Aegon beëindigt contracten herstellers

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Aegon zegt een deel van zijn herstellers de wacht aan (foto: Shutterstock).

Aegon kondigde eerder dit jaar al aan het netwerk van schadeherstellers terug te brengen van de huidige 600 naar 300, en in eerste instantie ook het ruitherstelwerk naar de carrosseriebedrijven te sturen. Ook wordt in de nieuwe opzet onderscheid gemaakt in universele en dealergebonden schadeherstelbedrijven.

Een toenemende complexiteit van de schades en het dalende schade-aanbod zijn de redenen voor het ombouwen van het netwerk, meldt het bedrijf in de brief aan de herstellers. “Deze ontwikkelingen brengen met zich mee dat we tot herinrichting en herijking van het Aegon Schade Servicenetwerk moeten overgegaan. Dat kan alleen door de huidige carrosserie- en glascontracten van al onze schadepartners te beëindigen. We begrijpen dat dit voor u een onzekere boodschap is”, schrijft het concern. Zie de Automotive Kennisbank voor een compleet overzicht van de schadecalculaties.

In januari 2018 moet het nieuwe netwerk zijn ingericht. Hierbij wordt gestuurd gaat worden op cosmetisch, complex en merkerkend schadeherstel. In de komende drie maanden worden de herstellers bezocht waarmee een nieuw contract wordt aangegaan. “Wellicht blijft u dus deel uitmaken van het Aegon Schade Servicenetwerk. Medio december zullen wij hierover uitsluitsel geven”, aldus Aegon in de brief, die is ondertekend door Matthijs Hofstede (directeur particuliere verzekeringen) en Paul Knapper (businessmanager Aegon Schadeverzekeringen). Knapper meldt desgevraagd dat nog niet bekend is uit hoeveel bedrijven het nieuwe netwerk zal bestaan, maar de inschatting blijft op 300. Ook het ruitherstel gaat in eerste instantie naar de carrosserieherstelbedrijven.

Unigarant vaart eigen koers

Gevraagd naar de gevolgen van de netwerkherstructurering bij Aegon voor Unigarant, dat sinds vorig jaar voor het inrichten van het netwerk samenwerkt met Aegon, zegt Unigarant-woordvoerder Cindy de Vries: “Wij hebben vorig jaar ons netwerk ingericht in samenwerking met Aegon, maar ons schadeherstelnetwerk is verder helemaal zelfstandig; we hebben onze eigen contracten. Wat er bij Aegon in het netwerk gebeurt, maakt voor onze partners dus niet uit.” Wel vinden er ook in het Unigarant-netwerk veranderingen plaats. “Ook wij moeten kijken naar de ontwikkelingen in schadeherstel. Daarom zijn de kwaliteitseisen aangescherpt en voegen we vanaf volgend jaar ook de verplichting toe om merkerkenningen te voeren. Daarnaast dikken we ons netwerk in, van 220 naar 160 partners, mede omdat het schade-aanbod naar verwachting ook afneemt.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Aegon beëindigt contracten herstellers | Automotive Online

Aegon beëindigt contracten herstellers

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Aegon zegt een deel van zijn herstellers de wacht aan (foto: Shutterstock).

Aegon kondigde eerder dit jaar al aan het netwerk van schadeherstellers terug te brengen van de huidige 600 naar 300, en in eerste instantie ook het ruitherstelwerk naar de carrosseriebedrijven te sturen. Ook wordt in de nieuwe opzet onderscheid gemaakt in universele en dealergebonden schadeherstelbedrijven.

Een toenemende complexiteit van de schades en het dalende schade-aanbod zijn de redenen voor het ombouwen van het netwerk, meldt het bedrijf in de brief aan de herstellers. “Deze ontwikkelingen brengen met zich mee dat we tot herinrichting en herijking van het Aegon Schade Servicenetwerk moeten overgegaan. Dat kan alleen door de huidige carrosserie- en glascontracten van al onze schadepartners te beëindigen. We begrijpen dat dit voor u een onzekere boodschap is”, schrijft het concern. Zie de Automotive Kennisbank voor een compleet overzicht van de schadecalculaties.

In januari 2018 moet het nieuwe netwerk zijn ingericht. Hierbij wordt gestuurd gaat worden op cosmetisch, complex en merkerkend schadeherstel. In de komende drie maanden worden de herstellers bezocht waarmee een nieuw contract wordt aangegaan. “Wellicht blijft u dus deel uitmaken van het Aegon Schade Servicenetwerk. Medio december zullen wij hierover uitsluitsel geven”, aldus Aegon in de brief, die is ondertekend door Matthijs Hofstede (directeur particuliere verzekeringen) en Paul Knapper (businessmanager Aegon Schadeverzekeringen). Knapper meldt desgevraagd dat nog niet bekend is uit hoeveel bedrijven het nieuwe netwerk zal bestaan, maar de inschatting blijft op 300. Ook het ruitherstel gaat in eerste instantie naar de carrosserieherstelbedrijven.

Unigarant vaart eigen koers

Gevraagd naar de gevolgen van de netwerkherstructurering bij Aegon voor Unigarant, dat sinds vorig jaar voor het inrichten van het netwerk samenwerkt met Aegon, zegt Unigarant-woordvoerder Cindy de Vries: “Wij hebben vorig jaar ons netwerk ingericht in samenwerking met Aegon, maar ons schadeherstelnetwerk is verder helemaal zelfstandig; we hebben onze eigen contracten. Wat er bij Aegon in het netwerk gebeurt, maakt voor onze partners dus niet uit.” Wel vinden er ook in het Unigarant-netwerk veranderingen plaats. “Ook wij moeten kijken naar de ontwikkelingen in schadeherstel. Daarom zijn de kwaliteitseisen aangescherpt en voegen we vanaf volgend jaar ook de verplichting toe om merkerkenningen te voeren. Daarnaast dikken we ons netwerk in, van 220 naar 160 partners, mede omdat het schade-aanbod naar verwachting ook afneemt.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.