Tomtom bijna terug in zwarte cijfers
In het eerste halfjaar heeft navigatiedienstverlener Tomtom een klein verlies van 1,5 miljoen euro geboekt (2012: -76,5 miljoen euro). De omzet lag 14 procent hoger. Het bedrijf profiteert vooral van een toegenomen autoverkoop en hogere productie van autofabrikanten. Dat schrijft het ANP.
Tomtom rekent nu voor dit jaar op een totale omzet tussen de 570 miljoen tot 600 miljoen euro. Eerder werd voor heel 2023 gerekend op 540 miljoen tot 580 miljoen euro. Vorig jaar boekte het beursgenoteerde bedrijf uit Amsterdam nog een omzet van 536 miljoen euro.
In de eerste helft van dit jaar ging de omzet met 14 procent omhoog tot meer dan 297 miljoen euro. Bij de grootste tak Location Technology, waar zakelijke dienstverlening en de navigatieproducten voor de auto-industrie onder vallen, klommen de opbrengsten met 17 procent naar ruim 246 miljoen euro. Bij de kleinere consumentendivisie, die onder meer navigatiekastjes maakt, bedroegen de inkomsten 51 miljoen euro.
Kostenbesparingen
Verder is Tomtom bezig de kosten te verlagen. Vorig jaar werd nog bekend dat honderden banen werden geschrapt bij het onderdeel dat kaarten maakt, omdat veel meer geautomatiseerd wordt gedaan. Het bedrijf bleef in de eerste jaarhelft wel in de rode cijfers met een nettoverlies van 1,5 miljoen euro. Maar onder meer dankzij kostenbesparingen is dat wel veel minder dan de min van 76,5 miljoen euro die in dezelfde periode van 2022 onder de streep was te zien.
De onderneming krikte ook de verwachting voor de vrije kasstroom in het hele jaar op. In een toelichting zei financieel directeur Taco Titulaer dat de prestaties in de eerste zes maanden beter waren dan het bedrijf zelf had verwacht.