‘Rivian verhoogt productieprognose ondanks verlies’

Rivian • De Amerikaanse fabrikant boekt een verlies van 28.770 euro per voertuig.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Rivian)

Rivian verhoogt zijn productieprognose. Het bedrijf verwacht dit jaar 52 duizend voertuigen te produceren, een stijging ten opzichte van de vorige prognose van 50 duizend voertuigen. Dat vertelt ceo Robert Scaringe tegen persbureau Reuters.

“Het huidige kasgeld brengt ons tot 2025”, aldus Scaringe. “We zullen zeer doordacht en weloverwogen te werk gaan bij het verkrijgen van extra kapitaal om de groei van het R2-programma te ondersteunen”, voegde hij eraan toe, verwijzend naar de aankomende reeks kleinere, goedkopere auto’s van het bedrijf.

Het door Amazon gesteunde bedrijf specialiseert zich in de productie van elektrisch aangedreven pick-up trucks. Rivian had moeite om de productie op te voeren vanwege een tekort aan onderdelen. Scaringe zegt dat de ergste productieproblemen achter de rug zijn, maar dat de omstandigheden nog niet terug zijn op het niveau van voor de pandemie.

Verlies

Rivian rapporteerde een omzet van 1,12 miljard dollar (1 miljard euro) in het tweede kwartaal dit jaar. Het bedrijf leverde in datzelfde kwartaal 12.640 voertuigen. De bruto winstmarges verbeterden in het tweede kwartaal naar een negatieve 37 procent, vergeleken met negatieve 81 procent in het eerste kwartaal dit jaar. Het bedrijf boekte een verlies van 28.770 euro per voertuigen, vergeleken met een verlies van ruim 61 duizend euro per voertuig in de eerste drie maanden dit jaar.

Vorig jaar maakte Rivian bekend samen te werken met Mercedes Benz voor de productie van elektrisch aangedreven bestellers in Europa. Eerder was Rivian ook in gesprek met VDL Nedcar voor de productie van elektrische voertuigen. Het Amerikaanse bedrijf moest het contract ontbinden en betaalde aan VDL daarvoor een vergoeding van 85 miljoen euro.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Rivian verhoogt productieprognose ondanks verlies’ | Automotive Online

‘Rivian verhoogt productieprognose ondanks verlies’

Rivian • De Amerikaanse fabrikant boekt een verlies van 28.770 euro per voertuig.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Rivian)

Rivian verhoogt zijn productieprognose. Het bedrijf verwacht dit jaar 52 duizend voertuigen te produceren, een stijging ten opzichte van de vorige prognose van 50 duizend voertuigen. Dat vertelt ceo Robert Scaringe tegen persbureau Reuters.

“Het huidige kasgeld brengt ons tot 2025”, aldus Scaringe. “We zullen zeer doordacht en weloverwogen te werk gaan bij het verkrijgen van extra kapitaal om de groei van het R2-programma te ondersteunen”, voegde hij eraan toe, verwijzend naar de aankomende reeks kleinere, goedkopere auto’s van het bedrijf.

Het door Amazon gesteunde bedrijf specialiseert zich in de productie van elektrisch aangedreven pick-up trucks. Rivian had moeite om de productie op te voeren vanwege een tekort aan onderdelen. Scaringe zegt dat de ergste productieproblemen achter de rug zijn, maar dat de omstandigheden nog niet terug zijn op het niveau van voor de pandemie.

Verlies

Rivian rapporteerde een omzet van 1,12 miljard dollar (1 miljard euro) in het tweede kwartaal dit jaar. Het bedrijf leverde in datzelfde kwartaal 12.640 voertuigen. De bruto winstmarges verbeterden in het tweede kwartaal naar een negatieve 37 procent, vergeleken met negatieve 81 procent in het eerste kwartaal dit jaar. Het bedrijf boekte een verlies van 28.770 euro per voertuigen, vergeleken met een verlies van ruim 61 duizend euro per voertuig in de eerste drie maanden dit jaar.

Vorig jaar maakte Rivian bekend samen te werken met Mercedes Benz voor de productie van elektrisch aangedreven bestellers in Europa. Eerder was Rivian ook in gesprek met VDL Nedcar voor de productie van elektrische voertuigen. Het Amerikaanse bedrijf moest het contract ontbinden en betaalde aan VDL daarvoor een vergoeding van 85 miljoen euro.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.