalsen

Om te onderzoeken hoe snel en makkelijk de kilometerstand kan worden vervalst, deed de organisatie zelf een steekproef met drie modellen: de Ford Kuga uit 2019, Opel Grandland X uit 2020 en Peugeot 208 uit 2019. Uit die test bleek dat de kilometerstand snel en makkelijk te vervalsen was, aldus ADAC.

Met behulp van de software in de manipulatieapparaten wordt de kilometerstand aangepast zonder dat men de snelheidsmeter of andere onderdelen verwijdert. Volgens ADAC gebeurt dit niet alleen vlak voor de verkoop van een occasion, maar ook bij leaseauto’s. “Met het invoeren van valse gegevens wordt de voertuighistorie aangepast. En lijkt het alsof de auto minder kilometers heeft gereden”, aldus de autorijdersbond.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

ADAC: Kilometertellerfraude bij één op de drie Duitse occasions | Automotive Online

ADAC: Kilometertellerfraude bij één op de drie Duitse occasions

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Uit onderzoek van de Duitse autorijdersbond ADAC blijkt dat kilometertellerfraude veelvuldig voorkomt in Duitsland. (Foto: Shutterstock)

De kilometerstand van moderne auto’s wordt in Duitsland veelvuldig gemanipuleerd. Dat blijkt uit een onderzoek van autorijdersbond ADAC. Naar schatting van de Duitse politie komt kilometertellerfraude voor bij één op de drie in Duitsland verkochte occasions.

In Duitsland is het gebruik van een manipulatieapparaat, anders dan in Nederland, niet verboden. “De geldende EU-verordening, waarmee de kilometerstand beschermd wordt, is nog steeds niet van kracht in Duitsland”, schrijft de autorijdersbond. De Europese verordening geldt sinds 2017 voor nieuwe voertuigmodellen en sinds 2018 voor alle nieuwe auto’s. ADAC verlangt een aanvulling op de verordening waarin staat hoe keuringsinstanties, zoals de RDW in Nederland, hierop controleren.Nederland strijdt al jaren samen met België tegen tellerfraude. Het is vooralsnog niet gekomen tot een samenwerking met de Duitsers.

Makkelijk vervalsen

Om te onderzoeken hoe snel en makkelijk de kilometerstand kan worden vervalst, deed de organisatie zelf een steekproef met drie modellen: de Ford Kuga uit 2019, Opel Grandland X uit 2020 en Peugeot 208 uit 2019. Uit die test bleek dat de kilometerstand snel en makkelijk te vervalsen was, aldus ADAC.

Met behulp van de software in de manipulatieapparaten wordt de kilometerstand aangepast zonder dat men de snelheidsmeter of andere onderdelen verwijdert. Volgens ADAC gebeurt dit niet alleen vlak voor de verkoop van een occasion, maar ook bij leaseauto’s. “Met het invoeren van valse gegevens wordt de voertuighistorie aangepast. En lijkt het alsof de auto minder kilometers heeft gereden”, aldus de autorijdersbond.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.