Renault investeert 3 miljard in nieuwe modellen en groei buiten Europa

Renault • Het Franse merk behaalt 69 procent van de omzet in Europa.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Renault Kardian (foto: Renault)

Renault investeert tot 2027 3 miljard euro in nieuwe modellen en het stimuleren van de verkoop buiten Europa. Dit meldt Renault.

“Nu onze productvernieuwing vruchten afwerpt in Europa, gaan we het merk mondialer en winstgevender maken”, zegt Fabrice Cambolive, ceo van het merk Renault. Het doel is dat EV’s en hybrides in 2027 een derde van de Renault-verkopen buiten Europa zouden moeten uitmaken.

De eerste nieuwe auto van Renault voor de wereldmarkt is de Kardian, een kleine SUV afgeleid van de Dacia Sandero. Die komt komend jaar in Latijns-Amerika en Marokko op de markt.

Daarnaast komen er vijf grotere modellen, waaronder een pick-up truck. De modellen worden gebaseerd op twee nieuwe platforms. De eerste is een modulair platform waar onder meer de Kardian deel van uitmaakt, voor assemblage in Latijns-Amerika, Turkije, Marokko en India.

Het tweede wereldwijde platform van Renault is bedoeld voor auto’s die in Zuid-Korea worden geproduceerd, op basis van een samenwerking tussen Renault en het Chinese Geely.

Renault heeft in Europa de focus gelegd op elektrische auto’s en compacte modellen. Maar na het verlies van de Russische markt, enkele jaren terug nog een grote markt voor het concern, werd Renault afhankelijker gemaakt van de Europese markt. In de eerste negen maanden van 2023 werd bijna 69 procent van de omzet van Renault in Europa gerealiseerd, tegen 63 procent een jaar eerder.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Renault investeert 3 miljard in nieuwe modellen en groei buiten Europa | Automotive Online

Renault investeert 3 miljard in nieuwe modellen en groei buiten Europa

Renault • Het Franse merk behaalt 69 procent van de omzet in Europa.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Renault Kardian (foto: Renault)

Renault investeert tot 2027 3 miljard euro in nieuwe modellen en het stimuleren van de verkoop buiten Europa. Dit meldt Renault.

“Nu onze productvernieuwing vruchten afwerpt in Europa, gaan we het merk mondialer en winstgevender maken”, zegt Fabrice Cambolive, ceo van het merk Renault. Het doel is dat EV’s en hybrides in 2027 een derde van de Renault-verkopen buiten Europa zouden moeten uitmaken.

De eerste nieuwe auto van Renault voor de wereldmarkt is de Kardian, een kleine SUV afgeleid van de Dacia Sandero. Die komt komend jaar in Latijns-Amerika en Marokko op de markt.

Daarnaast komen er vijf grotere modellen, waaronder een pick-up truck. De modellen worden gebaseerd op twee nieuwe platforms. De eerste is een modulair platform waar onder meer de Kardian deel van uitmaakt, voor assemblage in Latijns-Amerika, Turkije, Marokko en India.

Het tweede wereldwijde platform van Renault is bedoeld voor auto’s die in Zuid-Korea worden geproduceerd, op basis van een samenwerking tussen Renault en het Chinese Geely.

Renault heeft in Europa de focus gelegd op elektrische auto’s en compacte modellen. Maar na het verlies van de Russische markt, enkele jaren terug nog een grote markt voor het concern, werd Renault afhankelijker gemaakt van de Europese markt. In de eerste negen maanden van 2023 werd bijna 69 procent van de omzet van Renault in Europa gerealiseerd, tegen 63 procent een jaar eerder.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.