'Je moet niet bang zijn om over moeilijke dingen te praten'

Interview | Mirjam van der Rijt: Ten strijde voor branche en bedrijf

Interview • Dat Mirjam van der Rijt haar werk met veel plezier doet, dat straalt ze uit. Vriendelijk doch vastberaden, open en oprecht. Dat is haar stijl. Die is te herkennen in Autobedrijf van der Rijt én in VASS waar ze vorig jaar mee begon.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Mirjam van der Rijt. (Beeld: Hennie Keeris)

Je besloot in 2008 om je baan in het onderwijs op te zeggen en bij je man John van der Rijt in het autobedrijf te gaan werken. Was dat een moeilijke keuze?

“Dat was zeker geen gemakkelijke beslissing. Ik had het erg naar mijn zin in het onderwijs. Overdag stond ik als juf voor de klas en ’s avonds was ik docent aan de Pabo. Met onze, toen nog kleine kinderen, woonden we bij het autobedrijf. Er liep van alles door elkaar heen: het autobedrijf, de werkplaats, het gezin en mijn baan in het onderwijs. Het was eigenlijk niet goed meer te combineren. Toen ik een aanbod kreeg voor een betere baan in het onderwijs, waarvoor ik weer zou moeten studeren, vond ik dat ik een beslissing moest nemen. Uiteindelijk koos ik voor de autobranche, met dezelfde overtuiging als waarmee ik daarvoor het onderwijs inging. Het was wel wennen: het zijn totaal verschillende werelden. In het onderwijs lopen vooral veel vrouwen rond en wordt over alles gepraat en vergaderd, terwijl de autowereld wordt gedomineerd door mannen. Die communiceren veel directer en duidelijker; daar houd ik wel van.”

Welke lessen of ervaringen heb je meegenomen uit het onderwijs?

“Dat alles bespreekbaar moet zijn. Soms wordt John er misschien dol van, maar hij ziet er wel het belang van in dat het zinvol is om te praten over wat er speelt binnen het bedrijf. Je moet niet bang zijn om over moeilijke dingen te praten. Ook ik kan buikpijn hebben van het voeren van een slechtnieuwsgesprek. Juist dan is het belangrijk dat mensen weten dat je moeilijke zaken bespreekbaar maakt, met het doel om er samen uit te komen.”

“Iets anders wat ik uit mijn onderwijscarrière heb meegenomen is dat je goed moet kijken naar waar iemands kracht ligt en wat zijn niveau is. Voor de klas kijk je goed naar wat elke leerling nodig heeft om vooruit te komen. Dat pas ik nu ook toe binnen ons bedrijf, en binnen de vereniging VASS.”

Wat was de aanleiding voor het oprichten van de Verenigde Autobedrijven Samen Sterk (VASS)?

“Ik merkte dat John geregeld gefrustreerd was over bepaalde dingen en zich steeds vaker afvroeg: ik ben toch niet de enige die hier mee worstelt? Dat kan van alles zijn: van nieuwe regels tot personeelszaken of importkwesties. Met die gedachte zijn we VASS begonnen. Waar loop je als ondernemer tegenaan? En, hoe kun je elkaar verder helpen? Het grote probleem bij zelfstandig ondernemers is vaak dat ze geen tijd hebben en dus ben ik op zoek gegaan naar een makkelijke en laagdrempelige manier van communiceren. Daarom hebben we een app ontwikkeld waarin de leden alle vragen, ervaringen of adviezen met elkaar kunnen delen.”

VASS voorziet blijkbaar in een behoefte en groeide van 40 leden vorig jaar tot 440 nu. Waarom is VASS nodig naast de brancheorganisaties en garageformules?

“Een valkuil voor verenigingen is dat ze op een gegeven moment te veel verschillende belangen te dienen hebben en het oorspronkelijke doel verwatert. Wij zijn een initiatief dat niet is bedacht vanachter een bureau, maar ontstaan vanuit een concrete behoefte. De kern is dat wij één van de leden zijn. We staan zelf elke dag in de zaak en snappen precies waar ondernemers tegenaan lopen.

Ondernemers zijn blij dat iemand het voor ze opneemt

Ondernemers willen gehoord worden. Als een bank of verzekeraar niet meer in de branche gelooft en autobedrijven niet meer als klant willen, dan kom je in de underdogpositie terecht en ben je blij als mensen het voor je opnemen. Ik heb een groot gevoel voor rechtvaardigheid en neem het voor ondernemers op als dat nodig is. Onlangs zat ik in een tv-uitzending van Opgelicht vanwege een autobedrijf dat wij als VASS-lid hebben geschorst omdat het werd verdacht van tellerfraude. Dat soort zaken haalt het imago van onze hele branche naar beneden. Daar dragen we als branche een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor.”

