‘Tyre Club’ en Hankook Tire samen in bandenservice-abonnement
Tyre Club wil Nederlanders ‘bandenbewuster’ maken. “Banden zijn altijd een enorm low interest product geweest, met alle nadelen van dien”, aldus initiatiefnemer Peter Veldhoven. Hij is industrieel designer van achtergrond en ontwikkelde het concept zelf. “Maar liefst 60 procent van alle Nederlanders rijdt met verkeerde bandenspanning en denkt maar één keer per jaar aan zijn banden – bij de apk of bij een onderhoudsbeurt als de garage erover begint. Dat is gevaarlijk én kost onnodig energie.”
Vier keer per jaar
Als het aan Tyre Club ligt, gaat dat voortaan anders. “We willen mensen op een laagdrempelige manier laten zien hoe belangrijk banden zijn voor de veiligheid en voor de duurzaamheid. Zodat je niet meer één keer per jaar over je banden nadenkt, maar regelmatig.”
Daarvoor biedt het een abonnement waarbij je voor € 39,95 per jaar elke drie maanden een monteur aan huis krijgt die je banden controleert op conditie, profiel en slijtage, en die ze op spanning brengt. Tegen een meerprijs verzorgt die ook de seizoenswissel en monteert zo nodig nieuwe banden van het gewenste merk en type. “In de geest van Picnic en Coolblue: zoals de klant het fijn vindt”, benadrukt Veldhoven.
Bandencontroles en -oppompen doet Tyre Club nu in Haarlem en Amsterdam met een elektrische bakfiets; voor seizoenswissels, het brengen/monteren van nieuwe banden en de logistiek van/naar de opslag heeft Veldhoven twee servicebussen op de weg. Samen bedienen die in een straal van circa 35 kilometer rond Amsterdam nu ruim 200 klanten.
Het is een product voor mensen die houden van gemak en ontzorging en daar (wat) geld voor over hebben. De tarieven passen volgens Veldhoven bij het hoge niveau van service en gemak, “maar zijn tegelijk duidelijk lager dan van bijvoorbeeld premium merkdealers”.
Sympathieke manier
Ondanks het partnerschap met Hankook blijft Tyre Club (banden)merkonafhankelijk, benadrukt Veldhoven. Hankook ziet deze samenwerking voornamelijk als een sympathieke manier om het product autoband uit de louter technische sfeer te halen. Hielke van der Scheer, Sales & Marketing Director Benelux: “Samen met Tyre Club kunnen we nieuwe vormen van klantenservice uitproberen en meer emotie, gemak en comfort toevoegen. Bovendien is dit initiatief van Tyre Club goed voor de duurzaamheid en veiligheid: door regelmatige controle kunnen we zorgen dat klanten meer rendement uit hun banden halen. Door ze telkens op de juiste spanning te houden. En door ze pas te vervangen als het écht nodig is. Zo’n sympathiek en duurzaam initiatief steunen we graag; wij geloven in samen groeien.”
Franchise en partnerships
De ambities zijn helder: samen met Hankook wil Tyre Club dit jaar doorgroeien tot minstens duizend klanten en het werkgebied uitbreiden tot de groot-Randstad. Tegen eind 2022 wil het een landelijk dekkend netwerk hebben met minstens 20 tot 30 servicebussen en bakfietsen in tien tot vijftien grootste steden. Daarvoor denkt Veldhoven nadrukkelijk ook aan een model met franchisenemers en eventuele partnerships met andere landelijke mobiele servicenetwerken, zoals (ruit)schadeherstellers of bedrijven die (nog) niet in automotive actief zijn, maar wel landelijk dekkend.