Onder de loep | MG is niet sexy, wel effectief

Onder de loep •  Van alle nieuwkomers op de Europese markt staat MG er misschien wel het beste voor. De SAIC-onderneming zag in Europa zijn registraties dit jaar verdubbelen tot 80 duizend voertuigen. Nu komt het met de MG5, een betaalbare, weinig opwindende, elektrische stationwagen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De MG MG5 [Beeld: MG]

Na een bij vlagen stroeve start maakt MG dit jaar serieus meters. In Europa zag het dit jaar zijn registraties verdubbelen tot een kleine 80 duizend eenheden (tot en met oktober). De Europese organisatie kende veel personele wijzigingen, maar inmiddels staat er een stabiele organisatie en heeft het met partijen als Van Mossel sterke lokale partners. Een groot verschil tussen MG en veel andere nieuwkomers is dat het merk ook de particuliere markt wil bedienen. MG mikt in tegenstelling tot de meeste andere toetreders op de ‘onderkant’ van de markt en op de particuliere koper. Onderkant is een relatief begrip want de goedkoopste MG kost ook al snel dertig mille. Komend jaar wil MG weer verdubbelen. In Nederland betekent dit dat de registraties van vijftienhonderd naar ongeveer drieduizend zullen moeten groeien – dat is meer dan in het succesvolle debuutjaar 2020 toen het met de MG ZS kwam. 

mg5 2022 amm 2Zelfs als MG maar deels slaagt in zijn doelstelling, dan nog begint het een serieuze speler te worden die meer verkoopt dan bijna alle andere nieuwkomers bij elkaar zullen doen. Net als alle andere nieuwkomers zet MG in op beschikbaarheid. De levertijd is momenteel tussen de drie en zes maanden. Nederland concurreert met andere grote markten en sowieso zijn productieplekken nog schaars. Desondanks denkt MG de levertijden in Nederland snel tussen de nul en drie maanden te krijgen. Als dat lukt dan ligt zakelijke groei voor de hand. Nu is nog circa 70 procent van de verkoop particulier. Het aandeel van de zakelijke markt moet richting de 50 procent groeien. Maar dat zal niet in het begin van het jaar zijn, want dan is de SEPP-subsidiepot geopend en MG hoopt daar een flinke hap uit te kunnen nemen.

Een WLTP-range van 320 kilometer voor de standaardversie en 400 kilometer voor de long range, lijkt voor gebruik in Nederland ruim voldoende. Alleen voor verre vakanties of het trekken van caravans is de auto minder geschikt. Het zal de aantallen enigszins drukken, maar de prognoses lijken zeker haalbaar. Zakelijk zijn er nog wel enkele overwegingen. In het nadeel spreekt de afnemende populariteit van stationwagons, de neutrale looks, de kwaliteit die nog net niet op Europees niveau is en het wegvallen van de grote bijtellingsvoordelen. 

Gemiddeld oordeel: 6,5

Hoe zijn de individuele beoordelingen?

Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Met de 5 heeft MG een tamelijk unieke auto. Dat is niet ten koste gegaan van het accupakket, want je blijkt er ook nog 300 kilometer ver mee te komen ook en dat is een keurige waarde. Zeker gezien de prijs die MG voor ogen heeft. Dat het er dan van binnen en van buiten niet super spectaculair uitziet is jammer, maar op rationele gronden is de 5 best een goede aanbieding. De vraag is of dat genoeg is, nu veel gevestigde merken ook in dit prijssegment meedoen.

Oordeel: 7

franco vosse 730x604

Franco Vosse, directeur Rebel Lease

Dit is een prima alternatief (vanaf 34 duizend euro) voor andere aanbieders. De range is voldoende en er is voldoende laadruimte. Het design is weinig aantrekkelijk. Ook is het interieur karig en is de stoel niet optimaal verstelbaar. De MG5 voldoet zeker in een behoefte, bijvoorbeeld wanneer je ook servicepersoneel over wil zetten naar “groen”. De auto zal voor de leaserijder die nog wat ‘auto-emotie’ zoekt niet direct een keuze zijn.

Oordeel: 6,5

autonieuws klaren

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

De positionering als C-segment stationwagon is uniek en biedt mogelijkheden. De merkreputatie is redelijk. Prima standaarduitrusting met veiligheidsuitrusting op niveau. De ruimte voor inzittenden (hoofdruimte) als de bagageruimte is vrij krap vergeleken met andere C-segment (ICE) stationwagons. De prijsstelling is net iets te stevig. Hierdoor kan je een groot aantal zaken niet door de vingers zien.

Oordeel: 6

fer derwort

Fer Derwort, onafhankelijk fleetadviseur

Vergeleken met de traditionele top in het segment valt als eerste op dat de aanschafprijzen elkaar niet veel ontlopen. Samen met een lagere TCO, is dat een voordeel voor de MG. Neem daarbij de lagere bijtelling voor privégebruik, dan is de MG5 een goed alternatief. Praktische nadelen beperken het potentieel. Fleetpotentieel heeft MG zeker, maar daarvoor zijn wel wat verbeteringen en aanpassingen nodig.

Oordeel: 6,5

erwin zoet 730x604

Edwin Zoet, cto A2SP/Mivar

De kans op succes hang grotendeels af van de concurrentie. Voor een zakelijke doorbraak schiet de auto te kort. Voor particulieren is de auto aan de prijzige kant. Qua techniek is er weinig bijzonders te melden. De batterij en laadsnelheid volstaan en de laadruimte is zeker niet verkeerd. Het interieur is flink verbeterd, maar de finishing touch ontbreekt. Het is het net niet. Wij verwachten geen groot succes, maar wel aardig wat verkopen.

