Tomtom na reorganisatie weer winstgevend

Tomtom • Het bedrijf was sinds 2019 verlieslatend.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Navigatiedienstverlener Tomtom is er in de eerste drie maanden van dit jaar in geslaagd een nettowinst te boeken. Dat meldt het bedrijf.

De omzet steeg met 10 procent tot bijna 141 miljoen euro, waarbij navigatietechnologie voor de auto-industrie ruim een derde meer opbracht dan een jaar eerder. De verkoop aan particulieren, een tak die al jaren gestaag krimpt, leverde iets minder op. De nettowinst kwam uit op 3 miljoen euro, terwijl in dezelfde periode vorig jaar nog een negatief resultaat van 21,5 miljoen euro de boeken in ging.

De navigatietechnologie van het Nederlandse bedrijf won marktaandeel onder autofabrikanten, die ook nog eens meer wagens produceerden. Tegelijkertijd profiteerde Tomtom van kostenbesparingen als gevolg van een eerdere reorganisatie, die honderden medewerkers hun baan kostte.

Vrachtwagenchauffeurs

Het is de eerste keer sinds het tweede kwartaal van 2019 dat Tomtom netto weer een winst weet te boeken. Financieel topman Taco Titulaer zegt dat dit resultaat voor een deel te danken is aan de gedaalde kosten na de “herschikking” van de afdeling die kaarten ontwikkelt. Het gros van de circa vijfhonderd banen die TomTom schrapte verdween bij dit onderdeel, omdat het bedrijf veel van dit werk heeft geautomatiseerd.

Het meeste geld verdient Tomtom nu door zijn kaartentechniek te verkopen aan autoproducenten die de kaarten in het infotainmentsysteem verwerken. Daarnaast levert het bedrijf ook data en software aan andere technologiebedrijven. Zo meldt Tomtom in het kwartaalbericht de ontwikkelaar van een app voor vrachtwagenchauffeurs, het Duitse PTV, te hebben gestrikt als afnemer van zijn softwarepakket met navigatiediensten.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Tomtom na reorganisatie weer winstgevend | Automotive Online

Tomtom na reorganisatie weer winstgevend

Tomtom • Het bedrijf was sinds 2019 verlieslatend.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Navigatiedienstverlener Tomtom is er in de eerste drie maanden van dit jaar in geslaagd een nettowinst te boeken. Dat meldt het bedrijf.

De omzet steeg met 10 procent tot bijna 141 miljoen euro, waarbij navigatietechnologie voor de auto-industrie ruim een derde meer opbracht dan een jaar eerder. De verkoop aan particulieren, een tak die al jaren gestaag krimpt, leverde iets minder op. De nettowinst kwam uit op 3 miljoen euro, terwijl in dezelfde periode vorig jaar nog een negatief resultaat van 21,5 miljoen euro de boeken in ging.

De navigatietechnologie van het Nederlandse bedrijf won marktaandeel onder autofabrikanten, die ook nog eens meer wagens produceerden. Tegelijkertijd profiteerde Tomtom van kostenbesparingen als gevolg van een eerdere reorganisatie, die honderden medewerkers hun baan kostte.

Vrachtwagenchauffeurs

Het is de eerste keer sinds het tweede kwartaal van 2019 dat Tomtom netto weer een winst weet te boeken. Financieel topman Taco Titulaer zegt dat dit resultaat voor een deel te danken is aan de gedaalde kosten na de “herschikking” van de afdeling die kaarten ontwikkelt. Het gros van de circa vijfhonderd banen die TomTom schrapte verdween bij dit onderdeel, omdat het bedrijf veel van dit werk heeft geautomatiseerd.

Het meeste geld verdient Tomtom nu door zijn kaartentechniek te verkopen aan autoproducenten die de kaarten in het infotainmentsysteem verwerken. Daarnaast levert het bedrijf ook data en software aan andere technologiebedrijven. Zo meldt Tomtom in het kwartaalbericht de ontwikkelaar van een app voor vrachtwagenchauffeurs, het Duitse PTV, te hebben gestrikt als afnemer van zijn softwarepakket met navigatiediensten.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.