Thema Remarketing | Elektrische auto zet restwaarde-standaard
De restwaarden van elektrische auto’s worden steeds gunstiger ten opzichte van soortgelijke brandstofauto’s. Dat blijkt uit een analyse die Autotelex uitvoerde op verzoek van Automotive. Voor deze analyse is een inschatting gemaakt van de restwaarde over vier jaar van de top 10 van de meest geregistreerde elektrische auto’s in 2020. Ter vergelijking keek Autotelex ook naar de gerealiseerde restwaarden van de tien meest verkochte auto’s van vier jaar geleden.
Nieuwprijs
Alleen de Volkswagen Polo, Kia Picanto en Volkswagen Golf zitten op hetzelfde restwaardeniveau als de verwachte restwaarden van de EV’s. En dat terwijl auto’s uit 2017 profiteerden van de stijgende nieuwprijzen van deze modellen in de jaren daarop. Deze hogere nieuwprijzen betekenen dat de restwaarde van nieuw in te zetten auto’s met verbrandingsmotor procentueel daalt (alleen bij een matige stijging van de nieuwprijs trekt de restwaarden van jonggebruikte auto’s omhoog, bovenmatige stijgingen zorgen vooral voor meer import). “Vooral de steeds hoger wordende bpm draagt bij aan deze stijging”, zegt Joost Klaren, analist bij Autotelex. Het restwaardeverschil tussen een elektrische en brandstofauto wordt dus steeds groter, denkt hij. “Want de nieuwprijzen van EV’s dalen. Dat is dus gunstig voor het restwaardepercentage”, zegt Klaren.
Europa
Los van de algemene tendens kan de restwaarde van de vorig jaar ingezette EV’s over vier jaar lager uitvallen als gevolg van belastingaanpassingen, scherpe nieuwprijsdalingen en nieuwe batterijtechnologie. “Wij kunnen daar geen rekening mee houden omdat het te onzekere variabelen zijn”, stelt Klaren. Hij brengt wel een nuance aan. “Elektrische auto’s worden vooral zakelijk ingezet, dus als er over twee jaar een goedkopere variant komt, komt die pas vier of vijf jaar later op de markt. Dat dempt het effect van die prijsdaling op de restwaarde van al ingezette auto’s.”
Tegelijkertijd stelt Klaren dat de kans groot is dat Europa de Nederlandse EV’s kan absorberen. “We zien nu al vrij veel EV’s, van alle leeftijden, geëxporteerd worden naar landen waar ze met gunstige regelingen komen. Dat zagen we eerder ook met plug-ins.”