Focwa: verzekeraars brengen veiligheid in gevaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Herstellers houden geen stuiver meer over, zegt Focwa.

De pijlen van Focwa lijken voornamelijk gericht op Schadegarant, dat momenteel bezig is met een nieuwe tarievenronde. Hierbij moeten herstellers tarieven voor verschillende soorten herstel doorgeven. “De tarieven worden hierdoor opnieuw onder druk gezet; the race to the bottom gaat onverminderd voort. Bij een verdere verlaging van de tarieven zakken we door de bodem”, aldus Peter Brussel, voorzitter van de branchevereniging. “Het kwaliteitsniveau komt in gevaar. Verzekeraars claimen dat zij willen dat schadeherstellers investeren in kennis en kunde om auto’s veilig te herstellen. Dat betekent dat verzekeraars de sleutel in handen hebben voor tevreden klanten met veilig herstelde auto’s.”

De klacht van Focwa is niet nieuw: ook Brussels voorgangers stelden zich op het standpunt dat door de druk op de tarieven de borging van kwaliteit op de tocht staat. De vorige keer was Hiqure nog het speerpunt in de communicatie, dit keer is dat de nieuwe kwaliteitsnorm. “We hebben juist met marktpartijen afgesproken dat er geïnvesteerd gaat worden in kwaliteit”, aldus Brussel. “Daarom moeten alle leden vanaf 1 mei voldoen aan de nieuwe kwaliteitsnorm. Dan is het logisch dat er ruimte moet komen voor investeringen in scholing en equipment. Sommige verzekeraars zijn consequent en stoppen met het duwen op de prijs. Het gedrag van partijen als Schadegarant is daarom onbegrijpelijk en staat haaks op de afspraken.”

Complexe splitsing

Ook de manier waarop sommige verzekeraars omgaan met de splitsing in soort herstel, is tegen het zere been van Focwa. “We hebben als Focwa veel effort gestoken in een goede afbakening van twee soorten schadeherstel: totaal en cosmetisch”, aldus Brussel. “Dit onderscheid is in de praktijk goed te hanteren. Alle partijen in de branche zijn hierbij betrokken. En wat schetst mijn verbazing? Verschillende verzekeraars zijn weer eigen begrippen en eigen definities aan het hanteren.” Onder andere Aegon en Schadegarant hebben in hun netwerk een scheiding aangebracht in soort herstel. Maar ook enkele schadeketens zijn in hun eigen netwerk bezig met een onderverdeling.

Schadeherstelbedrijven zien door de bomen het bos niet meer en worden gedwongen tot veel extra administratieve handelingen en dus kosten, aldus Focwa. De schadeherstellers moeten hun voorstel uiterlijk 28 februari hebben ingediend bij Schadegarant; hierin moet onder andere staan in welke schadecategorie ze zich willen inschrijven (cosmetisch of regulier) en welk uurtarief ze hanteren. Van de grote verzekeraars is Schadegarant momenteel de enige die met een offerteronde bezig is. Aegon maakte onlangs bekend hoe zijn nieuwe netwerk eruit moet komen te zien. Achmea gaf twee jaar geleden al aan vooral heil te zien in een splitsing op basis van merkerkenningen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Focwa: verzekeraars brengen veiligheid in gevaar | Automotive Online

Focwa: verzekeraars brengen veiligheid in gevaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Herstellers houden geen stuiver meer over, zegt Focwa.

De pijlen van Focwa lijken voornamelijk gericht op Schadegarant, dat momenteel bezig is met een nieuwe tarievenronde. Hierbij moeten herstellers tarieven voor verschillende soorten herstel doorgeven. “De tarieven worden hierdoor opnieuw onder druk gezet; the race to the bottom gaat onverminderd voort. Bij een verdere verlaging van de tarieven zakken we door de bodem”, aldus Peter Brussel, voorzitter van de branchevereniging. “Het kwaliteitsniveau komt in gevaar. Verzekeraars claimen dat zij willen dat schadeherstellers investeren in kennis en kunde om auto’s veilig te herstellen. Dat betekent dat verzekeraars de sleutel in handen hebben voor tevreden klanten met veilig herstelde auto’s.”

De klacht van Focwa is niet nieuw: ook Brussels voorgangers stelden zich op het standpunt dat door de druk op de tarieven de borging van kwaliteit op de tocht staat. De vorige keer was Hiqure nog het speerpunt in de communicatie, dit keer is dat de nieuwe kwaliteitsnorm. “We hebben juist met marktpartijen afgesproken dat er geïnvesteerd gaat worden in kwaliteit”, aldus Brussel. “Daarom moeten alle leden vanaf 1 mei voldoen aan de nieuwe kwaliteitsnorm. Dan is het logisch dat er ruimte moet komen voor investeringen in scholing en equipment. Sommige verzekeraars zijn consequent en stoppen met het duwen op de prijs. Het gedrag van partijen als Schadegarant is daarom onbegrijpelijk en staat haaks op de afspraken.”

Complexe splitsing

Ook de manier waarop sommige verzekeraars omgaan met de splitsing in soort herstel, is tegen het zere been van Focwa. “We hebben als Focwa veel effort gestoken in een goede afbakening van twee soorten schadeherstel: totaal en cosmetisch”, aldus Brussel. “Dit onderscheid is in de praktijk goed te hanteren. Alle partijen in de branche zijn hierbij betrokken. En wat schetst mijn verbazing? Verschillende verzekeraars zijn weer eigen begrippen en eigen definities aan het hanteren.” Onder andere Aegon en Schadegarant hebben in hun netwerk een scheiding aangebracht in soort herstel. Maar ook enkele schadeketens zijn in hun eigen netwerk bezig met een onderverdeling.

Schadeherstelbedrijven zien door de bomen het bos niet meer en worden gedwongen tot veel extra administratieve handelingen en dus kosten, aldus Focwa. De schadeherstellers moeten hun voorstel uiterlijk 28 februari hebben ingediend bij Schadegarant; hierin moet onder andere staan in welke schadecategorie ze zich willen inschrijven (cosmetisch of regulier) en welk uurtarief ze hanteren. Van de grote verzekeraars is Schadegarant momenteel de enige die met een offerteronde bezig is. Aegon maakte onlangs bekend hoe zijn nieuwe netwerk eruit moet komen te zien. Achmea gaf twee jaar geleden al aan vooral heil te zien in een splitsing op basis van merkerkenningen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.