Autonieuws | Plussen en minnen van 2018

Redactie Redactie
• Laatste update:

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

Welke auto heeft jou in positieve zin het meest verrast? Kia maakt met de nieuwe Ceed net zo’n allemansvriend als Volkswagen met de Golf. Absoluut plezier heb ik beleefd aan de Alpine A110, een ontzettend leuke achterwielaandrijver met middenmotor die bewijst dat je geen 300 pk of meer nodig hebt voor ultieme stuurpret. Op elektrisch gebied ben ik onder de indruk van de Hyundai Kona Electric en de Jaguar i-Pace.

En welke viel echt enorm tegen? 
De Audi A6 kon niet overtuigen. Hij mist karakter ten opzichte van zijn concurrenten, hij voelde in vergelijkende tests daardoor aan als vlees noch vis. Audi lijkt daardoor net als Volvo tegenwoordig beter met zijn suv’s dan met de conventionele modellen.

Wat blijft jou bij van het autojaar 2018? Dat ik elke mogelijkheid die er was om nog een lage compacte middenklasser of D-segmenter te rijden gegrepen heb, die worden in hoog tempo verdrongen door de suv. Verder waren er goede, ‘conventionele’ nieuwkomers als de Ford Focus, de Kia Ceed en de Mercedes A-klasse en de bijzonder fraaie Peugeot 508.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

En de leaseauto van het jaar is voor jou de….? Tesla Model S bij de EV’s en de Volkswagen Polo benzine bij de auto’s met verbrandingsmotor.

Van welke auto heb je buikpijn gekregen? Over het algemeen krijgen wij niet zo snel buikpijn van een auto. Wel krijgen we een wat week gevoel bij de korte termijn opstelling van zowel dealers en importeurs van een aantal automerken die nu ‘goud in handen hebben’.  Bijvoorbeeld  de merken met EV’s van onder de 50 duizend euro. De manier hoe men nu om gaat met klanten tergt alle verwachtingen: bestelprocessen zijn door alle onduidelijkheden een nachtmerrie en afleverdata worden continu overschreden.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Welke nieuwe auto van dit jaar is de restwaardetopper van 2022? Sowieso een elektrische auto, maar wel een met een fatsoenlijke range. Ik zou de Tesla Model 3 kiezen, maar die is er nog niet. De Nissan Leaf met 60kWh accu is de volgende op mijn lijstje. En snel daarna de Hyundai Kona EV en Kia Niro EV. Redelijkerwijs betaalbare elektrische auto’s dus, met een aansprekende actieradius die na vijf jaar kunnen doorstromen naar de particulier.

En wie gaat het heel moeilijk krijgen om zijn prijzen op peil te houden? Alle niet-WLTP diesels zien wij als de grootste risico categorie. Gelukkig is er een groeiend besef dat WLTP gekeurde Euro 6c/d diesels tenminste zo schoon zijn als vergelijkbare benzinemodellen, maar hierdoor voorspelt Autotelex wel een harde restwaardelijn tussen non-WLTP en WLTP gekeurde dieselauto’s.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Welke auto’s en/of merken zien we niet meer terug in jullie bestellijst van 2019? Geen specifieke merken. Het wordt bij Cisco echter wel erg lastig om nog een suv te bestellen, gezien de CO2-limiet die we hanteren (die overigens wel licht naar boven moest worden bijgesteld vanwege de WLTP). Uitzondering hierop zijn de stekker-suv’s. De leaseprijs is dan soms wel weer een uitdaging.

