Terugroepactie Mazda 6 om problemen met handrem

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit meldt Automobilwoche en wordt bevestigd door Mazda Nederland. De importeur benadrukt dat het gaat om een service-actie en niet om een (verplichte) terugroepactie.

Het gaat om de Mazda’s 6 die zijn gebouwd tussen augustus 2012 tot januari 2014, en dan enkel de modellen met mechanisch bediende handrem. Door een productiefout bij een rubberen afdichting kan er water binnendringen in de handremkabel. Die kan gaan roesten waardoor de rembediening zwaar gaat lopen. In extreme gevallen functioneert de handrem niet meer, terwijl deze aanvoelt alsof hij wel is aangetrokken.

Volgens Automobilwoche zijn in Japan twee ongevallen gemeld van stilstaande auto’s die zijn gaan rollen wegens een niet functionerende parkeerrem. Bovendien zouden er 88 klachten binnen zijn gekomen bij Mazda Japan.

Alle Nederlandse eigenaren van de betreffende Mazda’s krijgen binnenkort een brief waarin ze worden uitgenodigd om hun auto bij de dealer te laten servicen. Het is nog niet bekend om hoeveel auto’s het gaat, dat wordt nu uitgezocht. In heel Europa betreft het ruim 90 duizend auto’s. 

Ook Toyota had vorig jaar te kampen met problematische handremmen. Toen werden wereldwijd 340 duizend Toyota’s Prius teruggeroepen. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Terugroepactie Mazda 6 om problemen met handrem | Automotive Online

Terugroepactie Mazda 6 om problemen met handrem

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit meldt Automobilwoche en wordt bevestigd door Mazda Nederland. De importeur benadrukt dat het gaat om een service-actie en niet om een (verplichte) terugroepactie.

Het gaat om de Mazda’s 6 die zijn gebouwd tussen augustus 2012 tot januari 2014, en dan enkel de modellen met mechanisch bediende handrem. Door een productiefout bij een rubberen afdichting kan er water binnendringen in de handremkabel. Die kan gaan roesten waardoor de rembediening zwaar gaat lopen. In extreme gevallen functioneert de handrem niet meer, terwijl deze aanvoelt alsof hij wel is aangetrokken.

Volgens Automobilwoche zijn in Japan twee ongevallen gemeld van stilstaande auto’s die zijn gaan rollen wegens een niet functionerende parkeerrem. Bovendien zouden er 88 klachten binnen zijn gekomen bij Mazda Japan.

Alle Nederlandse eigenaren van de betreffende Mazda’s krijgen binnenkort een brief waarin ze worden uitgenodigd om hun auto bij de dealer te laten servicen. Het is nog niet bekend om hoeveel auto’s het gaat, dat wordt nu uitgezocht. In heel Europa betreft het ruim 90 duizend auto’s. 

Ook Toyota had vorig jaar te kampen met problematische handremmen. Toen werden wereldwijd 340 duizend Toyota’s Prius teruggeroepen. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.