Ondernemingsraad Nedcar spant kort geding aan tegen VDL

VDL • De or eist inzage in de financiële stukken van VDL.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: VDL)

De ondernemingsraad (or) van autofabriek Nedcar in Born heeft besloten een kort geding aan te spannen tegen VDL, de eigenaar van Nedcar. De raad eist inzage in de financiële stukken van VDL. Een van de belangrijkste punten waar de or opheldering over wil, is het afkoopbedrag dat BMW aan VDL heeft betaald na het voortijdig beëindigen van het contract. Dit geld zou onder andere bestemd zijn voor een sociaal plan, gezien het dreigende banenverlies voor duizenden medewerkers van Nedcar.

Het oorspronkelijke plan was dat de opvolger van de Mini Countryman ook in Born zou worden geproduceerd, maar BMW heeft eenzijdig besloten dit contract te beëindigen. De ondernemingsraad wil graag weten welke schadevergoeding VDL hiervoor heeft ontvangen, maar de directie weigert deze informatie te verstrekken, zo verklaarde or-voorzitter Abdel Lahssaini op dinsdag.

Lahssaini stelt dat de handelwijze van VDL in strijd is met de wet op de ondernemingsraden. 70 procent van het door BMW betaalde bedrag zou bedoeld zijn voor het sociaal plan, maar Lahssaini vraagt zich af van wel bedrag dan precies. De or eist daarom volledige openheid van zaken. “Als ondernemingsraad zijn we hierover niet geïnformeerd en krijgen we ook geen inzage.”

Exclusiviteitsrechten

Daarnaast wil de or ook inzicht krijgen in de gemaakte afspraken met het Amerikaanse bedrijf Rivian. Rivian heeft namelijk exclusiviteitsrechten in Born gekocht voor een bedrag van 100 miljoen euro, zodat VDL geen zaken zou doen met andere potentiële klanten. De or wil weten hoe deze afspraken zijn gemaakt en hoe het geld is overgemaakt. Lahssaini benadrukte eerder al dat het niet zomaar mogelijk is om 100 miljoen euro uit Nedcar weg te halen en naar VDL te sluizen.

De or benadrukt dat ze volledige inzage eist en niet tevreden is met gedeeltelijke openbaring van de documenten. Lahssaini heeft aangegeven niet geconfronteerd te willen worden met zwartgelakte pagina’s vol onleesbare tekst. Bovendien wil de or een financieel expert meenemen om de stukken te kunnen analyseren. VDL heeft gereageerd door te stellen dat de or welkom is om inzage te krijgen, maar heeft geen duidelijkheid gegeven over de voorwaarden waaronder dit zal gebeuren, iets waar de or juist bezorgd over is. De datum voor de rechtszaak is nog niet bekend.

Bij Nedcar heeft het personeel de afgelopen tijd al herhaaldelijk gestaakt. Dinsdag hebben vakbonden vruchteloze verkennende gesprekken gevoerd met de directie van Nedcar in een poging de onderhandelingen te hervatten. “Er is geen vooruitgang geboekt”, aldus Jeroen Bruinsma, bestuurder bij vakbond CNV. “We zullen doorgaan met stakingsacties.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Ondernemingsraad Nedcar spant kort geding aan tegen VDL | Automotive Online

Ondernemingsraad Nedcar spant kort geding aan tegen VDL

VDL • De or eist inzage in de financiële stukken van VDL.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: VDL)

De ondernemingsraad (or) van autofabriek Nedcar in Born heeft besloten een kort geding aan te spannen tegen VDL, de eigenaar van Nedcar. De raad eist inzage in de financiële stukken van VDL. Een van de belangrijkste punten waar de or opheldering over wil, is het afkoopbedrag dat BMW aan VDL heeft betaald na het voortijdig beëindigen van het contract. Dit geld zou onder andere bestemd zijn voor een sociaal plan, gezien het dreigende banenverlies voor duizenden medewerkers van Nedcar.

Het oorspronkelijke plan was dat de opvolger van de Mini Countryman ook in Born zou worden geproduceerd, maar BMW heeft eenzijdig besloten dit contract te beëindigen. De ondernemingsraad wil graag weten welke schadevergoeding VDL hiervoor heeft ontvangen, maar de directie weigert deze informatie te verstrekken, zo verklaarde or-voorzitter Abdel Lahssaini op dinsdag.

Lahssaini stelt dat de handelwijze van VDL in strijd is met de wet op de ondernemingsraden. 70 procent van het door BMW betaalde bedrag zou bedoeld zijn voor het sociaal plan, maar Lahssaini vraagt zich af van wel bedrag dan precies. De or eist daarom volledige openheid van zaken. “Als ondernemingsraad zijn we hierover niet geïnformeerd en krijgen we ook geen inzage.”

Exclusiviteitsrechten

Daarnaast wil de or ook inzicht krijgen in de gemaakte afspraken met het Amerikaanse bedrijf Rivian. Rivian heeft namelijk exclusiviteitsrechten in Born gekocht voor een bedrag van 100 miljoen euro, zodat VDL geen zaken zou doen met andere potentiële klanten. De or wil weten hoe deze afspraken zijn gemaakt en hoe het geld is overgemaakt. Lahssaini benadrukte eerder al dat het niet zomaar mogelijk is om 100 miljoen euro uit Nedcar weg te halen en naar VDL te sluizen.

De or benadrukt dat ze volledige inzage eist en niet tevreden is met gedeeltelijke openbaring van de documenten. Lahssaini heeft aangegeven niet geconfronteerd te willen worden met zwartgelakte pagina’s vol onleesbare tekst. Bovendien wil de or een financieel expert meenemen om de stukken te kunnen analyseren. VDL heeft gereageerd door te stellen dat de or welkom is om inzage te krijgen, maar heeft geen duidelijkheid gegeven over de voorwaarden waaronder dit zal gebeuren, iets waar de or juist bezorgd over is. De datum voor de rechtszaak is nog niet bekend.

Bij Nedcar heeft het personeel de afgelopen tijd al herhaaldelijk gestaakt. Dinsdag hebben vakbonden vruchteloze verkennende gesprekken gevoerd met de directie van Nedcar in een poging de onderhandelingen te hervatten. “Er is geen vooruitgang geboekt”, aldus Jeroen Bruinsma, bestuurder bij vakbond CNV. “We zullen doorgaan met stakingsacties.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.