Schadegarant zet elke hersteller weer op B

Redactie Redactie
• Laatste update:

Schone lei
Herstellers die in de voorgaande jaren een A scoorden beginnen dus op hetzelfde punt als bedrijven met een lagere score. “We starten dit jaar met een heel nieuw netwerk op basis van nieuwe contracten, dus is het ook logisch dat we met een schone lei beginnen”, licht Schadegarant-directeur Frank van Donk de keuze toe. “Alle autoschadeherstelbedrijven beginnen daarom in de B-rating. Ofhankelijk van hun offerte is dat bovenin of onderin. Bedrijven die boven niveau B presteerden zullen hier weer terechtkomen als ze opnieuw beter presteren dan de andere bedrijven.”

Verantwoordelijkheid
Een andere verandering is dat de Experate-sessies worden stopgezet, die herstellers tweemaal per jaar konden bijwonen om tips te krijgen over hoe de resultaten te verbeteren. “De sessies hebben tot mooie resultaten geleid, maar we merkten dat we steeds meer in herhaling vielen en dat het effect van de sessies minder werd. Het leek soms wel alsof wij verantwoordelijk werden voor de hoogte van de scores in Experate, maar dat zijn de herstelbedrijven uiteraard zelf”, aldus Van Donk. “Natuurlijk blijven we ondersteuning bieden, maar we leggen de verantwoordelijkheid voor de prestaties weer nadrukkelijk bij de autoschadeherstelbedrijven zelf neer.”

Tarieven
De tarieven, die ten behoeve van de selectieprocedure voor het nieuwe Schadegarantnetwerk geoffreerd zijn, heeft Schadegarant gehandhaafd voor 2016, zegt Van Donk. “Ook wij zien dat rendementen van schadeherstelbedrijven onder druk staan en dat zij veel moeite moeten doen om in te spelen op de veranderende markt. Soms wordt echter wel eens vergeten dat ook de verzekeringsbranche onder zware druk staat.”

Meer voor minder
De consument wil steeds meer voor minder geld en dat werkt door in de hele keten, verklaart de Schadegarant-directeur. Het is uiteindelijk ieders eigen verantwoordelijkheid om te bepalen tegen welke voorwaarden je kunt werken. Er zijn ook in de schadebranche nog ouderwetse verdienmodellen, denk bijvoorbeeld aan de lak waarbij diensten zoals het leveren of verleasen van een spuitcabine wordt verwerkt in de literprijs. Zo is lastig te zien wat de netto prijs van een liter verf is, terwijl dat inzicht van belang is in deze tijd van transparantie.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.