Schoonhovens Blik | Stoelendans in schade

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

AHG hengelt met de formule Schadeherstelmeester een aantal dealerowned schadeherstellers binnen en Bovag snoept met zijn schadeafdeling leden met merkbinding af van Focwa.

Het schadenetwerk van Achmea groeit door de aanstelling van dealervestigingen die als loket fungeren; Schadegarant snoeit juist in het aantal netwerkpartners. Dit heeft niet alleen weerslag op de autoschademarkt, maar ook op de verzekeringsmarkt. In dit specifieke geval ben ik als ouddirecteur voorzichtig met een waardeoordeel, maar laat ik zeggen dat ik de intenties van de oorspronkelijke plannen slechts ten dele terugzie in het kleinere netwerk.

Het herstelnetwerk van Achmea groeit, Schadegarant snoeit juist in het aantal netwerkpartners.

Ik zie naast de loyale ‘usual suspects’, die in hoge mate hebben bijgedragen aan het succes van Schadegarant, ook een groot aantal bedrijven dat tot voor kort minder loyaal aan het netwerk was. Waardoor bedrijven die jarenlang loyaal zijn geweest nu buiten de boot vallen. Nu is loyaliteit niet eenvoudig uit te drukken in een objectief criterium bij (her)selectie van een schadeherstelnetwerk, maar een retrospectieve blik op gedragingen was een uitkomst geweest.

Een deel van de ruim honderd bedrijven die vanaf 1 januari 2016 niet langer tot Schadegarant behoren, zal hierop reageren met reciprociteitsmaatregelen; een ander deel zal afwachten vanwege de geschetste mogelijkheid om in 2017 mogelijk weer toe te treden. Gaan er dan in 2016 bedrijven afvallen, of gaat het netwerk in 2017 weer groeien? Dit laatste lijkt mij het meest onwaarschijnlijk, want de aantallen schaden zullen blijven dalen.

Loyale bedrijven vallen nu buiten de boot. De vraag is hoe zij gaan reageren.

Dealerholding Stern en UAS (onderdeel van dealerholding PGA) verliezen beide een fors aantal schadeherstelvestigingen in het netwerk van Schadegarant. Willen zij hun herstelwerkplaatsen gevuld houden, dan is het stimuleren van de verkoop van de eigen polissen de meest voordehand liggende optie. Beide bedrijven hebben een groot aantal verkoopvestigingen van volumemerken en met de Stern Polis en Autosfeer Polis (met Bovemij als risicodrager) kunnen zij de schadestroom ongehinderd richting Stern Schade en UAS dirigeren. Ongehinderd omdat polisverkoop en schadesturing hand in hand gaan. Naast Stern en PGA zijn er nog vele merken en dealers die zaken doen met Bovemij en laatstgenoemde wordt stilletjes een grootmacht in de Nederlandse verzekeringsmarkt. Op basis van het casco premievolume neemt Bovemij inmiddels de zesde plaats op de ranglijst in, geflankeerd door Univé Schade en Nationale-Nederlanden. 

Voor dealerholdings is het stimuleren van de verkoop van eigen polissen de meest voordehand liggende optie.

Als de invloed op schadesturing door in-/uitsluitingen lager wordt, is invloed uitoefenen op polisverkoop en daardoor schadesturing een mogelijke remedie tegen leegloop. Herstellers moeten dan dus kiezen: werken voor of met een dealer, óf met een verzekeraar.

Johan Schoonhoven is voormalig directeur van Schadegarant en tegenwoordig dga van Zilverstad Consultancy. Johan@zilverstadconsultancy.nl

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens Blik | Stoelendans in schade | Automotive Online

Schoonhovens Blik | Stoelendans in schade

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

AHG hengelt met de formule Schadeherstelmeester een aantal dealerowned schadeherstellers binnen en Bovag snoept met zijn schadeafdeling leden met merkbinding af van Focwa.

Het schadenetwerk van Achmea groeit door de aanstelling van dealervestigingen die als loket fungeren; Schadegarant snoeit juist in het aantal netwerkpartners. Dit heeft niet alleen weerslag op de autoschademarkt, maar ook op de verzekeringsmarkt. In dit specifieke geval ben ik als ouddirecteur voorzichtig met een waardeoordeel, maar laat ik zeggen dat ik de intenties van de oorspronkelijke plannen slechts ten dele terugzie in het kleinere netwerk.

Het herstelnetwerk van Achmea groeit, Schadegarant snoeit juist in het aantal netwerkpartners.

Ik zie naast de loyale ‘usual suspects’, die in hoge mate hebben bijgedragen aan het succes van Schadegarant, ook een groot aantal bedrijven dat tot voor kort minder loyaal aan het netwerk was. Waardoor bedrijven die jarenlang loyaal zijn geweest nu buiten de boot vallen. Nu is loyaliteit niet eenvoudig uit te drukken in een objectief criterium bij (her)selectie van een schadeherstelnetwerk, maar een retrospectieve blik op gedragingen was een uitkomst geweest.

Een deel van de ruim honderd bedrijven die vanaf 1 januari 2016 niet langer tot Schadegarant behoren, zal hierop reageren met reciprociteitsmaatregelen; een ander deel zal afwachten vanwege de geschetste mogelijkheid om in 2017 mogelijk weer toe te treden. Gaan er dan in 2016 bedrijven afvallen, of gaat het netwerk in 2017 weer groeien? Dit laatste lijkt mij het meest onwaarschijnlijk, want de aantallen schaden zullen blijven dalen.

Loyale bedrijven vallen nu buiten de boot. De vraag is hoe zij gaan reageren.

Dealerholding Stern en UAS (onderdeel van dealerholding PGA) verliezen beide een fors aantal schadeherstelvestigingen in het netwerk van Schadegarant. Willen zij hun herstelwerkplaatsen gevuld houden, dan is het stimuleren van de verkoop van de eigen polissen de meest voordehand liggende optie. Beide bedrijven hebben een groot aantal verkoopvestigingen van volumemerken en met de Stern Polis en Autosfeer Polis (met Bovemij als risicodrager) kunnen zij de schadestroom ongehinderd richting Stern Schade en UAS dirigeren. Ongehinderd omdat polisverkoop en schadesturing hand in hand gaan. Naast Stern en PGA zijn er nog vele merken en dealers die zaken doen met Bovemij en laatstgenoemde wordt stilletjes een grootmacht in de Nederlandse verzekeringsmarkt. Op basis van het casco premievolume neemt Bovemij inmiddels de zesde plaats op de ranglijst in, geflankeerd door Univé Schade en Nationale-Nederlanden. 

Voor dealerholdings is het stimuleren van de verkoop van eigen polissen de meest voordehand liggende optie.

Als de invloed op schadesturing door in-/uitsluitingen lager wordt, is invloed uitoefenen op polisverkoop en daardoor schadesturing een mogelijke remedie tegen leegloop. Herstellers moeten dan dus kiezen: werken voor of met een dealer, óf met een verzekeraar.

Johan Schoonhoven is voormalig directeur van Schadegarant en tegenwoordig dga van Zilverstad Consultancy. Johan@zilverstadconsultancy.nl

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.