“Ik ben erop gebrand dat VASS geen klaagclub wordt, maar een club die vooruit wil. VASS is misschien een vreemde eend in de bijt. Ik merk dat brancheverenigingen aan ons moeten wennen of bang zijn dat we in hun vaarwater zitten. De sector is behoudend en gewend dat alles langs dezelfde paden loopt. Het kan geen kwaad als er soms even goed aan de boom wordt geschud.”

Jullie autobedrijf bedient een specifieke markt met exclusieve auto’s. Hoe pakken jullie dat aan?mirjam van der rijt 03

“Onze slogan is niet voor niets ‘We sell emotions’: wij proberen fans van onze klanten te maken. Het zijn mensen die vol spanning uitkijken naar het moment dat ze hun auto hier komen afhalen. Als John de auto dan klaar maakt voor aflevering, stuurt hij de klant nog even een foto of filmpje: kijk eens hoe mooi hij eruit ziet. Wij zijn trots op de dingen die we doen. Als een auto niet bij iemand past, dan zijn we daar ook eerlijk in. Als je wat ouder bent of niet meer zo mobiel, moet je niet in lage sportauto willen rijden, want dan kost het telkens moeite om in en uit stappen. Dan denken wij mee over een mooie auto die beter past. Dat wordt op prijs gesteld en zorgt ervoor dat mensen graag bij ons terugkomen.”

Malafide praktijken halen onze branche naar beneden

“Onze klanten houden van mooie, dikke auto’s en dan vaak ’t liefst eentje die het nodige kabaal maakt. Als iemand bij aankoop twijfelt over een nieuwe uitlaat, omdat de kosten hoog zijn, snappen wij dat. Joh, dan kom je over een paar maanden toch terug als je het geld ervoor hebt. Dan ben je voor de tweede keer blij met je auto.”

Het kan geen kwaad als er goed aan de boom wordt geschud

Hoe kijken die autoliefhebbers tegen elektrificatie aan?

“Tsja, de meeste zijn niet zo blij met de elektrificatie. Sommige klanten hebben voor hun werk een elektrische auto, omdat ze niet makkelijk meer voor een andere aandrijving kunnen kiezen. Die komen dan bij ons kijken voor een fun-auto erbij, waar alles op en aan zit. Wij volgen natuurlijk de technische ontwikkelingen en denken dat het nog een aantal jaren zal duren voordat het wagenpark is geëlektrificeerd. Ik verwacht dat er altijd plek zal blijven voor specialisten in een nichemarkt.”

John en jij werken en leven al jarenlang met elkaar. Hoe zorg je dat het goed blijft gaan?

“Ik ben een klankbord voor John. We voelen elkaar heel goed aan. Elke zaterdag staan we samen in de showroom en weten we alles prima te regelen zonder al te veel woorden. Je moet elkaar ook met rust kunnen laten als je samen leeft en werkt. Ik was jarenlang de vrouw van. Dat vond ik trouwens totaal geen probleem, sterker nog: daar ben ik trots op.”

Over Autobedrijf John van der Rijt

Het Udense autobedrijf van John en Mirjam van der Rijt bestaat sinds 1996 en is gespecialiseerd in karakteristieke, jonge occasions, die zijn geselecteerd op exclusiviteit, sportiviteit, opvallend design en een aantoonbare historie. De showroom wordt gedomineerd door de Duitse merken Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Volkswagen en Mini, aangevuld met exclusieve auto’s van Italiaanse makelij, zoals Ferrari en Lamborghini. Behalve de showroom en de werkplaats, was tot 2019 ook het woonhuis van de Van der Rijts hier gevestigd, pal naast het bedrijf. In de loop van de jaren zijn aangrenzende panden gekocht en bij elkaar getrokken, bij elkaar 1.500 vierkanter meter, waardoor nu één ruime showroom is ontstaan en een aparte werkplaats.

