‘Veertig gigafactory’s nodig om aan batterijvraag te voldoen’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De gigafactory van Tesla.

Volgens Ulrich Eichhorn, manager r&d bij de Volkswagen Groep, zijn er in 2025 meer dan veertig gigafactories zoals die van Tesla nodig om aan de vraag naar lithium-ion batterijen te voldoen. Dat meldt Automotive News Europe vandaag.

Volkswagen heeft zich als doel gesteld dat in 2025 een kwart van de geproduceerde auto’s een EV is; dat betekent dat er jaarlijks voor meer dan 200 gigawatt-uur aan opslagcapaciteit moet worden geproduceerd, aldus Eichhorn. En als alle autofabrikanten deze doelstelling hebben, dan loopt de vraag op naar 1,5 terawatt/uur; en voor die vraag zijn ongeveer veertig gigafabrieken nodig zoals Tesla die momenteel bouwt. Deze fabrieken produceren jaarlijks lithium-ion batterijen met een totale opslagcapaciteit van 35 gw/h.

Nu de vraag naar lithium-ion batterijen toeneemt, zou ook Bosch de productie ervan overwegen. Volkswagen zet zelf in op het ontwikkelen van volledig elektrische auto’s, waarvan de eerste in 2020 van de band moet rollen. Volvo maakte onlangs bekend in de nabije toekomstig al zijn auto’s van een (deels) elektrische aandrijflijn te willen voorzien.

Tesla heeft momenteel een Gigafactory, in de Amerikaanse staat Nevada. Het bedrijf is van plan in Europa een tweede te bouwen, om aan de eigen (toenemende) vraag te voldoen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.