‘Mogelijk verhoging importtarieven China van 30%’

Subsidies • Waarschijnlijk wordt maandag bekendgemaakt of de EU de invoertarieven voor China gaat verhogen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Waarschijnlijk zal maandag, of in elk geval komende week, bekend worden gemaakt of de EU extra handelsbeperkingen voor auto’s oplegt aan China. De verwachting is dat het huidige invoerrecht van 10 procent verhoogd wordt naar 30 procent. Dit melden diverse media.

De EU wacht tot na de Europese verkiezingen met het bekendmaken van de handelsbarrières die het voor China gaat opwerpen. Deze volgen uit een onderzoek naar illegale staatssteun door China aan autofabrikanten uit dat land, waardoor zij goedkope auto’s op de Europese markt kunnen ‘dumpen’.

Lang niet alle Europese autofabrikanten zijn het eens met extra handelsbarrières. Dat komt ook doordat diverse grote fabrikanten, zoals Volvo en Mercedes-Benz, gedeeltelijk of geheel in Chinese handen zijn. Auto’s als Polestar en de Dacia Spring worden in China gebouwd. Op hun beurt verkopen Europese merken ook veel auto’s in China. Als de EU het tarief verhoogt, zal China daar zeker op reageren en verliezen Europese fabrikanten als BMW veel omzet.

De VS heeft vorige week besloten een importheffing van 100 procent op te leggen voor Chinese auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Mogelijk verhoging importtarieven China van 30%’ | Automotive Online

‘Mogelijk verhoging importtarieven China van 30%’

Subsidies • Waarschijnlijk wordt maandag bekendgemaakt of de EU de invoertarieven voor China gaat verhogen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Waarschijnlijk zal maandag, of in elk geval komende week, bekend worden gemaakt of de EU extra handelsbeperkingen voor auto’s oplegt aan China. De verwachting is dat het huidige invoerrecht van 10 procent verhoogd wordt naar 30 procent. Dit melden diverse media.

De EU wacht tot na de Europese verkiezingen met het bekendmaken van de handelsbarrières die het voor China gaat opwerpen. Deze volgen uit een onderzoek naar illegale staatssteun door China aan autofabrikanten uit dat land, waardoor zij goedkope auto’s op de Europese markt kunnen ‘dumpen’.

Lang niet alle Europese autofabrikanten zijn het eens met extra handelsbarrières. Dat komt ook doordat diverse grote fabrikanten, zoals Volvo en Mercedes-Benz, gedeeltelijk of geheel in Chinese handen zijn. Auto’s als Polestar en de Dacia Spring worden in China gebouwd. Op hun beurt verkopen Europese merken ook veel auto’s in China. Als de EU het tarief verhoogt, zal China daar zeker op reageren en verliezen Europese fabrikanten als BMW veel omzet.

De VS heeft vorige week besloten een importheffing van 100 procent op te leggen voor Chinese auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.