DORDRECHTSE GROSSIER HEEFT DE WIND IN DE RUG:

‘het gaat veel sneller dan gedacht’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Ze werkten al veertien jaar samen bij ADL Automaterialen. Met Arian als mede-eigenaar, Reinier als accountmanager, en garages als voornaamste afnemers. “Vier handen op één buik, altijd al”, vertelt Reinier. “Maar de samenwerking met de andere eigenaar, die vooral focuste op levering aan de industrie, begon een jaar geleden scheuren te vertonen. De verschillen van inzicht over de aanpak liepen hoog op en april 2014 ben ik uit het bedrijf gestapt.” Arian bleef, vooralsnog. Toen kwam Sator langs, dat ADL overnam, AD-grossier APS niet veel later opkocht en de regionale vestigingen van ADL en GHS Slager samenvoegde. “In korte tijd liep het aantal grossiers in de regio terug van vijf naar twee, met Sator/ADL-Slager als enige voor garagehouders.”

Stukjes op hun plek

Het duurde niet lang voordat Reinier en Arian weer met elkaar om de tafel gingen. Al snel vielen alle puzzelstukjes op hun plek: AD Benelux – dat zijn netwerk in de regio door de overnames van Sator flink zag uitdunnen – wilde graag meewerken, Reinier wist financier Qredits te overtuigen van de gezonde mogelijkheden en ook Arian zag de stap wel zitten. “Maar nog mooier: we kregen van onze klanten al snel de wind in de rug. ‘Als jullie voor jezelf beginnen, dan komen we zeker bij jullie’, zeiden ze.” In augustus gingen alle seinen op groen – accentgroen, de huisstijlkleur van de nieuwkomer. Een pand was snel gevonden: op een industrieterrein, een paar deuren verwijderd van waar de twee eerder bij het ‘ouderwetse’ ADL begonnen waren. Ook drie oud- collega’s gingen mee. Met voorraad van AD Benelux maakten ze begin september een vliegende start.

Aan elkaar geknoopt

“We draaien nu drie weken en het is pionieren”, moet Verveer lachend toegeven. “We hebben rekken staan, er ligt vloerbedekking, er staan computers en een balie, maar alles moet nog gestroomlijnd worden. Toch draaien we al volop. Al voordat we open gingen stonden de klanten letterlijk voor de deur tetrappelen. Een luxeprobleem. We starten veel sneller dan we voor mogelijk hadden gehouden.” Het nieuwe ondernemerschap voelt goed. Verveer: “We kunnen onze eigen aanpak hanteren en zelf bepalen waar we inkopen. AD is nog flink aan het uitbreiden. Hun nieuwe distributiecentrum in Zwijndrecht, hier om de hoek, is inmiddels al open. En wat we daar niet vinden, regelen we elders. Belangrijk, want het gaat bij ons echt 100 procent om de tevreden klant: dáár sturen we op, niet op cijfers. Als je dat stapje extra zet, dan komen de gezonde cijfers daar vanzelf achteraan.”

XTRAPARTS

Xtraparts startte begin september aan de Daltonstraat in Dordrecht. Met twee man binnen, één man buiten en twee dames als bezorgers (“Arian’s vrouw en mijn vriendin”, zegt Reinier) draait het bedrijf inmiddels volop. Ze werken niet met vaste routes, maar bezorgen volcontinu. “Leveren zodra de klant het vraagt. Dat deden we voorheen ook, en daar willen we niets aan veranderen. Het draait om de klant, niet om de cijfers.” Cijfers over omzet en prognoses kan Verveer nog niet geven. “Al zou ik willen: we moeten eerst de systemen aansluiten. Zodra we daar aan toe komen.”

‘het gaat veel sneller dan gedacht’ | Automotive Online
DORDRECHTSE GROSSIER HEEFT DE WIND IN DE RUG:

‘het gaat veel sneller dan gedacht’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Ze werkten al veertien jaar samen bij ADL Automaterialen. Met Arian als mede-eigenaar, Reinier als accountmanager, en garages als voornaamste afnemers. “Vier handen op één buik, altijd al”, vertelt Reinier. “Maar de samenwerking met de andere eigenaar, die vooral focuste op levering aan de industrie, begon een jaar geleden scheuren te vertonen. De verschillen van inzicht over de aanpak liepen hoog op en april 2014 ben ik uit het bedrijf gestapt.” Arian bleef, vooralsnog. Toen kwam Sator langs, dat ADL overnam, AD-grossier APS niet veel later opkocht en de regionale vestigingen van ADL en GHS Slager samenvoegde. “In korte tijd liep het aantal grossiers in de regio terug van vijf naar twee, met Sator/ADL-Slager als enige voor garagehouders.”

Stukjes op hun plek

Het duurde niet lang voordat Reinier en Arian weer met elkaar om de tafel gingen. Al snel vielen alle puzzelstukjes op hun plek: AD Benelux – dat zijn netwerk in de regio door de overnames van Sator flink zag uitdunnen – wilde graag meewerken, Reinier wist financier Qredits te overtuigen van de gezonde mogelijkheden en ook Arian zag de stap wel zitten. “Maar nog mooier: we kregen van onze klanten al snel de wind in de rug. ‘Als jullie voor jezelf beginnen, dan komen we zeker bij jullie’, zeiden ze.” In augustus gingen alle seinen op groen – accentgroen, de huisstijlkleur van de nieuwkomer. Een pand was snel gevonden: op een industrieterrein, een paar deuren verwijderd van waar de twee eerder bij het ‘ouderwetse’ ADL begonnen waren. Ook drie oud- collega’s gingen mee. Met voorraad van AD Benelux maakten ze begin september een vliegende start.

Aan elkaar geknoopt

“We draaien nu drie weken en het is pionieren”, moet Verveer lachend toegeven. “We hebben rekken staan, er ligt vloerbedekking, er staan computers en een balie, maar alles moet nog gestroomlijnd worden. Toch draaien we al volop. Al voordat we open gingen stonden de klanten letterlijk voor de deur tetrappelen. Een luxeprobleem. We starten veel sneller dan we voor mogelijk hadden gehouden.” Het nieuwe ondernemerschap voelt goed. Verveer: “We kunnen onze eigen aanpak hanteren en zelf bepalen waar we inkopen. AD is nog flink aan het uitbreiden. Hun nieuwe distributiecentrum in Zwijndrecht, hier om de hoek, is inmiddels al open. En wat we daar niet vinden, regelen we elders. Belangrijk, want het gaat bij ons echt 100 procent om de tevreden klant: dáár sturen we op, niet op cijfers. Als je dat stapje extra zet, dan komen de gezonde cijfers daar vanzelf achteraan.”

XTRAPARTS

Xtraparts startte begin september aan de Daltonstraat in Dordrecht. Met twee man binnen, één man buiten en twee dames als bezorgers (“Arian’s vrouw en mijn vriendin”, zegt Reinier) draait het bedrijf inmiddels volop. Ze werken niet met vaste routes, maar bezorgen volcontinu. “Leveren zodra de klant het vraagt. Dat deden we voorheen ook, en daar willen we niets aan veranderen. Het draait om de klant, niet om de cijfers.” Cijfers over omzet en prognoses kan Verveer nog niet geven. “Al zou ik willen: we moeten eerst de systemen aansluiten. Zodra we daar aan toe komen.”