Brancheorganisaties geschrokken van Prinsjesdag

Politiek | MKB buigt hoofd

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Dat de Autobrief 2 opengebroken zou worden, kwam voor de branche niet als een verrassing. Het Klimaatakkoord neemt de rol van de Autobrief over. Los van de versnelde aanpassing van de bijtellingstarieven voor EV’s en de nieuwe bpm-tabel voor na juli 2020, was er dan ook weinig nieuws. Over de nieuwe tabel hebben de brancheverenigingen nog geen mening: daarvoor zijn er nog te veel onzekerheden. Toch kan de branche beter wennen aan een verder toenemende onvoorspelbaarheid: het kabinet geeft zichzelf de ruimte jaarlijks aan de (fiscale) knoppen te draaien.

Zoet

Voor de brancheverenigingen is die constante mogelijkheid om aanpassingen te doen een schrikbeeld. “Dat maakt het voor zowel consumenten als autobedrijven onmogelijk om goed afgewogen investeringen te kunnen doen. Wij pleiten voor periodes van twee of drie jaar. Dan blijft het voor onze leden mogelijk om nog beleid te maken”, stelde Bovag-voorzitter Peter Niesink tijdens een Prinsjesdag-bijeenkomst van de organisatie. De autobranche wacht sowieso zwaar weer. Wereldwijd neemt de verkoop af, fabrikanten en toeleveranciers staan onder druk en de effecten worden ook op retailniveau steeds meer gevoeld. En uit de “de MKB-paragraaf” in de Miljoenennota kwam er ook weinig goed nieuws. Waar het ‘zoet’ deze keer voor de burger is, komt het ‘zuur’ op het bord van ondernemers terecht. De voorzitter van MKB Nederland, Jacco Vonhof, vertelde op de Prinsjesdag-bijeenkomst, dat in Den Haag het verschil tussen mkb en grootkapitaal niet helder is. “Ik spreek met Kamerleden die zeggen: ondernemers maken gemiddeld 2 ton winst. Dat is toch een prima inkomen? Zij realiseren zich niet dat winst iets anders is dan salaris. En dat ondernemers veel investeren in hun bedrijven.”

Bij onze leden klotst de winst niet tegen de plinten

Bovag werd eerder dit jaar lid en trad toe tot het bestuur van MKB Nederland, en niet voor niets, merkte Vonhof op. “Als ik zie hoeveel ballen ondernemers in de autobranche in de lucht moeten houden, dan is steun op zijn plek. Dat de beloofde verlaging van de vennootschapsbelasting dan uitblijft, dat voedt het beeld van een onbetrouwbare overheid.”

Waar op een lastenverlichting van 1,7 miljard gerekend was, volgde op Prinsjesdag een verzwaring van 2,4 miljard euro. Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) hoorde de bezwaren van de brancheorganisaties aan. “Het herstel van de koopkracht had absolute prioriteit. Dat moest echt.” Dat leidde tot een nieuwe discussie: moeten bedrijven hun medewerkers meer gaan betalen? “Dat zouden we wel willen”, stelde Vonhof. “Maar wat ondernemers bij een salarisverhoging extra moeten afdragen, is bizar. Dat is één van de punten die we graag aangepast zouden zien.”

Vaak te laat

Niesink meldde in zijn slotwoord dat Bovag blijft investeren in zijn lobbyactiviteiten. Er zijn voldoende dossiers die aandacht vergen. En daarbij is er in de toekomst meer aandacht voor beleid dat het MKB raakt. “De winst klotst bij onze leden niet tegen de plinten.” Ook voor Vonhof is de lobby een kerntaak. “Maar we staan alleen in de krant als we verloren hebben. Over een geslaagde lobby – en daarvan zijn er gelukkig veel – hoor je niets.” Overigens vindt Vonhof dat er nog veel te winnen valt. “Ondernemers zijn vaak reactief, ze zijn simpelweg druk met ondernemen. Daardoor zijn wij vaak te laat geweest. Dat is wat mij betreft verleden tijd.”