En wie ga je er absoluut aan toevoegen? De auto die volgens mij een hit gaat worden in ons wagenpark is de Tesla Model 3. Deze aantrekkelijke Amerikaan vult het gat in de keuzelijst op, tussen de betaalbare maar compacte EV’s en de grotere, prijzige modellen. De Model 3 lijkt me een interessant alternatief voor de grote groep berijders van de (premium) middenklasse. Dit zou weleens de gamechanger kunnen worden waar de milieulobby op heeft gewacht.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Plussen en minnen van 2018 | Automotive Online

Autonieuws | Plussen en minnen van 2018

Redactie Redactie
• Laatste update:

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

Welke auto heeft jou in positieve zin het meest verrast? Kia maakt met de nieuwe Ceed net zo’n allemansvriend als Volkswagen met de Golf. Absoluut plezier heb ik beleefd aan de Alpine A110, een ontzettend leuke achterwielaandrijver met middenmotor die bewijst dat je geen 300 pk of meer nodig hebt voor ultieme stuurpret. Op elektrisch gebied ben ik onder de indruk van de Hyundai Kona Electric en de Jaguar i-Pace.

En welke viel echt enorm tegen? 
De Audi A6 kon niet overtuigen. Hij mist karakter ten opzichte van zijn concurrenten, hij voelde in vergelijkende tests daardoor aan als vlees noch vis. Audi lijkt daardoor net als Volvo tegenwoordig beter met zijn suv’s dan met de conventionele modellen.

Wat blijft jou bij van het autojaar 2018? Dat ik elke mogelijkheid die er was om nog een lage compacte middenklasser of D-segmenter te rijden gegrepen heb, die worden in hoog tempo verdrongen door de suv. Verder waren er goede, ‘conventionele’ nieuwkomers als de Ford Focus, de Kia Ceed en de Mercedes A-klasse en de bijzonder fraaie Peugeot 508.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

En de leaseauto van het jaar is voor jou de….? Tesla Model S bij de EV’s en de Volkswagen Polo benzine bij de auto’s met verbrandingsmotor.

Van welke auto heb je buikpijn gekregen? Over het algemeen krijgen wij niet zo snel buikpijn van een auto. Wel krijgen we een wat week gevoel bij de korte termijn opstelling van zowel dealers en importeurs van een aantal automerken die nu ‘goud in handen hebben’.  Bijvoorbeeld  de merken met EV’s van onder de 50 duizend euro. De manier hoe men nu om gaat met klanten tergt alle verwachtingen: bestelprocessen zijn door alle onduidelijkheden een nachtmerrie en afleverdata worden continu overschreden.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Welke nieuwe auto van dit jaar is de restwaardetopper van 2022? Sowieso een elektrische auto, maar wel een met een fatsoenlijke range. Ik zou de Tesla Model 3 kiezen, maar die is er nog niet. De Nissan Leaf met 60kWh accu is de volgende op mijn lijstje. En snel daarna de Hyundai Kona EV en Kia Niro EV. Redelijkerwijs betaalbare elektrische auto’s dus, met een aansprekende actieradius die na vijf jaar kunnen doorstromen naar de particulier.

En wie gaat het heel moeilijk krijgen om zijn prijzen op peil te houden? Alle niet-WLTP diesels zien wij als de grootste risico categorie. Gelukkig is er een groeiend besef dat WLTP gekeurde Euro 6c/d diesels tenminste zo schoon zijn als vergelijkbare benzinemodellen, maar hierdoor voorspelt Autotelex wel een harde restwaardelijn tussen non-WLTP en WLTP gekeurde dieselauto’s.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Welke auto’s en/of merken zien we niet meer terug in jullie bestellijst van 2019? Geen specifieke merken. Het wordt bij Cisco echter wel erg lastig om nog een suv te bestellen, gezien de CO2-limiet die we hanteren (die overigens wel licht naar boven moest worden bijgesteld vanwege de WLTP). Uitzondering hierop zijn de stekker-suv’s. De leaseprijs is dan soms wel weer een uitdaging.

En wie ga je er absoluut aan toevoegen? De auto die volgens mij een hit gaat worden in ons wagenpark is de Tesla Model 3. Deze aantrekkelijke Amerikaan vult het gat in de keuzelijst op, tussen de betaalbare maar compacte EV’s en de grotere, prijzige modellen. De Model 3 lijkt me een interessant alternatief voor de grote groep berijders van de (premium) middenklasse. Dit zou weleens de gamechanger kunnen worden waar de milieulobby op heeft gewacht.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.