Brexit leidt tot banenverlies Slowaakse auto-industrie

Diederik Plug Diederik Plug
• Laatste update:

De Britse beslissing om uit de EU te stappen gaat de Slowaakse economie onplezierig raken, aldus een rapport dat het Slowaakse ministerie van Financiën vandaag heeft gepubliceerd. Vooral de auto-industrie, een van de belangrijkste aanjagers van de Slowaakse economie, krijgt de gevolgen van het Britse vertrek uit de EU voor de kiezen; bijna de helft van de Slowaakse export naar Groot-Brittannië bestaat uit auto’s. Het land is de op zes na grootste handelspartner van Slowakije. Volgens het ministerie betekent de Brexit dat tot 2019 de economische groei met 0,1 tot 0,9 procent kan dalen en dat in dat jaar ruwweg 4 duizend banen verloren zullen zijn gegaan.

Bij de Nederlandse motorvoertuigen- en onderdelenindustrie zou Brexit zorgen voor een productieverlies van 5 procent.

Voor de Brexit rekende Slowakije op een economische groei van 3,2 procent dit jaar, doorgroeiend naar 3,7 procent in 2017 en 4,1 in het jaar daarna. In het scenario dat nu wordt geschetst, voorziet het land niet alleen dalende afzetcijfers, maar ook een aanzienlijk moeizamer handelscontact met de Britten doordat de Britse economie naar verwachting in een recessie zal raken en er meer handelsbarrières gaan ontstaan.

“De devaluatie van de Britse pond ten opzichte van de euro verlaagt de aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van onze producten voor de Britse consument”, staat in het rapport. “Bovendien verwachten we een bijkomend nadelig effect van een afnemende economische groei bij onze belangrijkste handelspartners Duitsland, Polen, Frankrijk en Nederland.”  

In Slowakije staan fabrieken van Kia Motors, de Volkswagen Groep en PSA. Vorig jaar werden er ruim 1 miljoen auto’s gebouwd. Jaguar Land Rover, dat heeft aangekondigd een fabriek in Slowakije te willen bouwen, liet vorige maand weten dat een Brexit geen gevolgen zal hebben voor die plannen.

Volgens Acea heeft Brexit voor de hele Europese auto-industrie grote gevolgen.

Brexit leidt tot banenverlies Slowaakse auto-industrie | Automotive Online

Brexit leidt tot banenverlies Slowaakse auto-industrie

Diederik Plug Diederik Plug
• Laatste update:

De Britse beslissing om uit de EU te stappen gaat de Slowaakse economie onplezierig raken, aldus een rapport dat het Slowaakse ministerie van Financiën vandaag heeft gepubliceerd. Vooral de auto-industrie, een van de belangrijkste aanjagers van de Slowaakse economie, krijgt de gevolgen van het Britse vertrek uit de EU voor de kiezen; bijna de helft van de Slowaakse export naar Groot-Brittannië bestaat uit auto’s. Het land is de op zes na grootste handelspartner van Slowakije. Volgens het ministerie betekent de Brexit dat tot 2019 de economische groei met 0,1 tot 0,9 procent kan dalen en dat in dat jaar ruwweg 4 duizend banen verloren zullen zijn gegaan.

Bij de Nederlandse motorvoertuigen- en onderdelenindustrie zou Brexit zorgen voor een productieverlies van 5 procent.

Voor de Brexit rekende Slowakije op een economische groei van 3,2 procent dit jaar, doorgroeiend naar 3,7 procent in 2017 en 4,1 in het jaar daarna. In het scenario dat nu wordt geschetst, voorziet het land niet alleen dalende afzetcijfers, maar ook een aanzienlijk moeizamer handelscontact met de Britten doordat de Britse economie naar verwachting in een recessie zal raken en er meer handelsbarrières gaan ontstaan.

“De devaluatie van de Britse pond ten opzichte van de euro verlaagt de aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van onze producten voor de Britse consument”, staat in het rapport. “Bovendien verwachten we een bijkomend nadelig effect van een afnemende economische groei bij onze belangrijkste handelspartners Duitsland, Polen, Frankrijk en Nederland.”  

In Slowakije staan fabrieken van Kia Motors, de Volkswagen Groep en PSA. Vorig jaar werden er ruim 1 miljoen auto’s gebouwd. Jaguar Land Rover, dat heeft aangekondigd een fabriek in Slowakije te willen bouwen, liet vorige maand weten dat een Brexit geen gevolgen zal hebben voor die plannen.

Volgens Acea heeft Brexit voor de hele Europese auto-industrie grote gevolgen.