Schoonhovens blik | Aegon verdwijnt, een sterk merk waar niemand omheen kon

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven heeft gemengde gevoelens over de overname van Aegon door ars. (Foto: Johan Schoonhoven)

Een grote naam verdwijnt van de Nederlandse verzekeringsmarkt: Aegon. Zelf voortgekomen uit de fusie tussen verzekeraars AGO en Ennia en na de fusie in 1983 de op één na grootste verzekeraar van Nederland, valt nu ten prooi aan asr, dat de Nederlandse activiteiten van verzekeringsgigant Aegon overneemt. Het had ook zomaar andersom kunnen zijn, want Aegon is kapitaalkrachtig genoeg om een grote Nederlandse verzekeraar over te nemen, maar Aegon richt haar pijlen met name op
Noord-Amerika.

Gemengde gevoelens

Bij twee voormalig werkgevers heb ik veel met Aegon van doen gehad en vandaar dat ik de berichtgeving rond de asr overname met gemengde gevoelens bekijk. Aegon was één van de drijvende krachten achter de projecten PBMS (Beheersing Materiële Schadelast) en PSSM (SchadeStroom Management), wat de opmaat was voor de oprichting van Schadegarant en zijdelings Topherstel.

De eerste stappen werden gezet onder leiding van ex-Aegon medewerkers en in het bestuur en diverse commissies had Aegon altijd daadkrachtige en uitgesproken afgevaardigden die een goede balans wisten te vinden tussen het individuele Aegon-belang en het belang van het collectief waar zij actief deel van uitmaakten. Dankzij met name de innige band met het verzekeringsintermediair, sponsoring van de schaatssport en later mijn favoriete voetbalclub, was Aegon een sterk merk en
kon niemand om hen heen.

Pijnlijk, maar een klant die niet tevreden is binnen een collectief, moet je laten gaan

Na enkele wisselingen op managementposities en een herzien toekomstbeeld aan de Mariahoeve, het latere Aegonplein in Den Haag, werd de band met Aegon minder innig, kreeg het Schadegarantcollectief meer en meer kritiek te verduren en werd duidelijk dat Aegon zou uitstappen. Na de aankondiging in juni 2011 werd e.e.a. in oktober 2011 geeffectueerd. Pijnlijk, maar een klant/partner die niet tevreden is binnen een collectief, moet je laten gaan. Je kunt alle kikkers wel in de kruiwagen willen houden, maar de vraag is of de kruiwagen niet het belangrijkst is en er wellicht weer kikkers inspringen?

Men blijft pionieren: met cosmetisch, complex, merkerkend en hagelherstel

Een deel van (ruit)schadeherstellend Nederland kreeg de kans om onder Aegon condities onderdeel te worden van hun eigen netwerk- met een eigen afwikkelingsplatform, focus op partnership en alles anders dan men binnen het collectief gewend was. Het eigen netwerk zou beperkt blijven tot 250 herstellers om volume te kunnen blijven bieden, maar alras was het netwerk bijna even groot als dat van Schadegarant en werd een collectieve opzeggingsronde in 2017 en herselectie van herstellers in 2018 noodzakelijk. Pionieren bleef men wel doen door als één van de eersten te komen met cosmetisch, complex en merkerkend herstel en hagelherstel op basis van drie zwaartecategorieën, maar Aegon stootte steeds meer delen van de auto-portefeuille af en het auto-premievolume daalde van ± € 200 miljoen in 2011 naar ± € 40 miljoen (waarvan € 17 miljoen casco) in 2021 en de netwerkpartners zagen steeds minder Aegon klanten met auto(ruit)schade. Een hersteller zei ooit voor de grap dat hij vaker een Aegon-auditor zag, dan een klant met schade.

Wat rest is mijn Ajax-shirt met Aegon sponsoring

Het resterende deel van de autoportefeuille gaat dus t.z.t. naar asr en komt daarmee waarschijnlijk na 12 jaar weer terug binnen Schadegarant. Bijvangst, want het is asr te doen om de leven- en pensioenportefeuille en het verkrijgen van marktleiderschap in die takken van sport. Het handvol auto(ruit)schaden gaat in de grote stroom mee en maakt dat de sterke Aegon-naam te zijner tijd in de vergetelheid raakt. Wat rest is mijn Ajax-shirt met Aegon sponsoring.

Ik wens u veel schade toe.
Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.