Kwikfit: vierseizoenenband steeds populairder

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Vierseizoenenband wordt steeds populairder, aldus onderzoek van Kwikfit. (Foto: Shutterstock) (Shutterstock, 2022)

De vierseizoenenband wordt steeds populairder onder particuliere rijders, zo blijkt uit onderzoek van Kwikfit naar de het wegdekaandeel van bandenmerken, meldt de keten vandaag.

De vierseizoenenband is inmiddels goed voor 23,2 procent van het wegdekaandeel, terwijl dat vorig jaar 19 procent was. In dit bandensegment staat Vredestein aan kop met 27,4 procent, gevolgd door Continental en Goodyear. Volgens Kwikfit stapten vooral particuliere rijders over op de allseasonband, waarbij het vooral ging om mensen die daarvoor alleen op zomerbanden reden. De allseasonband is al langer bezig met z’n opmars.

De grootste

De steekproef vond plaats in de periode augustus-september, ruim voordat de bandenwissels plaatsvinden. De vijf grootste merken zijn samen goed voor 62,3 procent van alle banden, waarbij Michelin op de eerste plek staat (19%), gevolgd door Continental (18,4%) en Vredestein (11,4%). Kwikfit voert de bandenmonitor al tien jaar uit, twee keer per jaar. Naar eigen zeggen kan de keten hierdoor allerlei trends achterhalen: in 2013 was de vierseizoenenband nog een uitzondering met nog geen 3.3 procent marktaandeel.

Bandenmonitor-aug-sep-2022---Verdeling-obv-seizoenstype (3).jpg

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.