Onder de loep | BYD zet hoog in maar overtuigt nog niet

Onder de loep • De Atto 3 is de auto waarmee de Chinese fabrikant BYD wil doorbreken op de Europese markt. De eerste batch Atto’s 3 zal zonder problemen zijn weg vinden, maar voor volgend jaar zijn de voortekenen troebeler. Het autonieuws-panel is in ieder geval gematigd optimistisch.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De BYD ATTO 3 (Bron: BYD)

Ongeveer 25 jaar na de komst van BYD naar Europa start de van oorsprong Chinese batterijfabrikant met de grootschalige uitrol van zijn personenwagengamma. Het komt met drie modellen waarvan de Atto 3 zonder meer de belangrijkste is. De EV (vanafprijs 43 duizend euro) concurreert rechtstreeks met kanonnen als de Kia Niro en Volkswagen ID. 3.

Voor dit jaar krijgt de Nederlandse organisatie enkele honderden Atto’s 3. Die zullen zonder al te veel problemen hun weg naar de eindgebruiker wel vinden; beschikbaarheid is ‘king’. En met de auto is weinig mis, concludeert ook ons panel. Alleen met betrekking tot de prijs en de batterijen lagen de verwachtingen hoger.

Beschikbaarheid

Komend jaar wordt echter een ander verhaal. De concurrentie is moordend en neemt volgend jaar alleen maar toe als ook andere nieuwkomers en gevestigde fabrikanten zich in dit felbevochten segment nestelen. Tegelijkertijd is de vraag in thuisland China ongekend groot, waardoor het nog onbekend is hoeveel er gealloceerd wordt voor Europa. Waarbij verhuurder Sixt al ingetekend heeft op een groot deel van de beschikbare productie.

En voor BYD dreigt nog een kleine publicitaire nachtmerrie als het conflict met Keolis escaleert. De vervoerder is doodongelukkig met de betrouwbaarheid en kwaliteit van de BYD-bussen. Een Chinese nieuwkomer kan die negatieve publiciteit missen als kiespijn. De aanstelling van Louwman als dealer+, zoals BYD het omschrijft, biedt de markt in ieder geval de zekerheid dat het met de service goed zit. Bij Louwman meldt men geen zorgen te hebben over de beschikbaarheid.

Investeringen

Op de lange termijn is BYD een van de meest kansrijke kandidaten om een plek te verwerven op de Nederlandse markt, maar het marktaandeel zal de komende jaren procentpunt voor procentpunt moeten groeien, want een echte hit, zoals de Niro of Enyaq, valt niet te verwachten. Ook laat BYD doorschemeren geen grote marketingpush te gaan doen (los van de deal met Sixt). Dat gebrek aan marketing is voor Louwman niet per se gunstig, maar het geeft ze wel de kans om rustig met het merk mee te groeien. Met twee vestigingen en een handjevol personeel zijn de investeringen nog te overzien.

Gemiddeld oordeel: 6,5

Dit zegt het Automotive autonieuws-panel:

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

 

BYD heeft als voordeel dat de auto daadwerkelijk snel leverbaar is en dat het in tegenstelling tot andere nieuwkomers al een aardige staat van dienst heeft én geld verdient. Daarbij zijn de specificaties niet onaardig en hetzelfde geldt voor de prijs. Helaas komt de auto midden in een segment waarin powerhouses als de Volkswagen ID.3 en de Kia Niro EV actief zijn. Hoewel de Atto 3 niet direct kopje onder gaat tegenover die concurrenten, overklast de nieuweling ze evenmin. De vraag is dan wat de auto toevoegt en het antwoord daarop is niet direct glashelder.

Oordeel: 6

franco vosse 730x604Franco Vosse, directeur Rebel Lease

 

Onze eerste indruk van de auto is goed. Het is een vriendelijke, goed afgewerkte, prettig rijdende auto met grappige features, al vrees ik dat die snaren op de deurvlakken kleine kinderen uitnodigen ‘gitaar’ te gaan spelen. Bij lagere snelheden is er een iets te nadrukkelijk een zoemgeluid van de accu/aandrijving te horen. De prijsstelling is niet heel concurrerend in een markt die toch al neigt naar de Europese spelers (en Kia). Met Louwman is er een solide partner, dat is een plus. En voor een Chinese speler, valt de vormgeving zeker mee.

