Dekra test en keurt eCall-systemen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: Dekra

Dat meldt Dekra.

De organisatie is onlangs geaccrediteerd en sinds kort gestart met het keuren en testen van eCall-systemen. Het gaat dan om een combinatie van testen voor de communicatie componenten, maar bijvoorbeeld ook een crashtest. Dekra is al sinds jaren actief betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van eCall en wil zijn service op het gebied van connected driving verder uitbouwen. 

Vanaf april 2018 wordt eCall in de Europese Unie verplicht voor alle nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Na een ernstig ongeval belt het systeem automatisch de hulpdiensten. Het systeem reageert op de activering van airbags en gebruikt de informatie van sensoren bij een aanrijding. Ook worden via dit systeem locatiegegevens naar de hulpdiensten gestuurd en start een spraakoproep tussen de hulpdiensten en de passagiers.

Responstijd versnellen

Een kortere responstijd, snellere behandeling van gewonden en afname van het aantal verkeersdoden is het doel van het noodhulpsysteem. De verwachting is dat door eCall de responstijd van hulpdiensten in stedelijke gebieden met 40 procent kan worden versneld en in landelijke gebieden met 50 procent.

Dekra heeft zijn hoofdkantoor in Stuttgart, terwijl de hoofdvestiging Product Testing & Certification in Arnhem is gevestigd. De organisatie telt verschillende testlaboratoria over de hele wereld. In Europa zijn laboratoria te vinden in ons land (Arnhem), Italië, Spanje, Duitsland en Hongarije. Het testen en keuren voor eCall gebeurt in Spanje en Duitsland, terwijl later waarschijnlijk ook andere laboratoria hiervoor zullen worden geaccrediteerd.  

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Dekra test en keurt eCall-systemen | Automotive Online

Dekra test en keurt eCall-systemen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: Dekra

Dat meldt Dekra.

De organisatie is onlangs geaccrediteerd en sinds kort gestart met het keuren en testen van eCall-systemen. Het gaat dan om een combinatie van testen voor de communicatie componenten, maar bijvoorbeeld ook een crashtest. Dekra is al sinds jaren actief betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van eCall en wil zijn service op het gebied van connected driving verder uitbouwen. 

Vanaf april 2018 wordt eCall in de Europese Unie verplicht voor alle nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Na een ernstig ongeval belt het systeem automatisch de hulpdiensten. Het systeem reageert op de activering van airbags en gebruikt de informatie van sensoren bij een aanrijding. Ook worden via dit systeem locatiegegevens naar de hulpdiensten gestuurd en start een spraakoproep tussen de hulpdiensten en de passagiers.

Responstijd versnellen

Een kortere responstijd, snellere behandeling van gewonden en afname van het aantal verkeersdoden is het doel van het noodhulpsysteem. De verwachting is dat door eCall de responstijd van hulpdiensten in stedelijke gebieden met 40 procent kan worden versneld en in landelijke gebieden met 50 procent.

Dekra heeft zijn hoofdkantoor in Stuttgart, terwijl de hoofdvestiging Product Testing & Certification in Arnhem is gevestigd. De organisatie telt verschillende testlaboratoria over de hele wereld. In Europa zijn laboratoria te vinden in ons land (Arnhem), Italië, Spanje, Duitsland en Hongarije. Het testen en keuren voor eCall gebeurt in Spanje en Duitsland, terwijl later waarschijnlijk ook andere laboratoria hiervoor zullen worden geaccrediteerd.  

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.