Prinsjesdag: geen taxatierapport bij import schadevrije auto

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2013 luidde Bovag de noodklok dat er op grote schaal zou worden gefraudeerd met rest-bpm op geïmporteerde auto’s, wat zorgt voor oneerlijke concurrentie op de occasionmarkt. Een lage taxatiewaarde betekent immers een lagere rest-bpm.

Rogier Kuin, manager politiek en overheid bij Bovag, is tevreden dat het onderwerp in de Prinsjesdag-stukken staat. “De taxatierapporten werden vaak misbruikt om een lagere waarde en dus een lagere rest-bpm in de resultaten terug te zien.” 

De branchevereniging zei vorig jaar in gesprek te zijn met de Fiscus over manieren om de importfraude aan te pakken, bijvoorbeeld door richtlijnen op te stellen voor taxaties

Geen zorgen
Frank Bolsenbroek van taxateursbureau Bolsenbroek & Partners denkt dat de plannen van het kabinet zo`n vaart niet zullen lopen. Volgens hem is het vooral oude wijn in nieuwe zakken wat er in de plannen staat beschreven. “Het is niet in de wet af te bakenen wat schade is. Het is ook niet aan de Belastingdienst om dat te bepalen. Het plan leidt alleen maar tot paniek en verwarring in de markt en werk in de Tweede Kamer. Bovendien moet het plan eerst worden aangenomen door de Tweede Kamer voordat het definitief is.”

Bolsenbroek maakt zich absoluut geen zorgen voor de toekomst. “Er verandert niets. Iedere bpm-aangifte is een individueel proces. Wat in die aangifte en de bijlagen staat, dient juist te zijn. Schade is daarbij een te ruim begrip. Schade is immers waardevermindering en dat kan overal uit bestaan. Waardevermindering kan worden aangetoond middels de forfataire tabel, een koerslijst en een taxatierapport. Het taxatierapport is inhoudelijk niet af te bakenen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Prinsjesdag: geen taxatierapport bij import schadevrije auto | Automotive Online

Prinsjesdag: geen taxatierapport bij import schadevrije auto

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2013 luidde Bovag de noodklok dat er op grote schaal zou worden gefraudeerd met rest-bpm op geïmporteerde auto’s, wat zorgt voor oneerlijke concurrentie op de occasionmarkt. Een lage taxatiewaarde betekent immers een lagere rest-bpm.

Rogier Kuin, manager politiek en overheid bij Bovag, is tevreden dat het onderwerp in de Prinsjesdag-stukken staat. “De taxatierapporten werden vaak misbruikt om een lagere waarde en dus een lagere rest-bpm in de resultaten terug te zien.” 

De branchevereniging zei vorig jaar in gesprek te zijn met de Fiscus over manieren om de importfraude aan te pakken, bijvoorbeeld door richtlijnen op te stellen voor taxaties

Geen zorgen
Frank Bolsenbroek van taxateursbureau Bolsenbroek & Partners denkt dat de plannen van het kabinet zo`n vaart niet zullen lopen. Volgens hem is het vooral oude wijn in nieuwe zakken wat er in de plannen staat beschreven. “Het is niet in de wet af te bakenen wat schade is. Het is ook niet aan de Belastingdienst om dat te bepalen. Het plan leidt alleen maar tot paniek en verwarring in de markt en werk in de Tweede Kamer. Bovendien moet het plan eerst worden aangenomen door de Tweede Kamer voordat het definitief is.”

Bolsenbroek maakt zich absoluut geen zorgen voor de toekomst. “Er verandert niets. Iedere bpm-aangifte is een individueel proces. Wat in die aangifte en de bijlagen staat, dient juist te zijn. Schade is daarbij een te ruim begrip. Schade is immers waardevermindering en dat kan overal uit bestaan. Waardevermindering kan worden aangetoond middels de forfataire tabel, een koerslijst en een taxatierapport. Het taxatierapport is inhoudelijk niet af te bakenen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.