Oordeel: 7

autonieuws klarenJoost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

De ondersteuning van Louwman als importeur is een grote plus, net als de populariteit van het segment. De uitrusting is rijk, waardoor de koper veel value-for-money krijgt. Toch is de prijsstelling ook een zwakte, zowel ten opzichte van de concurrentie als ten opzichte van hetzelfde model (weliswaar met andere specs) in het buitenland. Zonder de bpm valt op dat juist in Nederland de auto het duurst is. Dat is geen pluspunt. En juist de prijsstelling is voor een nieuw Chinees merk erg belangrijk. Blik nog even terug op MG, hoe kwam die ook alweer aan zijn (voortdurende) succes?

Oordeel: 6

fer derwortFer Derwort, onafhankelijk fleetadviseur

 

De busdivisie won al meerdere Europese aanbestedingen. Dat suggereert dat het met de technologie wel goed zit, al waren er met de Nederlandse bussen wat problemen. Dat er twee – goed uitgeruste – uitvoeringen zijn zonder opties vinden leaserijders vervelend, maar wij fleetowners zijn er blij mee. De afwerking is goed te noemen, maar is zeker niet premium. Voor een grote batterijfabrikant valt de snelheid van laden en de range toch wel tegen. De auto is zeker niet kansloos, maar verdient een aantrekkelijkere prijs.

Oordeel: 6

 

erwin zoet 730x604Edwin Zoet, cto A2SP/Mivar

De blade-batterij is een belangrijke innovatie. De batterij is veiliger en lichter. In combinatie met de standaard warmtepomp zorgt het voor voldoende bereik en snelheid. Maar de zwakte is dan toch de prijs in relatie tot de range, want de auto zal primair door de zakelijke markt ingezet worden en dan is het de vraag wat het praktische rijbereik wordt en hoeveel tijd het snelladen kost. Verder is het een complete, mooie auto. Als de auto sneller kon laden, zou het oordeel hoger zijn.

Oordeel: 7,5

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Onder de loep | BYD zet hoog in maar overtuigt nog niet | Automotive Online

Onder de loep | BYD zet hoog in maar overtuigt nog niet

Onder de loep • De Atto 3 is de auto waarmee de Chinese fabrikant BYD wil doorbreken op de Europese markt. De eerste batch Atto’s 3 zal zonder problemen zijn weg vinden, maar voor volgend jaar zijn de voortekenen troebeler. Het autonieuws-panel is in ieder geval gematigd optimistisch.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De BYD ATTO 3 (Bron: BYD)

Ongeveer 25 jaar na de komst van BYD naar Europa start de van oorsprong Chinese batterijfabrikant met de grootschalige uitrol van zijn personenwagengamma. Het komt met drie modellen waarvan de Atto 3 zonder meer de belangrijkste is. De EV (vanafprijs 43 duizend euro) concurreert rechtstreeks met kanonnen als de Kia Niro en Volkswagen ID. 3.

Voor dit jaar krijgt de Nederlandse organisatie enkele honderden Atto’s 3. Die zullen zonder al te veel problemen hun weg naar de eindgebruiker wel vinden; beschikbaarheid is ‘king’. En met de auto is weinig mis, concludeert ook ons panel. Alleen met betrekking tot de prijs en de batterijen lagen de verwachtingen hoger.

Beschikbaarheid

Komend jaar wordt echter een ander verhaal. De concurrentie is moordend en neemt volgend jaar alleen maar toe als ook andere nieuwkomers en gevestigde fabrikanten zich in dit felbevochten segment nestelen. Tegelijkertijd is de vraag in thuisland China ongekend groot, waardoor het nog onbekend is hoeveel er gealloceerd wordt voor Europa. Waarbij verhuurder Sixt al ingetekend heeft op een groot deel van de beschikbare productie.

En voor BYD dreigt nog een kleine publicitaire nachtmerrie als het conflict met Keolis escaleert. De vervoerder is doodongelukkig met de betrouwbaarheid en kwaliteit van de BYD-bussen. Een Chinese nieuwkomer kan die negatieve publiciteit missen als kiespijn. De aanstelling van Louwman als dealer+, zoals BYD het omschrijft, biedt de markt in ieder geval de zekerheid dat het met de service goed zit. Bij Louwman meldt men geen zorgen te hebben over de beschikbaarheid.

