Schoonhovens blik | Foutje, bedankt!

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven verwacht niet dat alle hulpsystemen ook worden gebruikt. (Foto: Johan Schoonhoven)

Wie denkt er bij ‘foutje, bedankt!’ direct aan Reaal Verzekeringen? Met de slogan ‘Reaal regelt het allemaal’, startte Reaal Verzekeringen in de jaren 90 van de vorige eeuw een media-offensief om de merknaam Reaal tussen de oren van de consument te krijgen. In talrijke TV- en radiospots trad Rijk de Gooyer op als ‘meesteroplichter‘ meneer Van Looij en zijn uitspraken ‘ken ik effe vangen?’ en ‘foutje, bedankt’ werden al snel door het publiek snel overgenomen en de naam Reaal werd alom bekend. Reaal kon misschien niet wedijveren met de komische en langlopende ‘Even Apeldoorn bellen’ campagne van Centraal Beheer, maar de humorvolle sketches met de in een paarse joggingpak gehulde meneer Van Looij, scoorden goed.

Vergetelheid

Met de groei van de naamsbekendheid raakten de namen van de verzekeraars van waaruit Reaal ooit was ontstaan in vergetelheid: wie kent nog De Centrale en Concordia? De opmars van Reaal in de jaren daarna was indrukwekkend: ook de schadeverzekeraars of Nederlandse schade-activiteiten van onder andere Axa, Hooge Huys, NOG, Nieuwe Hollandse Lloyd, UAP, Winterthur en Zurich werden opgeslokt. Omdat de overgenomen verzekeraars deelnemer waren in verschillende schadestimuleringsconcepten, zoals Schadegarant, SLA Groep en Topherstel, was het bij elke overname spannend welk herstelnetwerk zou groeien of krimpen.

Een fusie tussen Reaal en SNS Bank volgde, maar de SNS Reaal groep werd in 2013 in de bankencrisis genationaliseerd en eigendom van de staat. De verzekeringsactiviteiten werden ondergebracht in Vivat, dat werd gekocht door het Chinese Anbang. In 2018 werd Anbang door de Chinese toezichthouder op het verzekeringswezen CIRC onder curatele gesteld en Vivat kwam daarbij wederom in de etalage.

Verkoop schadetak

Verschillende overname kandidaten werden genoemd, waaronder Aegon, ASR en Allianz. Voor ASR en Allianz zou het aardig zijn en hun schadeportefeuille weer vergroten, Aegon zou met de overname weer een speler van formaat worden, nadat zij door het afstoten van volmachten en het zakelijke deel van de schadeportefeuille een speler in de marge waren geworden. De uiteindelijke koper werd, tot ieders verbazing, het in Nederland onbekende Athora. Dat behoudt zelf de levenportefeuille en verkoopt de schadetak aan Nationale Nederlanden.

Het aandeel van Nationale Nederlanden binnen Schadegarant groeit enorm

Nu NN Reaal in 2020 gaat integreren, blijft op het gebied van schadesturing alles bij het oude: zowel NN als Reaal waren al Schadegarantdeelnemers. Het aandeel van NN binnen Schadegarant groeit wel enorm omdat NN vorig jaar ook Delta Lloyd al inlijfde. Nationale Nederlanden is, als de ACM haar definitieve goedkeuring geeft aan de overname, ineens de tweede autoverzekeraar van Nederland en lost ASR af op deze positie.
Om die reden is het opvallend dat deze overname zich in de luwte heeft voltrokken, terwijl elke hint tot een overname bij autofabrikanten op hysterische (media)berichten kan rekenen. Want wie betaalt, bepaalt, en er zijn dus steeds minder, maar heel grote, zakelijke spelers om wiens gunsten de hersteller kan vechten.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Foutje, bedankt! | Automotive Online

Schoonhovens blik | Foutje, bedankt!

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven verwacht niet dat alle hulpsystemen ook worden gebruikt. (Foto: Johan Schoonhoven)

Wie denkt er bij ‘foutje, bedankt!’ direct aan Reaal Verzekeringen? Met de slogan ‘Reaal regelt het allemaal’, startte Reaal Verzekeringen in de jaren 90 van de vorige eeuw een media-offensief om de merknaam Reaal tussen de oren van de consument te krijgen. In talrijke TV- en radiospots trad Rijk de Gooyer op als ‘meesteroplichter‘ meneer Van Looij en zijn uitspraken ‘ken ik effe vangen?’ en ‘foutje, bedankt’ werden al snel door het publiek snel overgenomen en de naam Reaal werd alom bekend. Reaal kon misschien niet wedijveren met de komische en langlopende ‘Even Apeldoorn bellen’ campagne van Centraal Beheer, maar de humorvolle sketches met de in een paarse joggingpak gehulde meneer Van Looij, scoorden goed.

Vergetelheid

Met de groei van de naamsbekendheid raakten de namen van de verzekeraars van waaruit Reaal ooit was ontstaan in vergetelheid: wie kent nog De Centrale en Concordia? De opmars van Reaal in de jaren daarna was indrukwekkend: ook de schadeverzekeraars of Nederlandse schade-activiteiten van onder andere Axa, Hooge Huys, NOG, Nieuwe Hollandse Lloyd, UAP, Winterthur en Zurich werden opgeslokt. Omdat de overgenomen verzekeraars deelnemer waren in verschillende schadestimuleringsconcepten, zoals Schadegarant, SLA Groep en Topherstel, was het bij elke overname spannend welk herstelnetwerk zou groeien of krimpen.

Een fusie tussen Reaal en SNS Bank volgde, maar de SNS Reaal groep werd in 2013 in de bankencrisis genationaliseerd en eigendom van de staat. De verzekeringsactiviteiten werden ondergebracht in Vivat, dat werd gekocht door het Chinese Anbang. In 2018 werd Anbang door de Chinese toezichthouder op het verzekeringswezen CIRC onder curatele gesteld en Vivat kwam daarbij wederom in de etalage.

Verkoop schadetak

Verschillende overname kandidaten werden genoemd, waaronder Aegon, ASR en Allianz. Voor ASR en Allianz zou het aardig zijn en hun schadeportefeuille weer vergroten, Aegon zou met de overname weer een speler van formaat worden, nadat zij door het afstoten van volmachten en het zakelijke deel van de schadeportefeuille een speler in de marge waren geworden. De uiteindelijke koper werd, tot ieders verbazing, het in Nederland onbekende Athora. Dat behoudt zelf de levenportefeuille en verkoopt de schadetak aan Nationale Nederlanden.

Het aandeel van Nationale Nederlanden binnen Schadegarant groeit enorm

Nu NN Reaal in 2020 gaat integreren, blijft op het gebied van schadesturing alles bij het oude: zowel NN als Reaal waren al Schadegarantdeelnemers. Het aandeel van NN binnen Schadegarant groeit wel enorm omdat NN vorig jaar ook Delta Lloyd al inlijfde. Nationale Nederlanden is, als de ACM haar definitieve goedkeuring geeft aan de overname, ineens de tweede autoverzekeraar van Nederland en lost ASR af op deze positie.
Om die reden is het opvallend dat deze overname zich in de luwte heeft voltrokken, terwijl elke hint tot een overname bij autofabrikanten op hysterische (media)berichten kan rekenen. Want wie betaalt, bepaalt, en er zijn dus steeds minder, maar heel grote, zakelijke spelers om wiens gunsten de hersteller kan vechten.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.