Uildriks kijkt om | Stroomstoot

Ernst Uildriks Ernst Uildriks
• Laatste update:

Om bij de auto te blijven: daar schrijven de diverse partijprogramma’s in minder ronkende taal over. Soms zijn de woorden zelfs boos en verwijtend. Vooral als het gaat om de oorzaak van al het kwaad. Of het nou fijnstof is of CO2-uitstoot. Waar of niet, alle partijen komen met de beste oplossing. De vergelijking gaat op met de reclameslogan van een schoonmaakmiddel uit de jaren zestig: VIM doodt 99% van de huishoudbacteriën! Geen hond wist wat dat waren, huishoudbacteriën. Maar het bekte lekker en het sprak aan. Dood en bacteriën, die samenhang begreep de consument. Succes verzekerd.

Als je wat verbiedt, dan wordt het des te aantrekkelijker om zijwegen te bewandelen.

Slechte luchtkwaliteit en files zijn de automotive-huishoudbacteriën van nu. Iedere partij bepleit zo’n beetje wel het elektrisch rijden. Er zijn erbij die daarin ver gaan. Van een partij als Groenlinks kun je dat natuurlijk verwachten. Die hebben een niet eens zo’n onhaalbare ambitie als het gaat om het e-wagenpark: 200 duizend e-auto’s in 2020. Echte e-auto’s hè, geen plug-in hybrides met een e-actieradius van 16 kilometer bij 5 graden Celsius. Als de volumemerken nou es een beetje opschieten met het op de markt brengen van een 30 mille kostende auto, met 400 kilometer actieradius, dan zou dat zomaar eens kunnen gaan lukken. 2020 wordt wel iets later, denk ik zomaar.

Verkoopverbod

Er zijn partijen die het gekker maken. Die komen met verboden en zo. Dat vond een Kamerlid van de PvdA. Hij stelde een verkoopverbod voor vanaf 2025 voor nieuwe personenauto’s met brandstofmotor. In Nederland. Eiland Nederland. O, dacht ik, dan halen we ze toch zeer jong gebruikt uit het buitenland? Want als je wat verbiedt, dan wordt het des aantrekkelijker om zijwegen te bewandelen. Daar zijn we handig in geworden in Nederland, nietwaar autobranche? En raar trouwens om nu al iets te gaan verbieden, terwijl het alternatief nog lang niet betaalbaar voor handen is, laat staan kwalitatief vergelijkbaar. Zo jaag je de kiezer effectief weg!

Gekker is dat we nog geen flauw benul hebben van de invloed op de autobranche van al die mooie toekomstbespiegelingen. Oké, het is folderpraat, die partijprogramma’s, maar je moet wel blijven opletten. Het duurt nog wel even voor het zover is: een nieuwe auto uit 2017 wordt pas in 2037 gesloopt. Er zit dus nog wel even werk aan het rijdende wagenpark op fossiele brandstof. De VVD is de grote winnaar van de verkiezingspoll van Automotive. Bekijk de uitslag hier.Toch waarschuw ik hier voor de stroomstoot. Want ineens kan er fiscaal beleid komen, waardoor de transitie naar e-auto’s versneld wordt. Politiek is zo onvoorspelbaar als een Alpenroute in het donker. Nu al rijdt een diesel van vóór 2001 zichzelf klem in steden als Rotterdam. Omdat dit beleid nog weinig uithaalt, kan de politiek morgen zomaar besluiten dat het 2012 wordt. Daar sta je dan met je diesel, waarvan de restwaarde het ravijn instort.

Noodzaak nieuw verdienmodel

Ik maak me zorgen over de gevolgen voor de autobranche. Ik lees te weinig over de noodzaak voor een nieuw verdienmodel van het autobedrijf, zoals we dat nu kennen. Dat is namelijk gebaseerd op de verkoop van margerijke producten als motorolie, filters, remmen. En op nog steeds flink wat sleutel-uren. Waarom lees ik daarover niets in de partijprogramma’s? Banenverlies op grote schaal wordt bewaarheid in de autobranche als de stroomstoot door de politiek wordt gegeven. Laten we het dáár eens over hebben met elkaar.

Zouden de branchemannen daar wel over nagedacht hebben toen zij laatst na een van de verkiezingsdebatten leuke aanmoedigingsprijzen gaven aan Jesse Klaver en Jan Vos voor beleid om e-rijden te stimuleren?

Zelfstandig adviseur en VPRO- en VVD-lid Ernst Uildriks plaatst voor Automotive Management regelmatig de belangrijkste brancheontwikkelingen in retrospectief.

Geplaatst in rubriek:
Ernst Uildriks
Ernst Uildriks

Uildriks verdiende zijn sporen in de branche onder andere bij de Stichting Nationale Autopas en is tegenwoordig zelfstandig adviseur. Voor de website van Automotive plaatst hij actuele ontwikkelingen in historisch perspectief.

