Vereniging Aanpak Tellerfraude doet aangifte tegen Apeldoorns autobedrijf

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) heeft aangifte gedaan tegen aan Apeldoorns autobedrijf*. Het bedrijf wordt verdacht van het verkopen van auto’s met een teruggedraaide tellerstand. 

Volgens voorzitter Martin Huisman doet de vereniging 2 tot 3 keer per jaar aangifte. “Wij krijgen van Bovag en RAI Vereniging klachten doorgestuurd en die bespreken we met het RDW en het LIV. Als uit ons eigen onderzoek blijkt dat er bij autobedrijven veel fout gaat, dan doen wij aangifte.”

In het geval van het Apeldoornse autobedrijf heeft Huisman geen twijfel dat er veel mis is gegaan bij het bedrijf. “Wij hebben van het tv-programma Opgelicht (dat undercoveronderzoek heeft gedaan bij het bedrijf, red) een lijst met chassisnummers. Op basis van een analyse van de voorraad konden wij constateren dat er bovengemiddeld veel auto’s een teruggedraaide teller hadden.” Uit een onderzoek van autorijdersbond ADAC en de Duitse politie blijkt dat kilometertellerfraude voorkomt bij één op de drie in Duitsland verkochte occasions.

Huisman weet niet wie de teller heeft teruggedraaid. “Vaak is dat de Nederlandse importeur van de betreffende occasion. In dit geval weten wij dat niet, maar het maakt verder ook niet uit. Het autobedrijf is verplicht om onderzoek te doen naar de tellerstand. Als wij kunnen constateren dat ze teruggedraaid zijn, dan kan het autobedrijf dat ook. Dat dit bedrijf het vervolgens niet vermeld heeft, is strafbaar.”

Gemengde gevoelens

Huisman heeft gemengde gevoelens bij de media-aandacht voor deze zaak. “Het zet de hele branche in een kwaad daglicht, terwijl onze boodschap naar de consument is dat het prima is om een in Duitsland geïmporteerde auto te kopen, zolang het maar bij gerenommeerde autobedrijven is. Van de andere kant gaat er wel een signaalwerking vanuit. Er zijn nog steeds autobedrijven die de regels niet volgen, dat moet echt stoppen want dit soort bedrijven verpesten het voor de rest.” 

Harm S., de eigenaar van het autobedrijf, is om een reactie gevraagd. Tegen De Stentor zegt hij bedreigd te zijn naar aanleiding van de uitzending van Opgelicht. Hij zegt dat er ‘wel eens’ wat auto’s tussendoor glipten. “Dat kwam door een hoge doorloopsnelheid. Toen hebben we onze verantwoording genomen en de auto’s teruggestuurd. Dat was drie jaar geleden. Daarna hebben we onze inkoopkanalen aangepast. Als ik een auto inkoop, laat ik deze controleren bij een dealer, meer kan ik niet doen.”

Het bedrijf was lid bij Verenigde Autobedrijven Samen Sterk (VASS). Deze samenwerking is beëindigd, meldt voorzitter Mirjam van der Rijt aan Automotive. 

*De naam van het bedrijf is bij de redactie bekend. Automotive kiest ervoor om de naam van het autobedrijf niet te vermelden, omdat het om een verdenking gaat en niet om een veroordeling.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Vereniging Aanpak Tellerfraude doet aangifte tegen Apeldoorns autobedrijf | Automotive Online

Vereniging Aanpak Tellerfraude doet aangifte tegen Apeldoorns autobedrijf

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) heeft aangifte gedaan tegen aan Apeldoorns autobedrijf*. Het bedrijf wordt verdacht van het verkopen van auto’s met een teruggedraaide tellerstand. 

Volgens voorzitter Martin Huisman doet de vereniging 2 tot 3 keer per jaar aangifte. “Wij krijgen van Bovag en RAI Vereniging klachten doorgestuurd en die bespreken we met het RDW en het LIV. Als uit ons eigen onderzoek blijkt dat er bij autobedrijven veel fout gaat, dan doen wij aangifte.”

In het geval van het Apeldoornse autobedrijf heeft Huisman geen twijfel dat er veel mis is gegaan bij het bedrijf. “Wij hebben van het tv-programma Opgelicht (dat undercoveronderzoek heeft gedaan bij het bedrijf, red) een lijst met chassisnummers. Op basis van een analyse van de voorraad konden wij constateren dat er bovengemiddeld veel auto’s een teruggedraaide teller hadden.” Uit een onderzoek van autorijdersbond ADAC en de Duitse politie blijkt dat kilometertellerfraude voorkomt bij één op de drie in Duitsland verkochte occasions.

Huisman weet niet wie de teller heeft teruggedraaid. “Vaak is dat de Nederlandse importeur van de betreffende occasion. In dit geval weten wij dat niet, maar het maakt verder ook niet uit. Het autobedrijf is verplicht om onderzoek te doen naar de tellerstand. Als wij kunnen constateren dat ze teruggedraaid zijn, dan kan het autobedrijf dat ook. Dat dit bedrijf het vervolgens niet vermeld heeft, is strafbaar.”

Gemengde gevoelens

Huisman heeft gemengde gevoelens bij de media-aandacht voor deze zaak. “Het zet de hele branche in een kwaad daglicht, terwijl onze boodschap naar de consument is dat het prima is om een in Duitsland geïmporteerde auto te kopen, zolang het maar bij gerenommeerde autobedrijven is. Van de andere kant gaat er wel een signaalwerking vanuit. Er zijn nog steeds autobedrijven die de regels niet volgen, dat moet echt stoppen want dit soort bedrijven verpesten het voor de rest.” 

Harm S., de eigenaar van het autobedrijf, is om een reactie gevraagd. Tegen De Stentor zegt hij bedreigd te zijn naar aanleiding van de uitzending van Opgelicht. Hij zegt dat er ‘wel eens’ wat auto’s tussendoor glipten. “Dat kwam door een hoge doorloopsnelheid. Toen hebben we onze verantwoording genomen en de auto’s teruggestuurd. Dat was drie jaar geleden. Daarna hebben we onze inkoopkanalen aangepast. Als ik een auto inkoop, laat ik deze controleren bij een dealer, meer kan ik niet doen.”

Het bedrijf was lid bij Verenigde Autobedrijven Samen Sterk (VASS). Deze samenwerking is beëindigd, meldt voorzitter Mirjam van der Rijt aan Automotive. 

*De naam van het bedrijf is bij de redactie bekend. Automotive kiest ervoor om de naam van het autobedrijf niet te vermelden, omdat het om een verdenking gaat en niet om een veroordeling.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.