Investeringen

Op de lange termijn is BYD een van de meest kansrijke kandidaten om een plek te verwerven op de Nederlandse markt, maar het marktaandeel zal de komende jaren procentpunt voor procentpunt moeten groeien, want een echte hit, zoals de Niro of Enyaq, valt niet te verwachten. Ook laat BYD doorschemeren geen grote marketingpush te gaan doen (los van de deal met Sixt). Dat gebrek aan marketing is voor Louwman niet per se gunstig, maar het geeft ze wel de kans om rustig met het merk mee te groeien. Met twee vestigingen en een handjevol personeel zijn de investeringen nog te overzien.

Gemiddeld oordeel: 6,5

Dit zegt het Automotive autonieuws-panel:

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

 

BYD heeft als voordeel dat de auto daadwerkelijk snel leverbaar is en dat het in tegenstelling tot andere nieuwkomers al een aardige staat van dienst heeft én geld verdient. Daarbij zijn de specificaties niet onaardig en hetzelfde geldt voor de prijs. Helaas komt de auto midden in een segment waarin powerhouses als de Volkswagen ID.3 en de Kia Niro EV actief zijn. Hoewel de Atto 3 niet direct kopje onder gaat tegenover die concurrenten, overklast de nieuweling ze evenmin. De vraag is dan wat de auto toevoegt en het antwoord daarop is niet direct glashelder.

Oordeel: 6

franco vosse 730x604Franco Vosse, directeur Rebel Lease

 

Onze eerste indruk van de auto is goed. Het is een vriendelijke, goed afgewerkte, prettig rijdende auto met grappige features, al vrees ik dat die snaren op de deurvlakken kleine kinderen uitnodigen ‘gitaar’ te gaan spelen. Bij lagere snelheden is er een iets te nadrukkelijk een zoemgeluid van de accu/aandrijving te horen. De prijsstelling is niet heel concurrerend in een markt die toch al neigt naar de Europese spelers (en Kia). Met Louwman is er een solide partner, dat is een plus. En voor een Chinese speler, valt de vormgeving zeker mee.

Oordeel: 7

autonieuws klarenJoost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

De ondersteuning van Louwman als importeur is een grote plus, net als de populariteit van het segment. De uitrusting is rijk, waardoor de koper veel value-for-money krijgt. Toch is de prijsstelling ook een zwakte, zowel ten opzichte van de concurrentie als ten opzichte van hetzelfde model (weliswaar met andere specs) in het buitenland. Zonder de bpm valt op dat juist in Nederland de auto het duurst is. Dat is geen pluspunt. En juist de prijsstelling is voor een nieuw Chinees merk erg belangrijk. Blik nog even terug op MG, hoe kwam die ook alweer aan zijn (voortdurende) succes?

Oordeel: 6

fer derwortFer Derwort, onafhankelijk fleetadviseur

 

De busdivisie won al meerdere Europese aanbestedingen. Dat suggereert dat het met de technologie wel goed zit, al waren er met de Nederlandse bussen wat problemen. Dat er twee – goed uitgeruste – uitvoeringen zijn zonder opties vinden leaserijders vervelend, maar wij fleetowners zijn er blij mee. De afwerking is goed te noemen, maar is zeker niet premium. Voor een grote batterijfabrikant valt de snelheid van laden en de range toch wel tegen. De auto is zeker niet kansloos, maar verdient een aantrekkelijkere prijs.

Oordeel: 6

 

erwin zoet 730x604Edwin Zoet, cto A2SP/Mivar

De blade-batterij is een belangrijke innovatie. De batterij is veiliger en lichter. In combinatie met de standaard warmtepomp zorgt het voor voldoende bereik en snelheid. Maar de zwakte is dan toch de prijs in relatie tot de range, want de auto zal primair door de zakelijke markt ingezet worden en dan is het de vraag wat het praktische rijbereik wordt en hoeveel tijd het snelladen kost. Verder is het een complete, mooie auto. Als de auto sneller kon laden, zou het oordeel hoger zijn.

Oordeel: 7,5

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.