KPMG: Automotive nauwelijks voorbereid op digitale transformatie

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

De wereldwijde automotive sector is nauwelijks voorbereid op de digitale transformatie, constateren KPMG en Egon Zehnder in het onderzoek Digital Gravity. Het onderzoek is wereldwijd uitgevoerd onder ruim 500 executives van grote autobedrijven en leasemaatschappijen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat ruim 90 procent van de bedrijven in de automotive zich bewust is van het feit dat op strategisch gebied en qua bedrijfscultuur veranderingen essentieel zijn. Toch geeft ruim de helft van de respondenten aan dat op dit moment nog geen stappen zijn gezet, 45 procent heeft het proces om te komen tot een nieuwe bedrijfscultuur wel in gang gezet.

“Bij een meerderheid van de bedrijven in dit onderzoek leeft de overtuiging dat een andere cultuur noodzakelijk is om te kunnen overleven in de digitale wereld”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG. “Dit vereist samenwerking met echte digitale spelers en heeft ingrijpende gevolgen voor de bedrijfscultuur. Toch denken de meeste bedrijven dat zij geheel zelfstandig een transformatie kunnen realiseren.”

Digitalisering vereist een cultuurverandering in de hele organisatie.

Loek Kramer, KPMG

60 procent van de respondenten gelooft in samenwerking met een concurrent of een digitale onderneming – erg weinig in de ogen van KPMG. Bijna 40 procent is er van overtuigd dat de branche geen buitenstaanders nodig heeft om digitalisering volledig te kunnen omarmen. Als het gaat om de inzet van nieuwe technologie, zoals artificial intelligence, geeft 40 procent aan dat zij voorop willen lopen. Bijna de helft van de executives bestempelt de eigen onderneming als een ‘early follower’.

Oude denken overheerst

Bijna 80 procent van de bedrijven geeft aan zij beschikt over een uniforme digitale strategie. Kramer: “Dit is typerend voor het oude denken in de sector. Om adequaat met digitalisering te kunnen omgaan zijn verschillende benaderingen en strategieën noodzakelijk. Niet meer dan tien procent geeft echter aan verschillende strategieën in de organisatie te volgen. De absolute overtuiging dat digitalisering volledig omarmd moet worden ontbreekt dan ook. En digitalisering gaat niet alleen over een top-down strategie. Het gaat om een cultuurverandering in de hele organisatie.” Bekijk het hele overzicht in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

KPMG: Automotive nauwelijks voorbereid op digitale transformatie | Automotive Online

KPMG: Automotive nauwelijks voorbereid op digitale transformatie

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

De wereldwijde automotive sector is nauwelijks voorbereid op de digitale transformatie, constateren KPMG en Egon Zehnder in het onderzoek Digital Gravity. Het onderzoek is wereldwijd uitgevoerd onder ruim 500 executives van grote autobedrijven en leasemaatschappijen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat ruim 90 procent van de bedrijven in de automotive zich bewust is van het feit dat op strategisch gebied en qua bedrijfscultuur veranderingen essentieel zijn. Toch geeft ruim de helft van de respondenten aan dat op dit moment nog geen stappen zijn gezet, 45 procent heeft het proces om te komen tot een nieuwe bedrijfscultuur wel in gang gezet.

“Bij een meerderheid van de bedrijven in dit onderzoek leeft de overtuiging dat een andere cultuur noodzakelijk is om te kunnen overleven in de digitale wereld”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG. “Dit vereist samenwerking met echte digitale spelers en heeft ingrijpende gevolgen voor de bedrijfscultuur. Toch denken de meeste bedrijven dat zij geheel zelfstandig een transformatie kunnen realiseren.”

Digitalisering vereist een cultuurverandering in de hele organisatie.

Loek Kramer, KPMG

60 procent van de respondenten gelooft in samenwerking met een concurrent of een digitale onderneming – erg weinig in de ogen van KPMG. Bijna 40 procent is er van overtuigd dat de branche geen buitenstaanders nodig heeft om digitalisering volledig te kunnen omarmen. Als het gaat om de inzet van nieuwe technologie, zoals artificial intelligence, geeft 40 procent aan dat zij voorop willen lopen. Bijna de helft van de executives bestempelt de eigen onderneming als een ‘early follower’.

Oude denken overheerst

Bijna 80 procent van de bedrijven geeft aan zij beschikt over een uniforme digitale strategie. Kramer: “Dit is typerend voor het oude denken in de sector. Om adequaat met digitalisering te kunnen omgaan zijn verschillende benaderingen en strategieën noodzakelijk. Niet meer dan tien procent geeft echter aan verschillende strategieën in de organisatie te volgen. De absolute overtuiging dat digitalisering volledig omarmd moet worden ontbreekt dan ook. En digitalisering gaat niet alleen over een top-down strategie. Het gaat om een cultuurverandering in de hele organisatie.” Bekijk het hele overzicht in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.