Kwikfit wordt onderhoudspartner Nio

Kwikfit • Nio heeft bepaald hoe het merk zijn aftersales gaat inrichten.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Voor Kwikfit is dit de volgende stap richting de markt voor e-mobility. (Foto: Kwikfit)

Kwikfit is door Nio Nederland aangewezen als servicepartner voor onderhoud en reparatie van de EV’s van het merk. Het werkplaatspersoneel van de keten wordt hiertoe opgeleid door de autofabrikant. Verder is afgesproken dat het personeel over de benodigde NEN-certificeringen beschikt en dat Kwikfit een haal- en brengservice onderhoudt. Dit maakt Kwikfit vandaag bekend.

Door de samenwerking met Kwikfit aan te kondigen geeft Nio het langverwachte antwoord op de vraag hoe de Chinese nieuwkomer, die auto’s middels een abonnementsvorm gaat aanbieden, de aftersales gaat invullen voor hun voertuigen. Het is daarbij niet de eerste nieuwkomer die afspraken maakt met een bestaande onderhoudsketen.

Nio heeft met Schadenet een samenwerkingspartner voor schadewerkzaamheden.

Aftersales-netwerk

Eerder al kondigde Aiways aan met Profile te gaan samenwerken, maar Aiways heeft zijn koers verlegd. Ondernemer Jan Nigten, die Aiways in Nederland zal gaan distribueren, vertelde vorige week in een speciale editie van de Automotive podcast dat het aftersales-netwerk een van de belangrijkste speerpunten is en dat hij derhalve met agenten gaat werken. Zo vertelt hij: “Dit is iets wat we hebben geleerd van eerdere fouten. Het aftersales-netwerk moet in orde zijn.” De speciale editie van de podcast is te luisteren via de website van AM en Spotify.

De toetreding van Nio op de Nederlandse markt volgt na het debuut van het merk in Noorwegen, afgelopen jaar. Het merk komt hier in eerste instantie met de ET7, een auto die wel wordt gezien als grootste concurrent van Tesla. De slagingskansen van Nio op de Nederlandse markt worden door AM-redacteur Bart Kuijpers echter als ‘klein’ ingeschat, al concludeert hij wel dat Nio de organisatie goed op orde heeft en klaar is voor de lancering van het merk.

Voor Kwikfit is dit de volgende stap richting de markt voor e-mobility nadat de keten eerder dit jaar het eerste e-service filiaal opende.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Kwikfit wordt onderhoudspartner Nio | Automotive Online

Kwikfit wordt onderhoudspartner Nio

Kwikfit • Nio heeft bepaald hoe het merk zijn aftersales gaat inrichten.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Voor Kwikfit is dit de volgende stap richting de markt voor e-mobility. (Foto: Kwikfit)

Kwikfit is door Nio Nederland aangewezen als servicepartner voor onderhoud en reparatie van de EV’s van het merk. Het werkplaatspersoneel van de keten wordt hiertoe opgeleid door de autofabrikant. Verder is afgesproken dat het personeel over de benodigde NEN-certificeringen beschikt en dat Kwikfit een haal- en brengservice onderhoudt. Dit maakt Kwikfit vandaag bekend.

Door de samenwerking met Kwikfit aan te kondigen geeft Nio het langverwachte antwoord op de vraag hoe de Chinese nieuwkomer, die auto’s middels een abonnementsvorm gaat aanbieden, de aftersales gaat invullen voor hun voertuigen. Het is daarbij niet de eerste nieuwkomer die afspraken maakt met een bestaande onderhoudsketen.

Nio heeft met Schadenet een samenwerkingspartner voor schadewerkzaamheden.

Aftersales-netwerk

Eerder al kondigde Aiways aan met Profile te gaan samenwerken, maar Aiways heeft zijn koers verlegd. Ondernemer Jan Nigten, die Aiways in Nederland zal gaan distribueren, vertelde vorige week in een speciale editie van de Automotive podcast dat het aftersales-netwerk een van de belangrijkste speerpunten is en dat hij derhalve met agenten gaat werken. Zo vertelt hij: “Dit is iets wat we hebben geleerd van eerdere fouten. Het aftersales-netwerk moet in orde zijn.” De speciale editie van de podcast is te luisteren via de website van AM en Spotify.

De toetreding van Nio op de Nederlandse markt volgt na het debuut van het merk in Noorwegen, afgelopen jaar. Het merk komt hier in eerste instantie met de ET7, een auto die wel wordt gezien als grootste concurrent van Tesla. De slagingskansen van Nio op de Nederlandse markt worden door AM-redacteur Bart Kuijpers echter als ‘klein’ ingeschat, al concludeert hij wel dat Nio de organisatie goed op orde heeft en klaar is voor de lancering van het merk.

Voor Kwikfit is dit de volgende stap richting de markt voor e-mobility nadat de keten eerder dit jaar het eerste e-service filiaal opende.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.