Oordeel: 6

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Onder de loep | MG is niet sexy, wel effectief | Automotive Online

Onder de loep | MG is niet sexy, wel effectief

Onder de loep •  Van alle nieuwkomers op de Europese markt staat MG er misschien wel het beste voor. De SAIC-onderneming zag in Europa zijn registraties dit jaar verdubbelen tot 80 duizend voertuigen. Nu komt het met de MG5, een betaalbare, weinig opwindende, elektrische stationwagen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De MG MG5 [Beeld: MG]

Na een bij vlagen stroeve start maakt MG dit jaar serieus meters. In Europa zag het dit jaar zijn registraties verdubbelen tot een kleine 80 duizend eenheden (tot en met oktober). De Europese organisatie kende veel personele wijzigingen, maar inmiddels staat er een stabiele organisatie en heeft het met partijen als Van Mossel sterke lokale partners. Een groot verschil tussen MG en veel andere nieuwkomers is dat het merk ook de particuliere markt wil bedienen. MG mikt in tegenstelling tot de meeste andere toetreders op de ‘onderkant’ van de markt en op de particuliere koper. Onderkant is een relatief begrip want de goedkoopste MG kost ook al snel dertig mille. Komend jaar wil MG weer verdubbelen. In Nederland betekent dit dat de registraties van vijftienhonderd naar ongeveer drieduizend zullen moeten groeien – dat is meer dan in het succesvolle debuutjaar 2020 toen het met de MG ZS kwam. 

mg5 2022 amm 2Zelfs als MG maar deels slaagt in zijn doelstelling, dan nog begint het een serieuze speler te worden die meer verkoopt dan bijna alle andere nieuwkomers bij elkaar zullen doen. Net als alle andere nieuwkomers zet MG in op beschikbaarheid. De levertijd is momenteel tussen de drie en zes maanden. Nederland concurreert met andere grote markten en sowieso zijn productieplekken nog schaars. Desondanks denkt MG de levertijden in Nederland snel tussen de nul en drie maanden te krijgen. Als dat lukt dan ligt zakelijke groei voor de hand. Nu is nog circa 70 procent van de verkoop particulier. Het aandeel van de zakelijke markt moet richting de 50 procent groeien. Maar dat zal niet in het begin van het jaar zijn, want dan is de SEPP-subsidiepot geopend en MG hoopt daar een flinke hap uit te kunnen nemen.

Een WLTP-range van 320 kilometer voor de standaardversie en 400 kilometer voor de long range, lijkt voor gebruik in Nederland ruim voldoende. Alleen voor verre vakanties of het trekken van caravans is de auto minder geschikt. Het zal de aantallen enigszins drukken, maar de prognoses lijken zeker haalbaar. Zakelijk zijn er nog wel enkele overwegingen. In het nadeel spreekt de afnemende populariteit van stationwagons, de neutrale looks, de kwaliteit die nog net niet op Europees niveau is en het wegvallen van de grote bijtellingsvoordelen. 

Gemiddeld oordeel: 6,5

Hoe zijn de individuele beoordelingen?

Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Met de 5 heeft MG een tamelijk unieke auto. Dat is niet ten koste gegaan van het accupakket, want je blijkt er ook nog 300 kilometer ver mee te komen ook en dat is een keurige waarde. Zeker gezien de prijs die MG voor ogen heeft. Dat het er dan van binnen en van buiten niet super spectaculair uitziet is jammer, maar op rationele gronden is de 5 best een goede aanbieding. De vraag is of dat genoeg is, nu veel gevestigde merken ook in dit prijssegment meedoen.

Oordeel: 7

franco vosse 730x604

Franco Vosse, directeur Rebel Lease

Dit is een prima alternatief (vanaf 34 duizend euro) voor andere aanbieders. De range is voldoende en er is voldoende laadruimte. Het design is weinig aantrekkelijk. Ook is het interieur karig en is de stoel niet optimaal verstelbaar. De MG5 voldoet zeker in een behoefte, bijvoorbeeld wanneer je ook servicepersoneel over wil zetten naar “groen”. De auto zal voor de leaserijder die nog wat ‘auto-emotie’ zoekt niet direct een keuze zijn.

Oordeel: 6,5

autonieuws klaren

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

De positionering als C-segment stationwagon is uniek en biedt mogelijkheden. De merkreputatie is redelijk. Prima standaarduitrusting met veiligheidsuitrusting op niveau. De ruimte voor inzittenden (hoofdruimte) als de bagageruimte is vrij krap vergeleken met andere C-segment (ICE) stationwagons. De prijsstelling is net iets te stevig. Hierdoor kan je een groot aantal zaken niet door de vingers zien.

Oordeel: 6

fer derwort

Fer Derwort, onafhankelijk fleetadviseur

Vergeleken met de traditionele top in het segment valt als eerste op dat de aanschafprijzen elkaar niet veel ontlopen. Samen met een lagere TCO, is dat een voordeel voor de MG. Neem daarbij de lagere bijtelling voor privégebruik, dan is de MG5 een goed alternatief. Praktische nadelen beperken het potentieel. Fleetpotentieel heeft MG zeker, maar daarvoor zijn wel wat verbeteringen en aanpassingen nodig.

Oordeel: 6,5

erwin zoet 730x604

Edwin Zoet, cto A2SP/Mivar

De kans op succes hang grotendeels af van de concurrentie. Voor een zakelijke doorbraak schiet de auto te kort. Voor particulieren is de auto aan de prijzige kant. Qua techniek is er weinig bijzonders te melden. De batterij en laadsnelheid volstaan en de laadruimte is zeker niet verkeerd. Het interieur is flink verbeterd, maar de finishing touch ontbreekt. Het is het net niet. Wij verwachten geen groot succes, maar wel aardig wat verkopen.

Oordeel: 6

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.