Gemiddeld schadebedrag vorig jaar 34 euro hoger

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Gemiddeld schadebedrag steeds hoger. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde gecalculeerde schadebedrag is vorig jaar met 34 euro (2,7%) gestegen. Ten opzichte van 2015 bedraagt de stijging 121 euro (10,1%). Dat blijkt uit cijfers van Solera / Audatex. Het totaal aantal schades lijkt hoger te liggen dan in 2018, maar pas in februari komen de definitieve december-cijfers binnen.  

Ontwikkeling Schadebedrag

Jaar Schades Gemiddeld schadebedrag
2015 1.032.357 1.195
2016 1.030.672 1.266
2017 972.620 1.282
2018* 943.094 1.316

Bron: Audatex / Solera. *t/m november

Het schadebedrag is opgebouwd uit vier onderdelen. Uit de cijfers blijkt dat vooral de onderdelen veel duurder zijn geworden, de prijs is met 24,9 procent gestegen tussen 2015 en 2018. De spuitkosten stegen in deze periode 18,1 procent. 

Opbouw schadebedrag

Jaar Onderdelen Arbeidsloon Spuiterij Overig Totaal
2015 329 431 406 29 1.195
2016 357 467 410 32 1.266
2017 398 417 435 32 1.282
2018 411 429 443 33 1.316

Het uurtarief is in de schadewerkplaats heel licht gestegen, maar dat wordt gecompenseerd door het lagere aantal uren dat besteed wordt aan het herstel. Daardoor daalde de arbeidskosten tussen 2015 en 2018 met 2 euro. 

Opbouw arbeidsloon

Jaar Arbeidsuren schadeherstel Uurtarief Totaal
2015 6,2 66,78 431
2016 6,6 66,96 467
2017 6 67,5 417
2018 5,9 67,65 429

Ook het spuiten is in de afgelopen jaren bijna 10 procent duurder geworden. Lees hier hoe de opkomst van ADAS het calculeren verandert. ‘We moeten terug naar de tekentafel.’

Opbouw kosten spuiten

Jaar Spuitmateriaal Spuituren Spuittarief Spuitloon* Totaal
2015 116 4,3 68,26 290 406
2016 121 4,2 68,42 290 410
2017 131 4,4 67,84 303 435
2018 137 4,3 67,78 306 443

* De spuitloonkosten zijn door de toevoeging van enkele, lastig te definiëren kostenplaatsen, iets hoger dan puur de berekening: uren x loon. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Gemiddeld schadebedrag vorig jaar 34 euro hoger | Automotive Online

Gemiddeld schadebedrag vorig jaar 34 euro hoger

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Gemiddeld schadebedrag steeds hoger. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde gecalculeerde schadebedrag is vorig jaar met 34 euro (2,7%) gestegen. Ten opzichte van 2015 bedraagt de stijging 121 euro (10,1%). Dat blijkt uit cijfers van Solera / Audatex. Het totaal aantal schades lijkt hoger te liggen dan in 2018, maar pas in februari komen de definitieve december-cijfers binnen.  

Ontwikkeling Schadebedrag

Jaar Schades Gemiddeld schadebedrag
2015 1.032.357 1.195
2016 1.030.672 1.266
2017 972.620 1.282
2018* 943.094 1.316

Bron: Audatex / Solera. *t/m november

Het schadebedrag is opgebouwd uit vier onderdelen. Uit de cijfers blijkt dat vooral de onderdelen veel duurder zijn geworden, de prijs is met 24,9 procent gestegen tussen 2015 en 2018. De spuitkosten stegen in deze periode 18,1 procent. 

Opbouw schadebedrag

Jaar Onderdelen Arbeidsloon Spuiterij Overig Totaal
2015 329 431 406 29 1.195
2016 357 467 410 32 1.266
2017 398 417 435 32 1.282
2018 411 429 443 33 1.316

Het uurtarief is in de schadewerkplaats heel licht gestegen, maar dat wordt gecompenseerd door het lagere aantal uren dat besteed wordt aan het herstel. Daardoor daalde de arbeidskosten tussen 2015 en 2018 met 2 euro. 

Opbouw arbeidsloon

Jaar Arbeidsuren schadeherstel Uurtarief Totaal
2015 6,2 66,78 431
2016 6,6 66,96 467
2017 6 67,5 417
2018 5,9 67,65 429

Ook het spuiten is in de afgelopen jaren bijna 10 procent duurder geworden. Lees hier hoe de opkomst van ADAS het calculeren verandert. ‘We moeten terug naar de tekentafel.’

Opbouw kosten spuiten

Jaar Spuitmateriaal Spuituren Spuittarief Spuitloon* Totaal
2015 116 4,3 68,26 290 406
2016 121 4,2 68,42 290 410
2017 131 4,4 67,84 303 435
2018 137 4,3 67,78 306 443

* De spuitloonkosten zijn door de toevoeging van enkele, lastig te definiëren kostenplaatsen, iets hoger dan puur de berekening: uren x loon. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.