Bovag: Gemiddelde rendement autodealer neemt af, vooruitzichten somber

Dealerrendement • De omzet stijgt, maar de marges worden steeds kleiner.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Het gemiddelde rendement per dealervestiging bedraagt 1,34 procent in de eerste drie kwartalen van 2023. Dat is een daling van 25 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit de Bovag Branche Barometer.

“We zitten in een recessie, de rentestand is nog steeds hoog, de voorraadwaarde stijgt, de loonkosten nemen toe en in de markt heerst nog immer onzekerheid”, reageert Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers. De Kroon voorspelde vorig kwartaal nog een ‘perfect storm’. “Dat vooruitzicht wordt er niet beter op, aangezien de intake van orders voor nieuwe auto’s achterblijft en de kosten stijgen.”

Omzetstijging

De totale omzet per dealervestiging steeg in de eerste 9 maanden van dit jaar met 16,4 procent tot meer dan 12 miljoen euro. Echter, waar in 2022 in de eerste 3 kwartalen een nettowinst van gemiddeld ruim 185 duizend euro werd gerealiseerd, bedroeg het absolute rendement dit jaar 162.389 euro.

De omzet stijgt dit jaar voornamelijk door groei in aflevering van nieuwe auto’s (188 versus 166), die ook nog eens tegen een gemiddelde nette verkoopprijs van dik 32 duizend euro werden verkocht (plus 12,7 procent).

Ook gebruikte auto’s werden duurder: ten opzichte van een jaar eerder steeg de gemiddelde verkoopprijs bij een dealer tot en met Q3 met bijna 9 procent tot 17.800 euro. De omzet uit verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s steeg zodoende van 8,75 miljoen euro naar iets minder dan 10,4 miljoen.

Resultaat onder druk

Hoewel de omzet stijgt, staat het resultaat steeds meer onder druk doordat de kosten aanzienlijk stijgen. Zo namen de kosten van de verkoopafdeling toe van bijna 55 naar 58 procent van de brutomarge. Relatief gezien daalde dat resultaat derhalve met 0,5 procentpunt tot 2,7 procent. Zowel bij de occasions als bij de nieuwe auto’s nam de omloopsnelheid van de voorraad af en het aantal stadagen toe, terwijl de waarde van de occasionvoorraad per dealer inmiddels bijna 1 miljoen euro bedraagt (plus 11 procent in vergelijking met 2022). Tevens stegen de garantiekosten per occasion met 26,7 procent.

In het magazijn en in de werkplaats is duidelijk zichtbaar dat de omzetstijgingen voor het overgrote deel worden veroorzaakt door hogere tarieven voor onderdelen en manuren. De prognose voor het aantal te factureren uren per monteur in heel 2023 steeg weliswaar met 3,3 procent, maar bedraagt minder dan 1.200. Tegelijkertijd namen de loonkosten per medewerker in de werkplaats en magazijn met 8 tot 9 procent toe. De absorptieratio, oftewel de mate waarin de aftersales de algemene kosten dekt, daalde 75,2 naar 73,4 procent. Medio 2022 lag die ratio nog boven de 80 procent.

Onzekerheid

De politieke realiteit draagt ook bij aan de onzekere toekomst voor dealers, denkt De Kroon. “Zo blijft het vooralsnog onduidelijk of en in welke mate de aanschaf en het bezit van elektrische auto’s in de nabije toekomst door de overheid wordt gestimuleerd, hoe de vraag zich bij particuliere en zakelijke kopers gaat ontwikkelen en hoe (nieuwe) fabrikanten daar al dan niet op inspelen. Voor autokopers zijn er nu in elk geval volop kansen en ook nog eens zonder lange levertijden.”

De Kroon ziet ruimte voor verbetering in de aftersales: “In de werkplaats blijkt een resultaatverbetering voornamelijk het gevolg van hogere tarieven en niet zo zeer van efficiënter werken. Daar valt bij de gemiddelde dealervestiging nog een wereld te winnen, vaak simpelweg door scherper aan de wind te varen en de processen beter te stroomlijnen. Voor de meeste dealers geldt nu echter dat vooral dat in het hele bedrijf alle zeilen moeten worden bijgezet.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.