‘EV rijden goedkoper dan diesel’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Eigenaren en berijders van EV’s betalen meer belasting dan degenen met een benzine- op dieselauto. (Foto: Shutterstock)

Volgens Leaseplan zijn elektrisch aangedreven auto’s in Nederland inmiddels gemiddeld ruim drie tientjes per maand goedkoper dan dieselaangedreven wagens. Een benzineauto is nog wel goedkoper dan een EV, alleen in Noorwegen is een EV goedkoper dan een auto met een benzinemotor. In België en het Verenigd Koninkrijk wordt het verschil in kosten ook snel kleiner. Dat blijkt uit de Leaseplan Car Cost Index.

Dit jaarlijkse onderzoek beslaat 21 Europese landen en geeft in elk land een analyse van de verschillende kosten (2017) die gemoeid zijn met een klein- of mediumformaat auto. Onder de totale eigendomskosten verstaat Leaseplan alle kosten zoals brandstof, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud.Bekijk het volledige onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde eigendomskosten van een auto in Europa enorm variëren, van 448 euro per maand in Polen tot 761 euro per maand in Italië. De kosten van elektrische voertuigen zijn het laagste in Hongarije, met maandkosten van gemiddeld 597 euro. In Italië bedragen deze 986 euro per maand. Het is daarmee het duurste land om elektrisch te rijden.

Benzine goedkoopst

Noorwegen is met 670 euro per maand het enige land waar elektrisch rijden gemiddeld goedkoper is dan rijden op benzine (731 euro per maand) en rijden op diesel (722 euro per maand). In Nederland zijn elektrische auto’s goedkoper dan dieselauto’s; de maandelijkse kosten van een elektrische auto bedragen 829 euro vergeleken met 861 euro voor een diesel aangedreven wagen. Benzineauto’s blijven met 785 euro per maand het goedkoopst in Nederland. Vorig jaar constateerde Leaseplan al dat Nederland het duurste dieselland van Europa is. 

Eigenaren en berijders van elektrische auto’s betalen meer belasting dan degenen met een benzine- op dieselauto. EV-rijders in Europese landen zijn gemiddeld 131 euro per maand kwijt aan wegenbelasting (In Nederland zijn EV’s mrb-vrij) en btw-heffing (als gevolg van hogere aankoopprijzen). Bij benzineauto’s Dat is dat 104 euro en bij diesels 108 euro per maand. De grootste besparing bij elektrische auto’s zit in de brandstofkosten. EV-rijders besteden gemiddeld 39 euro per maand aan brandstof tegen 110 euro per maand door benzinerijders en 78 euro per maand door dieselrijders.

“De kosten van een EV zijn meer concurrerend en steeds aantrekkelijker”, zegt Leaseplan-ceo Tex Gunning in een toelichting. “Echter nog niet in alle landen. De Car Cost Index legt bloot dat beleidsmakers actie moeten blijven ondernemen op sleutelvraagstukken zoals belastingen en de beschikbaarheid van oplaadstations om zo met elektrisch rijden een gedegen vervoersalternatief door heel Europa te bieden.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

‘EV rijden goedkoper dan diesel’ | Automotive Online

‘EV rijden goedkoper dan diesel’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Eigenaren en berijders van EV’s betalen meer belasting dan degenen met een benzine- op dieselauto. (Foto: Shutterstock)

Volgens Leaseplan zijn elektrisch aangedreven auto’s in Nederland inmiddels gemiddeld ruim drie tientjes per maand goedkoper dan dieselaangedreven wagens. Een benzineauto is nog wel goedkoper dan een EV, alleen in Noorwegen is een EV goedkoper dan een auto met een benzinemotor. In België en het Verenigd Koninkrijk wordt het verschil in kosten ook snel kleiner. Dat blijkt uit de Leaseplan Car Cost Index.

Dit jaarlijkse onderzoek beslaat 21 Europese landen en geeft in elk land een analyse van de verschillende kosten (2017) die gemoeid zijn met een klein- of mediumformaat auto. Onder de totale eigendomskosten verstaat Leaseplan alle kosten zoals brandstof, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud.Bekijk het volledige onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde eigendomskosten van een auto in Europa enorm variëren, van 448 euro per maand in Polen tot 761 euro per maand in Italië. De kosten van elektrische voertuigen zijn het laagste in Hongarije, met maandkosten van gemiddeld 597 euro. In Italië bedragen deze 986 euro per maand. Het is daarmee het duurste land om elektrisch te rijden.

Benzine goedkoopst

Noorwegen is met 670 euro per maand het enige land waar elektrisch rijden gemiddeld goedkoper is dan rijden op benzine (731 euro per maand) en rijden op diesel (722 euro per maand). In Nederland zijn elektrische auto’s goedkoper dan dieselauto’s; de maandelijkse kosten van een elektrische auto bedragen 829 euro vergeleken met 861 euro voor een diesel aangedreven wagen. Benzineauto’s blijven met 785 euro per maand het goedkoopst in Nederland. Vorig jaar constateerde Leaseplan al dat Nederland het duurste dieselland van Europa is. 

Eigenaren en berijders van elektrische auto’s betalen meer belasting dan degenen met een benzine- op dieselauto. EV-rijders in Europese landen zijn gemiddeld 131 euro per maand kwijt aan wegenbelasting (In Nederland zijn EV’s mrb-vrij) en btw-heffing (als gevolg van hogere aankoopprijzen). Bij benzineauto’s Dat is dat 104 euro en bij diesels 108 euro per maand. De grootste besparing bij elektrische auto’s zit in de brandstofkosten. EV-rijders besteden gemiddeld 39 euro per maand aan brandstof tegen 110 euro per maand door benzinerijders en 78 euro per maand door dieselrijders.

“De kosten van een EV zijn meer concurrerend en steeds aantrekkelijker”, zegt Leaseplan-ceo Tex Gunning in een toelichting. “Echter nog niet in alle landen. De Car Cost Index legt bloot dat beleidsmakers actie moeten blijven ondernemen op sleutelvraagstukken zoals belastingen en de beschikbaarheid van oplaadstations om zo met elektrisch rijden een gedegen vervoersalternatief door heel Europa te bieden.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.