Youtubefilmpjes moeten bekendheid met autorestauratie vergroten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De eerste afleveringen werden getoond in de filmzaal in Paleis Soestdijk. (Foto: Automotive)

Automobielvereniging Knac en Dutch Car Restorers, onderdeel van de Bovag, lanceren gezamenlijk de Youtube-serie Love&Care om klassiekerbezitters te wijzen op het ambacht van autorestauratie. De eerste drie afleveringen werden afgelopen weekend getoond in Paleis Soestdijk, tijdens de Concours d’Elegance.

“Het doel van de serie is het belang van goede restauratie te laten zien”, aldus Hans Joosten van Bovag. Bij onderhoud en reparatie van een oldtimer komt veel kijken. “Het moet veilig en duurzaam gebeuren, maar bij klassiekers wil je daarnaast ook de authenticiteit van het voertuig behouden. Om het ambacht en het belang van restauratie te laten zien, hebben we met Knac deze serie gemaakt.” Ook komt het onderwerp duurzaamheid in de serie terug; het is Knac een doorn in het oog dat klassieke auto’s de klos zijn in het milieubeleid van veel gemeenten.

Te weinig aandacht 

In de serie brengt autojournalist Carlo Brantsen een bezoek aan een zestal Nederlandse restaurateurs, die hem een kijkje in hun werkplaats en werkwijze geven. De eerste aflevering, die nu te zien is, werd opgenomen bij het bedrijf van Peter Satink in Hengelo. “Restaurateurs zijn echt gepassioneerd over hun werk, maar ze zijn niet commercieel. Daarom krijgt het onderwerp te weinig aandacht”, vindt Brantsen.

Die aandacht moet nu komen via de filmpjes van ongeveer 5 minuten, die op Youtube worden getoond. “Voor een leek is goede en slechte restauratie niet altijd makkelijk te onderscheiden; auto’s kunnen er aan de buitenkant mooi uitzien maar dat zegt niets”, aldus directeur Peter Staal van Knac. “We hebben bewust gekozen voor video, omdat dit ook aansluit bij de belevingswereld van jongere generaties die geïnteresseerd zijn in klassiekers. Die doelgroep moeten we niet vergeten. De Golf 1 is voor een generatie een klassieke auto, waar het voor mij niet veel meer is dan een auto uit mijn jeugd. De markt schuift op, wij moeten daar wel in mee gaan.”

Volgens RDC-cijfers is ligt het aantal officiële oldtimers (bouwjaar 1989 en ouder) op 206 duizend. Ze worden veelal gezien als beleggingsobject. “Dan is goed herstel met originele onderdelen van essentieel belang”, aldus Joosten. Het doel van DCR is om het ledenaantal uit te breiden van de huidige 35 naar ongeveer 100”, aldus Joosten. “Dat zal ook wel het maximum zijn.” 

Bekijk hieronder de eerste aflevering in de serie. Voor meer Automotive-video’s, ga naar ons videokanaal.

GOLF

6.961

2CV

6.903

200-SERIE

5.397

S-KLASSE

3.318

3-SERIE

3.130

KADETT

2.967

500

2.868

SL

2.695

911

2.421

190-SERIE

1.706

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Youtubefilmpjes moeten bekendheid met autorestauratie vergroten | Automotive Online

Youtubefilmpjes moeten bekendheid met autorestauratie vergroten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De eerste afleveringen werden getoond in de filmzaal in Paleis Soestdijk. (Foto: Automotive)

Automobielvereniging Knac en Dutch Car Restorers, onderdeel van de Bovag, lanceren gezamenlijk de Youtube-serie Love&Care om klassiekerbezitters te wijzen op het ambacht van autorestauratie. De eerste drie afleveringen werden afgelopen weekend getoond in Paleis Soestdijk, tijdens de Concours d’Elegance.

“Het doel van de serie is het belang van goede restauratie te laten zien”, aldus Hans Joosten van Bovag. Bij onderhoud en reparatie van een oldtimer komt veel kijken. “Het moet veilig en duurzaam gebeuren, maar bij klassiekers wil je daarnaast ook de authenticiteit van het voertuig behouden. Om het ambacht en het belang van restauratie te laten zien, hebben we met Knac deze serie gemaakt.” Ook komt het onderwerp duurzaamheid in de serie terug; het is Knac een doorn in het oog dat klassieke auto’s de klos zijn in het milieubeleid van veel gemeenten.

Te weinig aandacht 

In de serie brengt autojournalist Carlo Brantsen een bezoek aan een zestal Nederlandse restaurateurs, die hem een kijkje in hun werkplaats en werkwijze geven. De eerste aflevering, die nu te zien is, werd opgenomen bij het bedrijf van Peter Satink in Hengelo. “Restaurateurs zijn echt gepassioneerd over hun werk, maar ze zijn niet commercieel. Daarom krijgt het onderwerp te weinig aandacht”, vindt Brantsen.

Die aandacht moet nu komen via de filmpjes van ongeveer 5 minuten, die op Youtube worden getoond. “Voor een leek is goede en slechte restauratie niet altijd makkelijk te onderscheiden; auto’s kunnen er aan de buitenkant mooi uitzien maar dat zegt niets”, aldus directeur Peter Staal van Knac. “We hebben bewust gekozen voor video, omdat dit ook aansluit bij de belevingswereld van jongere generaties die geïnteresseerd zijn in klassiekers. Die doelgroep moeten we niet vergeten. De Golf 1 is voor een generatie een klassieke auto, waar het voor mij niet veel meer is dan een auto uit mijn jeugd. De markt schuift op, wij moeten daar wel in mee gaan.”

Volgens RDC-cijfers is ligt het aantal officiële oldtimers (bouwjaar 1989 en ouder) op 206 duizend. Ze worden veelal gezien als beleggingsobject. “Dan is goed herstel met originele onderdelen van essentieel belang”, aldus Joosten. Het doel van DCR is om het ledenaantal uit te breiden van de huidige 35 naar ongeveer 100”, aldus Joosten. “Dat zal ook wel het maximum zijn.” 

Bekijk hieronder de eerste aflevering in de serie. Voor meer Automotive-video’s, ga naar ons videokanaal.

GOLF

6.961

2CV

6.903

200-SERIE

5.397

S-KLASSE

3.318

3-SERIE

3.130

KADETT

2.967

500

2.868

SL

2.695

911

2.421

190-SERIE

1.706

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.