Naast het werk voor het autobedrijf is Mirjam initiatiefnemer van Verenigde Autobedrijven Samen Sterk (VASS), een organisatie die de belangen van ondernemers in de autobranche behartigt. Zaken die via VASS geregeld kunnen worden zijn bijvoorbeeld: online portals, verzekeringen, energie, onderdelenleveranciers en accountants. VASS werd in februari 2020 opgericht en telt nu 450 leden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interview | Mirjam van der Rijt: Ten strijde voor branche en bedrijf | Automotive Online
'Je moet niet bang zijn om over moeilijke dingen te praten'

Interview | Mirjam van der Rijt: Ten strijde voor branche en bedrijf

Interview • Dat Mirjam van der Rijt haar werk met veel plezier doet, dat straalt ze uit. Vriendelijk doch vastberaden, open en oprecht. Dat is haar stijl. Die is te herkennen in Autobedrijf van der Rijt én in VASS waar ze vorig jaar mee begon.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Mirjam van der Rijt. (Beeld: Hennie Keeris)

Je besloot in 2008 om je baan in het onderwijs op te zeggen en bij je man John van der Rijt in het autobedrijf te gaan werken. Was dat een moeilijke keuze?

“Dat was zeker geen gemakkelijke beslissing. Ik had het erg naar mijn zin in het onderwijs. Overdag stond ik als juf voor de klas en ’s avonds was ik docent aan de Pabo. Met onze, toen nog kleine kinderen, woonden we bij het autobedrijf. Er liep van alles door elkaar heen: het autobedrijf, de werkplaats, het gezin en mijn baan in het onderwijs. Het was eigenlijk niet goed meer te combineren. Toen ik een aanbod kreeg voor een betere baan in het onderwijs, waarvoor ik weer zou moeten studeren, vond ik dat ik een beslissing moest nemen. Uiteindelijk koos ik voor de autobranche, met dezelfde overtuiging als waarmee ik daarvoor het onderwijs inging. Het was wel wennen: het zijn totaal verschillende werelden. In het onderwijs lopen vooral veel vrouwen rond en wordt over alles gepraat en vergaderd, terwijl de autowereld wordt gedomineerd door mannen. Die communiceren veel directer en duidelijker; daar houd ik wel van.”

Welke lessen of ervaringen heb je meegenomen uit het onderwijs?

“Dat alles bespreekbaar moet zijn. Soms wordt John er misschien dol van, maar hij ziet er wel het belang van in dat het zinvol is om te praten over wat er speelt binnen het bedrijf. Je moet niet bang zijn om over moeilijke dingen te praten. Ook ik kan buikpijn hebben van het voeren van een slechtnieuwsgesprek. Juist dan is het belangrijk dat mensen weten dat je moeilijke zaken bespreekbaar maakt, met het doel om er samen uit te komen.”

“Iets anders wat ik uit mijn onderwijscarrière heb meegenomen is dat je goed moet kijken naar waar iemands kracht ligt en wat zijn niveau is. Voor de klas kijk je goed naar wat elke leerling nodig heeft om vooruit te komen. Dat pas ik nu ook toe binnen ons bedrijf, en binnen de vereniging VASS.”

Wat was de aanleiding voor het oprichten van de Verenigde Autobedrijven Samen Sterk (VASS)?

“Ik merkte dat John geregeld gefrustreerd was over bepaalde dingen en zich steeds vaker afvroeg: ik ben toch niet de enige die hier mee worstelt? Dat kan van alles zijn: van nieuwe regels tot personeelszaken of importkwesties. Met die gedachte zijn we VASS begonnen. Waar loop je als ondernemer tegenaan? En, hoe kun je elkaar verder helpen? Het grote probleem bij zelfstandig ondernemers is vaak dat ze geen tijd hebben en dus ben ik op zoek gegaan naar een makkelijke en laagdrempelige manier van communiceren. Daarom hebben we een app ontwikkeld waarin de leden alle vragen, ervaringen of adviezen met elkaar kunnen delen.”

VASS voorziet blijkbaar in een behoefte en groeide van 40 leden vorig jaar tot 440 nu. Waarom is VASS nodig naast de brancheorganisaties en garageformules?

“Een valkuil voor verenigingen is dat ze op een gegeven moment te veel verschillende belangen te dienen hebben en het oorspronkelijke doel verwatert. Wij zijn een initiatief dat niet is bedacht vanachter een bureau, maar ontstaan vanuit een concrete behoefte. De kern is dat wij één van de leden zijn. We staan zelf elke dag in de zaak en snappen precies waar ondernemers tegenaan lopen.

Ondernemers zijn blij dat iemand het voor ze opneemt

Ondernemers willen gehoord worden. Als een bank of verzekeraar niet meer in de branche gelooft en autobedrijven niet meer als klant willen, dan kom je in de underdogpositie terecht en ben je blij als mensen het voor je opnemen. Ik heb een groot gevoel voor rechtvaardigheid en neem het voor ondernemers op als dat nodig is. Onlangs zat ik in een tv-uitzending van Opgelicht vanwege een autobedrijf dat wij als VASS-lid hebben geschorst omdat het werd verdacht van tellerfraude. Dat soort zaken haalt het imago van onze hele branche naar beneden. Daar dragen we als branche een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor.”

