D-Day voor schadedelen uitgesteld

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het onderwerp wordt nu waarschijnlijk op 14 september behandeld.

Modellenrecht of reparatieclausule? De discussie woedt al jaren. Autofabrikanten claimen het modellenrecht op zichtbare onderdelen als plaatwerk, bumpers, ruiten en verlichtingsdelen. Zíj hebben voor het ontwerp gezorgd en ze vinden dan ook dat andere partijen de delen niet zomaar mogen namaken.

Het ongebonden kanaal daarentegen zegt dat de autofabrikanten zich achter het modellenrecht verschuilen om prettige marges te kunnen blijven maken op een markt die Europa-breed goed is voor een jaaromzet van € 10 miljard. In 2000 zouden de fabrikanten 39 procent van hun winst uit vervangingsdelen hebben gehaald, en 19 procent uit de verkoop van nieuwe auto’s.

De ECAR– een samenwerkingsverband waarin onder meer de Europese schadeherstellers, leveranciers van onderdelen en equipment en consumentenorganisaties samenwerken – is voorstander van de reparatieclausule, die de productierechten van plaatwerk etcetera vrijgeeft en de consument keuzevrijheid geeft. Volgens de ECAR lopen de prijsverschillen tussen origineel plaatwerk en dat uit het vrije kanaal al gauw op tot dertig procent. Karel Bukholczer, ECAR-coördinator Nederland, zegt dat de situatie in de Benelux, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk op dit moment vrij liberaal is, dat Duitsland een gedoogbeleid voert en dat Frankrijk, Portugal, Oostenrijk, Denemarken en Finland een protectionistisch beleid voeren – wat volgens hem betekent dat ze de autofabrikant beschermen.

Na jaren van discussie lijkt het erop dat de Europese Commissie eindelijk zijn Salomonsoordeel gaat vellen. Naar verluidt zijn de pro- en contra-kampen op dit moment ongeveer even groot. Eurocommissaris Frits Bolkestein vindt volgens de ECAR dat het modellenrecht niet van toepassing is op vervangingsdelen.
Eén stem hebben ze dus al.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

D-Day voor schadedelen uitgesteld | Automotive Online

D-Day voor schadedelen uitgesteld

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het onderwerp wordt nu waarschijnlijk op 14 september behandeld.

Modellenrecht of reparatieclausule? De discussie woedt al jaren. Autofabrikanten claimen het modellenrecht op zichtbare onderdelen als plaatwerk, bumpers, ruiten en verlichtingsdelen. Zíj hebben voor het ontwerp gezorgd en ze vinden dan ook dat andere partijen de delen niet zomaar mogen namaken.

Het ongebonden kanaal daarentegen zegt dat de autofabrikanten zich achter het modellenrecht verschuilen om prettige marges te kunnen blijven maken op een markt die Europa-breed goed is voor een jaaromzet van € 10 miljard. In 2000 zouden de fabrikanten 39 procent van hun winst uit vervangingsdelen hebben gehaald, en 19 procent uit de verkoop van nieuwe auto’s.

De ECAR– een samenwerkingsverband waarin onder meer de Europese schadeherstellers, leveranciers van onderdelen en equipment en consumentenorganisaties samenwerken – is voorstander van de reparatieclausule, die de productierechten van plaatwerk etcetera vrijgeeft en de consument keuzevrijheid geeft. Volgens de ECAR lopen de prijsverschillen tussen origineel plaatwerk en dat uit het vrije kanaal al gauw op tot dertig procent. Karel Bukholczer, ECAR-coördinator Nederland, zegt dat de situatie in de Benelux, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk op dit moment vrij liberaal is, dat Duitsland een gedoogbeleid voert en dat Frankrijk, Portugal, Oostenrijk, Denemarken en Finland een protectionistisch beleid voeren – wat volgens hem betekent dat ze de autofabrikant beschermen.

Na jaren van discussie lijkt het erop dat de Europese Commissie eindelijk zijn Salomonsoordeel gaat vellen. Naar verluidt zijn de pro- en contra-kampen op dit moment ongeveer even groot. Eurocommissaris Frits Bolkestein vindt volgens de ECAR dat het modellenrecht niet van toepassing is op vervangingsdelen.
Eén stem hebben ze dus al.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.