Schoonhovens blik | Kentering

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard

Staan wij aan de vooravond van een kentering in de schadeherstelbranche, nu Aegon de contracten met al haar carrosserie- en ruitschadeherstellers per 31 december 2017 heeft beëindigd en de volgende herijking aankondigt? De mogelijke kentering is niet zozeer vanwege de beëindiging van de contracten met carrosserie- en ruitschadeherstellers, want dat hebben wij al vaker gezien, maar meer vanwege de (her)selectie van de bedrijven die per 1 januari 2018 de Aegon klanten moeten helpen bij carrosserie- en/of ruitschade.

In de mail die de huidige Aegon netwerkbedrijven hebben ontvangen rept men over voortschrijdende techniek, kwaliteit en veiligheid van herstel en een reductie in het aanbod van autoschaden en dit zijn zeer valide alsook generieke redenen om tot herijking van het Aegon Schade Servicenetwerk over te gaan.

Schadereductie

Het meest opvallend in de tekst vind ik de reductie van het schade-aanbod, want dit zal in het Aegon Schade Servicenetwerk naar verwachting wat harder gaan dan bij collega-verzekeraars. Immers, Aegon Schadeverzekeringen verkocht in 2016 de zakelijke schadeportefeuille inclusief de volmachtportefeuille aan Allianz en de vrijage met Unigarant lijkt van korte duur nu Unigarant zelf een tender heeft uitgeschreven, daar waar Unigarant vorig jaar nog aankondigde gebruik te zullen maken van het Aegon Schade Servicenetwerk. En na de verkoop van Unirobe Meeùs Groep is het zeker dat die schaden niet via het Aegon Schade Servicenetwerk afgewikkeld zullen worden. De effecten van deze, al dan niet door Aegon geïnitieerde ontwikkelingen komen bovenop de autonome daling van het schade-aanbod.

Het verminderde aanbod zal volgens de plannen van Aegon worden ondergebracht bij een groep schadeherstellers waarbij gestuurd gaat worden op cosmetisch, complex en merkerkend schadeherstel. Als het aanbod minder is en ook nog in tranches verdeeld gaat worden, worden de aantallen schaden per potentiële contractpartner gevaarlijk laag en dit zou men deels kunnen compenseren door ruitschaden ook aan de schadeherstellers te gunnen en helemaal te stoppen met ruitspecialisten. Feit is dat menig (keten)schadehersteller in de afgelopen jaren de ruitactiviteiten (weer) heeft opgepakt en ook de dealers doen samen met importeurs pogingen om ruitschaden weer terug te halen.

De aantallen schaden per potentiële contractpartner worden gevaarlijk laag.

Johan Schoonhoven

Onduidelijk is nog op basis van welk hoofdcriterium de eerste schifting van Aegon-schaden zal plaatsvinden, is dat het merk van de auto en daarna de moeilijkheidsgraad van herstel (cosmetisch of complex) of eerst de moeilijkheidsgraad cosmetisch/complex en dan de complexe schaden naar de merkspecialist sturen? Voor de merk-ongebonden hersteller rest dan het cosmetische werk en daar zijn ze echt niet vies van, maar dan wel graag via een veilingsite, zodat vraag en aanbod op elkaar afgestemd kunnen worden en liever niet via een sturingsnetwerk met de bijbehorende administratieve last.

Zes vestigingen per merk

De hersteller zonder merkerkenningen zou vanwege het vooruitzicht van minder schaden of schaden met een lagere marge ook kunnen besluiten om per 1 januari 2018 geen deel uit te gaan maken van het Aegon Schade Servicenetwerk, waardoor Aegon zomaar eens de eerste verzekeraar zou kunnen worden met een netwerk van louter bedrijven met een merkerkenning én bedrijven die carrosserie én ruitschadeherstel uitvoeren! Als dat zo is, is Aegon voor de komende jaren klaar met herijken hoeft men het netwerk enkel nog op basis van het verder verminderende autonome volume te verkleinen. Voor de grote automerken betekent dit dat Aegon afspraken kan maken met vijf á zes landelijk opererende vertegenwoordigers van die merken.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Schoonhovens blik | Kentering | Automotive Online