“Ik ben erop gebrand dat VASS geen klaagclub wordt, maar een club die vooruit wil. VASS is misschien een vreemde eend in de bijt. Ik merk dat brancheverenigingen aan ons moeten wennen of bang zijn dat we in hun vaarwater zitten. De sector is behoudend en gewend dat alles langs dezelfde paden loopt. Het kan geen kwaad als er soms even goed aan de boom wordt geschud.”

Jullie autobedrijf bedient een specifieke markt met exclusieve auto’s. Hoe pakken jullie dat aan?mirjam van der rijt 03

“Onze slogan is niet voor niets ‘We sell emotions’: wij proberen fans van onze klanten te maken. Het zijn mensen die vol spanning uitkijken naar het moment dat ze hun auto hier komen afhalen. Als John de auto dan klaar maakt voor aflevering, stuurt hij de klant nog even een foto of filmpje: kijk eens hoe mooi hij eruit ziet. Wij zijn trots op de dingen die we doen. Als een auto niet bij iemand past, dan zijn we daar ook eerlijk in. Als je wat ouder bent of niet meer zo mobiel, moet je niet in lage sportauto willen rijden, want dan kost het telkens moeite om in en uit stappen. Dan denken wij mee over een mooie auto die beter past. Dat wordt op prijs gesteld en zorgt ervoor dat mensen graag bij ons terugkomen.”

Malafide praktijken halen onze branche naar beneden

“Onze klanten houden van mooie, dikke auto’s en dan vaak ’t liefst eentje die het nodige kabaal maakt. Als iemand bij aankoop twijfelt over een nieuwe uitlaat, omdat de kosten hoog zijn, snappen wij dat. Joh, dan kom je over een paar maanden toch terug als je het geld ervoor hebt. Dan ben je voor de tweede keer blij met je auto.”

Het kan geen kwaad als er goed aan de boom wordt geschud

Hoe kijken die autoliefhebbers tegen elektrificatie aan?

“Tsja, de meeste zijn niet zo blij met de elektrificatie. Sommige klanten hebben voor hun werk een elektrische auto, omdat ze niet makkelijk meer voor een andere aandrijving kunnen kiezen. Die komen dan bij ons kijken voor een fun-auto erbij, waar alles op en aan zit. Wij volgen natuurlijk de technische ontwikkelingen en denken dat het nog een aantal jaren zal duren voordat het wagenpark is geëlektrificeerd. Ik verwacht dat er altijd plek zal blijven voor specialisten in een nichemarkt.”

John en jij werken en leven al jarenlang met elkaar. Hoe zorg je dat het goed blijft gaan?

“Ik ben een klankbord voor John. We voelen elkaar heel goed aan. Elke zaterdag staan we samen in de showroom en weten we alles prima te regelen zonder al te veel woorden. Je moet elkaar ook met rust kunnen laten als je samen leeft en werkt. Ik was jarenlang de vrouw van. Dat vond ik trouwens totaal geen probleem, sterker nog: daar ben ik trots op.”

Over Autobedrijf John van der Rijt

Het Udense autobedrijf van John en Mirjam van der Rijt bestaat sinds 1996 en is gespecialiseerd in karakteristieke, jonge occasions, die zijn geselecteerd op exclusiviteit, sportiviteit, opvallend design en een aantoonbare historie. De showroom wordt gedomineerd door de Duitse merken Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Volkswagen en Mini, aangevuld met exclusieve auto’s van Italiaanse makelij, zoals Ferrari en Lamborghini. Behalve de showroom en de werkplaats, was tot 2019 ook het woonhuis van de Van der Rijts hier gevestigd, pal naast het bedrijf. In de loop van de jaren zijn aangrenzende panden gekocht en bij elkaar getrokken, bij elkaar 1.500 vierkanter meter, waardoor nu één ruime showroom is ontstaan en een aparte werkplaats.

Naast het werk voor het autobedrijf is Mirjam initiatiefnemer van Verenigde Autobedrijven Samen Sterk (VASS), een organisatie die de belangen van ondernemers in de autobranche behartigt. Zaken die via VASS geregeld kunnen worden zijn bijvoorbeeld: online portals, verzekeringen, energie, onderdelenleveranciers en accountants. VASS werd in februari 2020 opgericht en telt nu 450 leden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.