Toyota ziet wereldwijde verkoop toenemen ondanks dip in VS en China

Toyota • Een kleine 1 procent van alle verkopen betreft een EV.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Toyota_modellen_veiligheidstesten_Daihatsu
(Foto: Shutterstock)

Toyota heeft in de eerste helft van dit jaar wereldwijd meer auto’s verkocht. Vooral op de Japanse thuismarkt deed het bedrijf goede zaken en werden flink meer voertuigen aan de man gebracht. In China en de Verenigde Staten namen de verkopen daarentegen af. Dat meldt het ANP.

Het bedrijf verkocht in de zes maanden tot en met juni wereldwijd zo’n 4,9 miljoen voertuigen (inclusief Lexus). Dat zijn er ruim 5 procent meer dan de ongeveer 4,7 miljoen voertuigen in dezelfde periode in 2022. Toyota kon ook meer auto’s afleveren door de afnemende problemen in de aanvoerketen.

In Japan steeg de verkoop in de eerste jaarhelft met ruim een derde tot bijna 880 duizend stuks. In de VS werden iets meer dan 1 miljoen voertuigen verkocht. Dat waren er 0,7 procent minder dan een jaar geleden. In Azië daalden de verkopen met een half procent tot ongeveer 1,5 miljoen, waarbij in China sprake was van een verkoopdaling met 2,8 procent.

In de maand juni steeg de wereldwijde verkoop met 10 procent tot 900 duizend voertuigen dankzij de groeiende vraag in belangrijke markten zoals de VS en Europa. De verkopen in China daalden vorige maand echter met bijna 13 procent.

Hybride

De wereldwijde verkoop van hybride elektrische voertuigen groeide bij het concern in juni met bijna 38 procent op jaarbasis tot 292 duizend stuks. Hybride auto’s zijn daarmee goed voor iets minder dan een derde van het totale aantal wereldwijd verkochte voertuigen van Toyota vorige maand.

In juni verkocht Toyota wereldwijd 10 duizend volledig elektrische voertuigen, waarvan ongeveer 5 duizend in China. Dat bracht het totaal aantal verkochte volledig elektrische auto’s in de eerste jaarhelft op 46 duizend, iets minder dan 1 procent van de totale verkoop van het concern.

De nieuwe topman Koji Sato van Toyota heeft beloofd om de ontwikkeling van elektrische voertuigen te versnellen. Toyota was een pionier op het gebied van hybride auto’s, maar volgens sommige critici is het bedrijf te langzaam overgestapt op volledig elektrische auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Toyota ziet wereldwijde verkoop toenemen ondanks dip in VS en China | Automotive Online

Toyota ziet wereldwijde verkoop toenemen ondanks dip in VS en China

Toyota • Een kleine 1 procent van alle verkopen betreft een EV.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Toyota_modellen_veiligheidstesten_Daihatsu
(Foto: Shutterstock)

Toyota heeft in de eerste helft van dit jaar wereldwijd meer auto’s verkocht. Vooral op de Japanse thuismarkt deed het bedrijf goede zaken en werden flink meer voertuigen aan de man gebracht. In China en de Verenigde Staten namen de verkopen daarentegen af. Dat meldt het ANP.

Het bedrijf verkocht in de zes maanden tot en met juni wereldwijd zo’n 4,9 miljoen voertuigen (inclusief Lexus). Dat zijn er ruim 5 procent meer dan de ongeveer 4,7 miljoen voertuigen in dezelfde periode in 2022. Toyota kon ook meer auto’s afleveren door de afnemende problemen in de aanvoerketen.

In Japan steeg de verkoop in de eerste jaarhelft met ruim een derde tot bijna 880 duizend stuks. In de VS werden iets meer dan 1 miljoen voertuigen verkocht. Dat waren er 0,7 procent minder dan een jaar geleden. In Azië daalden de verkopen met een half procent tot ongeveer 1,5 miljoen, waarbij in China sprake was van een verkoopdaling met 2,8 procent.

In de maand juni steeg de wereldwijde verkoop met 10 procent tot 900 duizend voertuigen dankzij de groeiende vraag in belangrijke markten zoals de VS en Europa. De verkopen in China daalden vorige maand echter met bijna 13 procent.

Hybride

De wereldwijde verkoop van hybride elektrische voertuigen groeide bij het concern in juni met bijna 38 procent op jaarbasis tot 292 duizend stuks. Hybride auto’s zijn daarmee goed voor iets minder dan een derde van het totale aantal wereldwijd verkochte voertuigen van Toyota vorige maand.

In juni verkocht Toyota wereldwijd 10 duizend volledig elektrische voertuigen, waarvan ongeveer 5 duizend in China. Dat bracht het totaal aantal verkochte volledig elektrische auto’s in de eerste jaarhelft op 46 duizend, iets minder dan 1 procent van de totale verkoop van het concern.

De nieuwe topman Koji Sato van Toyota heeft beloofd om de ontwikkeling van elektrische voertuigen te versnellen. Toyota was een pionier op het gebied van hybride auto’s, maar volgens sommige critici is het bedrijf te langzaam overgestapt op volledig elektrische auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.