Toyota ziet kwartaalwinst stijgen met 80 procent

Toyota • De winst op de Chinese markt slinkt wel.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Foto: Shutterstock

Toyota boekte in de maanden april tot en met juni, het eerste kwartaal van het bedrijf, een nettowinst van 1,3 biljoen yen (zo’n 8,3 miljard euro). Dat is bijna 80 procent meer dan een jaar geleden. De omzet nam met ruim 24 procent toe. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

Het bedrijf verklaart de toegenomen winst doordat de auto’s ‘zorgvuldig geprijsd zijn’. Daarnaast voerde de autofabrikant de productie op door afnemende problemen in de aanvoerketen. Ook de goedkopere Japanse yen stuwden de verkopen in het buitenland. Eerder kampten veel autofabrikanten nog met tekorten aan onderdelen zoals chips.

EV’s

Toyota verkocht in het eerste kwartaal dit jaar in totaal ruim 2,5 miljoen voertuigen, inclusief het luxemerk Lexus. Dat is een stijging van ruim 8 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

In het eerste kwartaal dit jaar verkocht Toyota, zonder Lexus, 2,3 miljoen voertuigen. Een stijging van 15,5 procent vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar. Eerder meldde de Japanse autofabrikant dat de verkoop in juni toenam met 10 procent tot een verkoopvolume van 900 duizend voertuigen wereldwijd

De verkoop van elektrisch aangedreven voertuigen is goed voor 34,2 procent van de totale verkoop in het eerste kwartaal dit jaar. De nieuwe topman Koji Sato van Toyota heeft beloofd om de ontwikkeling van elektrische voertuigen te versnellen. Toyota was een pionier op het gebied van hybride auto’s, maar volgens sommige critici is het bedrijf te langzaam overgestapt op volledig elektrische auto’s.

Chinese markt

Toyota meldt dat de winst op de Chinese markt wel is afgenomen. Het bedrijf verklaart de afname door ‘schommelingen in de wisselkoersen en de toegenomen marketinguitgaven om prijsconcurrentie tegen te gaan’. Het bedrijf ziet, naar eigen zeggen, wel een lichte stijging van de verkoop van Toyota- en Lexus-voertuigen op de Chinese markt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Toyota ziet kwartaalwinst stijgen met 80 procent | Automotive Online

Toyota ziet kwartaalwinst stijgen met 80 procent

Toyota • De winst op de Chinese markt slinkt wel.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Foto: Shutterstock

Toyota boekte in de maanden april tot en met juni, het eerste kwartaal van het bedrijf, een nettowinst van 1,3 biljoen yen (zo’n 8,3 miljard euro). Dat is bijna 80 procent meer dan een jaar geleden. De omzet nam met ruim 24 procent toe. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

Het bedrijf verklaart de toegenomen winst doordat de auto’s ‘zorgvuldig geprijsd zijn’. Daarnaast voerde de autofabrikant de productie op door afnemende problemen in de aanvoerketen. Ook de goedkopere Japanse yen stuwden de verkopen in het buitenland. Eerder kampten veel autofabrikanten nog met tekorten aan onderdelen zoals chips.

EV’s

Toyota verkocht in het eerste kwartaal dit jaar in totaal ruim 2,5 miljoen voertuigen, inclusief het luxemerk Lexus. Dat is een stijging van ruim 8 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

In het eerste kwartaal dit jaar verkocht Toyota, zonder Lexus, 2,3 miljoen voertuigen. Een stijging van 15,5 procent vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar. Eerder meldde de Japanse autofabrikant dat de verkoop in juni toenam met 10 procent tot een verkoopvolume van 900 duizend voertuigen wereldwijd

De verkoop van elektrisch aangedreven voertuigen is goed voor 34,2 procent van de totale verkoop in het eerste kwartaal dit jaar. De nieuwe topman Koji Sato van Toyota heeft beloofd om de ontwikkeling van elektrische voertuigen te versnellen. Toyota was een pionier op het gebied van hybride auto’s, maar volgens sommige critici is het bedrijf te langzaam overgestapt op volledig elektrische auto’s.

Chinese markt

Toyota meldt dat de winst op de Chinese markt wel is afgenomen. Het bedrijf verklaart de afname door ‘schommelingen in de wisselkoersen en de toegenomen marketinguitgaven om prijsconcurrentie tegen te gaan’. Het bedrijf ziet, naar eigen zeggen, wel een lichte stijging van de verkoop van Toyota- en Lexus-voertuigen op de Chinese markt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.