‘Duitse auto’s stoten veel minder NOx uit dan concurrentie’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Dat melden diverse Duitse media.

De Adac onderzocht van 188 modellen van 12 fabrikanten (alle Euro6-diesels) de NOx-waarden in de praktijk. Volgens de Adac is de gemiddelde NOx-uitstoot van auto’s van het Renault-concern vijfmaal zo hoog als die van BMW: 684 mg/km tegenover 141 mg/km. Ook Fiat-Chrysler (561 mg/km), Ford (488), Hyundai (421), Volvo (364) en PSA (263) scoorden hoger. BMW had de beste prestaties (lees: de laagste waarden, 141 mg/km), gevolgd door diesels van VAG (146), Mercedes (149) en Opel (236). Moderne diesels mogen niet meer dan 80 mg stikstofoxiden per km uitstoten.

Adac-vicepresident voor techniek Thomas Burkhardt zegt tegen Bild am Sonntag: “De test toont aan dat zo goed als alle fabrikanten een enorm uitstootprobleem hebben bij hun dieselmodellen.”

In Nederland doet de RDW onderzoek naar de uitstootwaarden in de praktijk. De rijksdienst concludeerde onlangs dat diesels in de praktijk veel hogere emissiewaarden hebben dan volgens de fabrieksopgaven. Suzuki en Jeep konden geen sluitende verklaring leveren voor de hogere uitstoot.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.