Clepa vraagt EU om snelle invoering data-wetgeving

Voertuigdata • Volgens Clepa zal het huidige voorstel voor een Europese Data Act niet leiden tot eerlijke concurrentie.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Shutterstock)

Het Europese verbond van automotive toeleveranciers Clepa heeft een nieuwe verklaring gepubliceerd over het belang van snelle invoering van branche-specifieke data-wetgeving. De organisatie roept op tot actie.

Volgens Clepa zal het huidige voorstel voor een Europese Data Act niet leiden tot eerlijke concurrentie wat betreft toegang tot en delen van voertuigdata. De organisatie stuurde daarom eerder al een brandbrief aan de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, voor een snelle invoering van data-wetgeving omtrent de toegang tot gegevens in voertuigen.

Met het aanhoudende uitstel mist de EU volgens Clepa de kans om echte concurrentie te creëren voor consumenten en bedrijven in de hele EU. “De Data Act zal niet zorgen voor een gelijk speelveld voor het gebruik en de uitwisseling van voertuiggegevens,” laat men in een verklaring weten.

Aanvullende wetgeving

De Data Act is op 23 februari 2022 gepubliceerd. Er is volgens Clepa echter aanvullende sectorspecifieke wetgeving nodig om de invoering van innovatieve diensten eenvoudiger te maken en investeringen in data-diensten te bevorderen. “Sterke concurrentie tussen voertuigfabrikanten en de onafhankelijke aftermarket heeft in het verleden gezorgd voor eerlijke concurrentieverhoudingen. Elke bevoorrechte positie van spelers met betrekking tot de toegang tot gegevens zal de keuze van de consument beperken,” aldus Clepa.

De organisatie roept op om in het tweede kwartaal van 2023 een sectorspecifiek wetgevingsvoorstel in te dienen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Clepa vraagt EU om snelle invoering data-wetgeving | Automotive Online

Clepa vraagt EU om snelle invoering data-wetgeving

Voertuigdata • Volgens Clepa zal het huidige voorstel voor een Europese Data Act niet leiden tot eerlijke concurrentie.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Shutterstock)

Het Europese verbond van automotive toeleveranciers Clepa heeft een nieuwe verklaring gepubliceerd over het belang van snelle invoering van branche-specifieke data-wetgeving. De organisatie roept op tot actie.

Volgens Clepa zal het huidige voorstel voor een Europese Data Act niet leiden tot eerlijke concurrentie wat betreft toegang tot en delen van voertuigdata. De organisatie stuurde daarom eerder al een brandbrief aan de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, voor een snelle invoering van data-wetgeving omtrent de toegang tot gegevens in voertuigen.

Met het aanhoudende uitstel mist de EU volgens Clepa de kans om echte concurrentie te creëren voor consumenten en bedrijven in de hele EU. “De Data Act zal niet zorgen voor een gelijk speelveld voor het gebruik en de uitwisseling van voertuiggegevens,” laat men in een verklaring weten.

Aanvullende wetgeving

De Data Act is op 23 februari 2022 gepubliceerd. Er is volgens Clepa echter aanvullende sectorspecifieke wetgeving nodig om de invoering van innovatieve diensten eenvoudiger te maken en investeringen in data-diensten te bevorderen. “Sterke concurrentie tussen voertuigfabrikanten en de onafhankelijke aftermarket heeft in het verleden gezorgd voor eerlijke concurrentieverhoudingen. Elke bevoorrechte positie van spelers met betrekking tot de toegang tot gegevens zal de keuze van de consument beperken,” aldus Clepa.

De organisatie roept op om in het tweede kwartaal van 2023 een sectorspecifiek wetgevingsvoorstel in te dienen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.