Bondskanselier Scholz: ‘Handelsbarrières maken alles duurder en iedereen armer’

China • Olaf Scholz benadrukt dat handelsbeperkingen de economie zullen schaden.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Olaf Scholz (Foto: Shutterstock).

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft gewaarschuwd tegen handelsbeperkingen. Scholz benadrukte dat de Duitse auto-industrie profiteert van handel met China en in staat zal zijn te concurreren met Chinese autofabrikanten zolang de handel “eerlijk en vrij” blijft. Dat meldt persbureau Bloomberg.

De EU verwacht deze maand invoerheffingen aan te kondigen op Chinese elektrische voertuigen na een onderzoek naar subsidies voor deze auto’s. Woensdag zouden de maatregelen aangekondigd gaan worden. Peking heeft gedreigd met tegenmaatregelen die vooral Duitse merken zoals Mercedes-Benz, Porsche en BMW raken.

Tegen heffingen

“Isolationisme en illegale handelsbarrières maken uiteindelijk alles duurder en iedereen armer”, zei Scholz tijdens een evenement van Stellantis-dochter Opel in Rüsselsheim, Duitsland. “We sluiten onze markten niet voor buitenlandse bedrijven, omdat we dat ook niet voor onze bedrijven willen.”

De Duitse auto-industrie heeft zich uitgesproken tegen de heffingen, met het argument dat de handel met China banen in Duitsland veiligstelt. Voormalig Volkswagen-ceo Herbert Diess waarschuwde eerder dat een escalerend handelsconflict de inflatie zou aanwakkeren en de overgang naar een schonere economie zou vertragen.

Lees de column van Arjen de Jong over mogelijke handelsmaatregelen. ‘Als de EU slim is neemt het geen halve maatregelen.’ 

Inzetten op EV

De Europese Commissie maakt de beslissing over de heffingen juist nu de verkoop van elektrische voertuigen in Europa vertraagt. Automakers zoals Volkswagen en Mercedes-Benz passen hun plannen aan als reactie hierop.

Scholz benadrukte dat de industrie moet blijven overschakelen op batterij-aandrijving om concurrerend te blijven. “Twijfel aan vooruitgang en vertraging van vernieuwing en transformatie zou bittere gevolgen hebben”, aldus Scholz. “Als we dat doen, zullen anderen ons inhalen.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.