Schoonhovens blik | Kentering

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard

Staan wij aan de vooravond van een kentering in de schadeherstelbranche, nu Aegon de contracten met al haar carrosserie- en ruitschadeherstellers per 31 december 2017 heeft beëindigd en de volgende herijking aankondigt? De mogelijke kentering is niet zozeer vanwege de beëindiging van de contracten met carrosserie- en ruitschadeherstellers, want dat hebben wij al vaker gezien, maar meer vanwege de (her)selectie van de bedrijven die per 1 januari 2018 de Aegon klanten moeten helpen bij carrosserie- en/of ruitschade.

In de mail die de huidige Aegon netwerkbedrijven hebben ontvangen rept men over voortschrijdende techniek, kwaliteit en veiligheid van herstel en een reductie in het aanbod van autoschaden en dit zijn zeer valide alsook generieke redenen om tot herijking van het Aegon Schade Servicenetwerk over te gaan.

Schadereductie

Het meest opvallend in de tekst vind ik de reductie van het schade-aanbod, want dit zal in het Aegon Schade Servicenetwerk naar verwachting wat harder gaan dan bij collega-verzekeraars. Immers, Aegon Schadeverzekeringen verkocht in 2016 de zakelijke schadeportefeuille inclusief de volmachtportefeuille aan Allianz en de vrijage met Unigarant lijkt van korte duur nu Unigarant zelf een tender heeft uitgeschreven, daar waar Unigarant vorig jaar nog aankondigde gebruik te zullen maken van het Aegon Schade Servicenetwerk. En na de verkoop van Unirobe Meeùs Groep is het zeker dat die schaden niet via het Aegon Schade Servicenetwerk afgewikkeld zullen worden. De effecten van deze, al dan niet door Aegon geïnitieerde ontwikkelingen komen bovenop de autonome daling van het schade-aanbod.

Het verminderde aanbod zal volgens de plannen van Aegon worden ondergebracht bij een groep schadeherstellers waarbij gestuurd gaat worden op cosmetisch, complex en merkerkend schadeherstel. Als het aanbod minder is en ook nog in tranches verdeeld gaat worden, worden de aantallen schaden per potentiële contractpartner gevaarlijk laag en dit zou men deels kunnen compenseren door ruitschaden ook aan de schadeherstellers te gunnen en helemaal te stoppen met ruitspecialisten. Feit is dat menig (keten)schadehersteller in de afgelopen jaren de ruitactiviteiten (weer) heeft opgepakt en ook de dealers doen samen met importeurs pogingen om ruitschaden weer terug te halen.

De aantallen schaden per potentiële contractpartner worden gevaarlijk laag.

Johan Schoonhoven

Onduidelijk is nog op basis van welk hoofdcriterium de eerste schifting van Aegon-schaden zal plaatsvinden, is dat het merk van de auto en daarna de moeilijkheidsgraad van herstel (cosmetisch of complex) of eerst de moeilijkheidsgraad cosmetisch/complex en dan de complexe schaden naar de merkspecialist sturen? Voor de merk-ongebonden hersteller rest dan het cosmetische werk en daar zijn ze echt niet vies van, maar dan wel graag via een veilingsite, zodat vraag en aanbod op elkaar afgestemd kunnen worden en liever niet via een sturingsnetwerk met de bijbehorende administratieve last.

Zes vestigingen per merk

De hersteller zonder merkerkenningen zou vanwege het vooruitzicht van minder schaden of schaden met een lagere marge ook kunnen besluiten om per 1 januari 2018 geen deel uit te gaan maken van het Aegon Schade Servicenetwerk, waardoor Aegon zomaar eens de eerste verzekeraar zou kunnen worden met een netwerk van louter bedrijven met een merkerkenning én bedrijven die carrosserie én ruitschadeherstel uitvoeren! Als dat zo is, is Aegon voor de komende jaren klaar met herijken hoeft men het netwerk enkel nog op basis van het verder verminderende autonome volume te verkleinen. Voor de grote automerken betekent dit dat Aegon afspraken kan maken met vijf á zes landelijk opererende vertegenwoordigers van die merken.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.