Uildriks kijkt om | Stroomstoot | Automotive Online

Uildriks kijkt om | Stroomstoot

Ernst Uildriks Ernst Uildriks
• Laatste update:

Om bij de auto te blijven: daar schrijven de diverse partijprogramma’s in minder ronkende taal over. Soms zijn de woorden zelfs boos en verwijtend. Vooral als het gaat om de oorzaak van al het kwaad. Of het nou fijnstof is of CO2-uitstoot. Waar of niet, alle partijen komen met de beste oplossing. De vergelijking gaat op met de reclameslogan van een schoonmaakmiddel uit de jaren zestig: VIM doodt 99% van de huishoudbacteriën! Geen hond wist wat dat waren, huishoudbacteriën. Maar het bekte lekker en het sprak aan. Dood en bacteriën, die samenhang begreep de consument. Succes verzekerd.

Als je wat verbiedt, dan wordt het des te aantrekkelijker om zijwegen te bewandelen.

Slechte luchtkwaliteit en files zijn de automotive-huishoudbacteriën van nu. Iedere partij bepleit zo’n beetje wel het elektrisch rijden. Er zijn erbij die daarin ver gaan. Van een partij als Groenlinks kun je dat natuurlijk verwachten. Die hebben een niet eens zo’n onhaalbare ambitie als het gaat om het e-wagenpark: 200 duizend e-auto’s in 2020. Echte e-auto’s hè, geen plug-in hybrides met een e-actieradius van 16 kilometer bij 5 graden Celsius. Als de volumemerken nou es een beetje opschieten met het op de markt brengen van een 30 mille kostende auto, met 400 kilometer actieradius, dan zou dat zomaar eens kunnen gaan lukken. 2020 wordt wel iets later, denk ik zomaar.

Verkoopverbod

Er zijn partijen die het gekker maken. Die komen met verboden en zo. Dat vond een Kamerlid van de PvdA. Hij stelde een verkoopverbod voor vanaf 2025 voor nieuwe personenauto’s met brandstofmotor. In Nederland. Eiland Nederland. O, dacht ik, dan halen we ze toch zeer jong gebruikt uit het buitenland? Want als je wat verbiedt, dan wordt het des aantrekkelijker om zijwegen te bewandelen. Daar zijn we handig in geworden in Nederland, nietwaar autobranche? En raar trouwens om nu al iets te gaan verbieden, terwijl het alternatief nog lang niet betaalbaar voor handen is, laat staan kwalitatief vergelijkbaar. Zo jaag je de kiezer effectief weg!

Gekker is dat we nog geen flauw benul hebben van de invloed op de autobranche van al die mooie toekomstbespiegelingen. Oké, het is folderpraat, die partijprogramma’s, maar je moet wel blijven opletten. Het duurt nog wel even voor het zover is: een nieuwe auto uit 2017 wordt pas in 2037 gesloopt. Er zit dus nog wel even werk aan het rijdende wagenpark op fossiele brandstof. De VVD is de grote winnaar van de verkiezingspoll van Automotive. Bekijk de uitslag hier.Toch waarschuw ik hier voor de stroomstoot. Want ineens kan er fiscaal beleid komen, waardoor de transitie naar e-auto’s versneld wordt. Politiek is zo onvoorspelbaar als een Alpenroute in het donker. Nu al rijdt een diesel van vóór 2001 zichzelf klem in steden als Rotterdam. Omdat dit beleid nog weinig uithaalt, kan de politiek morgen zomaar besluiten dat het 2012 wordt. Daar sta je dan met je diesel, waarvan de restwaarde het ravijn instort.

Noodzaak nieuw verdienmodel

Ik maak me zorgen over de gevolgen voor de autobranche. Ik lees te weinig over de noodzaak voor een nieuw verdienmodel van het autobedrijf, zoals we dat nu kennen. Dat is namelijk gebaseerd op de verkoop van margerijke producten als motorolie, filters, remmen. En op nog steeds flink wat sleutel-uren. Waarom lees ik daarover niets in de partijprogramma’s? Banenverlies op grote schaal wordt bewaarheid in de autobranche als de stroomstoot door de politiek wordt gegeven. Laten we het dáár eens over hebben met elkaar.

Zouden de branchemannen daar wel over nagedacht hebben toen zij laatst na een van de verkiezingsdebatten leuke aanmoedigingsprijzen gaven aan Jesse Klaver en Jan Vos voor beleid om e-rijden te stimuleren?

Zelfstandig adviseur en VPRO- en VVD-lid Ernst Uildriks plaatst voor Automotive Management regelmatig de belangrijkste brancheontwikkelingen in retrospectief.

Geplaatst in rubriek:
Ernst Uildriks
Ernst Uildriks

Uildriks verdiende zijn sporen in de branche onder andere bij de Stichting Nationale Autopas en is tegenwoordig zelfstandig adviseur. Voor de website van Automotive plaatst hij actuele ontwikkelingen in historisch perspectief.