Lees ook de column van Paul de Vries over de Bovag-lobby.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Politiek | MKB buigt hoofd | Automotive Online
Brancheorganisaties geschrokken van Prinsjesdag

Politiek | MKB buigt hoofd

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Dat de Autobrief 2 opengebroken zou worden, kwam voor de branche niet als een verrassing. Het Klimaatakkoord neemt de rol van de Autobrief over. Los van de versnelde aanpassing van de bijtellingstarieven voor EV’s en de nieuwe bpm-tabel voor na juli 2020, was er dan ook weinig nieuws. Over de nieuwe tabel hebben de brancheverenigingen nog geen mening: daarvoor zijn er nog te veel onzekerheden. Toch kan de branche beter wennen aan een verder toenemende onvoorspelbaarheid: het kabinet geeft zichzelf de ruimte jaarlijks aan de (fiscale) knoppen te draaien.

Zoet

Voor de brancheverenigingen is die constante mogelijkheid om aanpassingen te doen een schrikbeeld. “Dat maakt het voor zowel consumenten als autobedrijven onmogelijk om goed afgewogen investeringen te kunnen doen. Wij pleiten voor periodes van twee of drie jaar. Dan blijft het voor onze leden mogelijk om nog beleid te maken”, stelde Bovag-voorzitter Peter Niesink tijdens een Prinsjesdag-bijeenkomst van de organisatie. De autobranche wacht sowieso zwaar weer. Wereldwijd neemt de verkoop af, fabrikanten en toeleveranciers staan onder druk en de effecten worden ook op retailniveau steeds meer gevoeld. En uit de “de MKB-paragraaf” in de Miljoenennota kwam er ook weinig goed nieuws. Waar het ‘zoet’ deze keer voor de burger is, komt het ‘zuur’ op het bord van ondernemers terecht. De voorzitter van MKB Nederland, Jacco Vonhof, vertelde op de Prinsjesdag-bijeenkomst, dat in Den Haag het verschil tussen mkb en grootkapitaal niet helder is. “Ik spreek met Kamerleden die zeggen: ondernemers maken gemiddeld 2 ton winst. Dat is toch een prima inkomen? Zij realiseren zich niet dat winst iets anders is dan salaris. En dat ondernemers veel investeren in hun bedrijven.”

Bij onze leden klotst de winst niet tegen de plinten

Bovag werd eerder dit jaar lid en trad toe tot het bestuur van MKB Nederland, en niet voor niets, merkte Vonhof op. “Als ik zie hoeveel ballen ondernemers in de autobranche in de lucht moeten houden, dan is steun op zijn plek. Dat de beloofde verlaging van de vennootschapsbelasting dan uitblijft, dat voedt het beeld van een onbetrouwbare overheid.”

Waar op een lastenverlichting van 1,7 miljard gerekend was, volgde op Prinsjesdag een verzwaring van 2,4 miljard euro. Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) hoorde de bezwaren van de brancheorganisaties aan. “Het herstel van de koopkracht had absolute prioriteit. Dat moest echt.” Dat leidde tot een nieuwe discussie: moeten bedrijven hun medewerkers meer gaan betalen? “Dat zouden we wel willen”, stelde Vonhof. “Maar wat ondernemers bij een salarisverhoging extra moeten afdragen, is bizar. Dat is één van de punten die we graag aangepast zouden zien.”

Vaak te laat

Niesink meldde in zijn slotwoord dat Bovag blijft investeren in zijn lobbyactiviteiten. Er zijn voldoende dossiers die aandacht vergen. En daarbij is er in de toekomst meer aandacht voor beleid dat het MKB raakt. “De winst klotst bij onze leden niet tegen de plinten.” Ook voor Vonhof is de lobby een kerntaak. “Maar we staan alleen in de krant als we verloren hebben. Over een geslaagde lobby – en daarvan zijn er gelukkig veel – hoor je niets.” Overigens vindt Vonhof dat er nog veel te winnen valt. “Ondernemers zijn vaak reactief, ze zijn simpelweg druk met ondernemen. Daardoor zijn wij vaak te laat geweest. Dat is wat mij betreft verleden tijd.”

Lees ook de column van Paul de Vries over de Bovag-lobby.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.