Europa verscherpt toezicht op typegoedkeuringen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Er komen vanaf 2020 ook controles van al afgeleverde nieuwe auto's. Foto: Shutterstock

Dat maakte de Europese Unie gisteravond bekend.

Het verscherpte toezicht is de uitkomst van langdurige onderhandelingen over een nieuw systeem van typegoedkeuringen tussen het Europees Parlement, de EU-lidstaten en de Europese Commissie. Lidstaten krijgen meer macht om bij typegoedkeuringen onafhankelijke tests te laten uitvoeren. Bij twijfel kunnen zij een goedkeuring aanvechten. Maar er komt geen Europese keuringsinstantie en ook het voorstel van de EC om te voorkomen dat goedkeuringsinstanties door de auto-industrie worden betaald, haalde het niet.

Controles bestaand wagenpark

Het belangrijkste nieuwe punt betreft de controles van het bestaande wagenpark. De huidige typegoedkeuringen gaan uit van laboratoriumtests bij prototypes. Nu gaan lidstaten een voortdurende steekproefcheck doen bij auto’s die al op de markt zijn. Het gaat om minstens één op de 40 duizend auto’s. De resultaten daarvan worden openbaar gemaakt, zo meldt de EU. Landen kunnen bij onregelmatigheden direct maatregelen nemen en hoeven daarbij niet te wachten op de typegoedkeuringsinstanties, zoals nu het geval is.

Er komt ook een vorm van Europees toezicht. De Europese Commissie zal zelf af en toe steekproeven laten nemen, onafhankelijk van de lidstaten. De EC krijgt daarbij de mogelijkheid om Europabrede recalls uit te vaardigen. Bij het niet-voldoen aan de regels kan de EC boetes uitdelen van 30 duizend euro per auto.

Acea is tevreden

De Europese autofabrikantenkoepel Acea is tevreden met de uitkomst van de onderhandelingen, zo blijkt uit een persverklaring. “Acea heeft het versterken van markttoezicht en verbetering van het huidige systeem altijd gesteund”, stelt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea. “Met deze overeenkomst bereiken we een robuust en efficiënt typegoedkeuringssysteem, zonder overdreven administratieve lasten voor de autofabrikanten.”

Het nu gesloten akkoord moet nog door het Europees parlement en de afzonderlijke lidstaten worden goedgekeurd. Volgens de persverklaring van de EU kunnen de regels daarna per 1 september 2020 in werking treden.

Het verscherpte toezicht op typegoedkeuringen is een rechtstreeks gevolg van de dieselaffaire uit 2015, waaruit bleek dat dieselauto’s van Volkswagen (en diverse andere merken) geprogrammeerd waren om de keurende instanties te misleiden. 

Europa verscherpt toezicht op typegoedkeuringen | Automotive Online

Europa verscherpt toezicht op typegoedkeuringen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Er komen vanaf 2020 ook controles van al afgeleverde nieuwe auto's. Foto: Shutterstock

Dat maakte de Europese Unie gisteravond bekend.

Het verscherpte toezicht is de uitkomst van langdurige onderhandelingen over een nieuw systeem van typegoedkeuringen tussen het Europees Parlement, de EU-lidstaten en de Europese Commissie. Lidstaten krijgen meer macht om bij typegoedkeuringen onafhankelijke tests te laten uitvoeren. Bij twijfel kunnen zij een goedkeuring aanvechten. Maar er komt geen Europese keuringsinstantie en ook het voorstel van de EC om te voorkomen dat goedkeuringsinstanties door de auto-industrie worden betaald, haalde het niet.

Controles bestaand wagenpark

Het belangrijkste nieuwe punt betreft de controles van het bestaande wagenpark. De huidige typegoedkeuringen gaan uit van laboratoriumtests bij prototypes. Nu gaan lidstaten een voortdurende steekproefcheck doen bij auto’s die al op de markt zijn. Het gaat om minstens één op de 40 duizend auto’s. De resultaten daarvan worden openbaar gemaakt, zo meldt de EU. Landen kunnen bij onregelmatigheden direct maatregelen nemen en hoeven daarbij niet te wachten op de typegoedkeuringsinstanties, zoals nu het geval is.

Er komt ook een vorm van Europees toezicht. De Europese Commissie zal zelf af en toe steekproeven laten nemen, onafhankelijk van de lidstaten. De EC krijgt daarbij de mogelijkheid om Europabrede recalls uit te vaardigen. Bij het niet-voldoen aan de regels kan de EC boetes uitdelen van 30 duizend euro per auto.

Acea is tevreden

De Europese autofabrikantenkoepel Acea is tevreden met de uitkomst van de onderhandelingen, zo blijkt uit een persverklaring. “Acea heeft het versterken van markttoezicht en verbetering van het huidige systeem altijd gesteund”, stelt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea. “Met deze overeenkomst bereiken we een robuust en efficiënt typegoedkeuringssysteem, zonder overdreven administratieve lasten voor de autofabrikanten.”

Het nu gesloten akkoord moet nog door het Europees parlement en de afzonderlijke lidstaten worden goedgekeurd. Volgens de persverklaring van de EU kunnen de regels daarna per 1 september 2020 in werking treden.

Het verscherpte toezicht op typegoedkeuringen is een rechtstreeks gevolg van de dieselaffaire uit 2015, waaruit bleek dat dieselauto’s van Volkswagen (en diverse andere merken) geprogrammeerd waren om de keurende instanties te misleiden.