Bovag-RAI: breid aantal bpm-klassen uit

Redactie Redactie
• Laatste update:

Marktverstoring
Bovag en RAI zijn van mening dat het huidige systeem van autofiscaliteit, waarbij zeer zuinige auto’s worden vrijgesteld van bpm en mrb, te veel marktverstorend werkt. Zij pleiten daarom meer klassen in de bpm, waardoor een geleidelijker systeem ontstaat en de financiële verschillen tussen opeenvolgende klassen worden verkleind.

Nieuwe beoordeling
Voor de middellange termijn zou er ook een nieuwe fiscale beoordeling van brandstoffen moeten komen, vinden de twee partijen. Daarbij zouden ook alternatieve brandstoffen, zoals biogas, ethanol en waterstof, op grond van hun milieuprestatie in aanmerking moeten komen voor fiscale stimulering.

Uitgangspunt is dat autobelastingen technologieneutraal zijn: de overheid moet sturen op doelen en niet op technieken. “Alleen specifieke veelbelovende doorbraaktechnologieën, met grote maatschappelijke voordelen, kunnen zo nodig tijdelijk gestimuleerd worden, als ze voldoen aan een aantal nader te definiëren criteria”, zo staat in de branchevisie. Daarvoor moet dan een ‘supercredit’ klasse worden geformuleerd.

Op lange termijn (vanaf 2015) zou betalen voor gebruik in plaats van bezit het beste alternatief zijn, aldus Bovag en RAI Vereniging.

Download de volledige visie van Bovag-RAI in de rubriek Feiten&Cijfers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bovag-RAI: breid aantal bpm-klassen uit | Automotive Online

Bovag-RAI: breid aantal bpm-klassen uit

Redactie Redactie
• Laatste update:

Marktverstoring
Bovag en RAI zijn van mening dat het huidige systeem van autofiscaliteit, waarbij zeer zuinige auto’s worden vrijgesteld van bpm en mrb, te veel marktverstorend werkt. Zij pleiten daarom meer klassen in de bpm, waardoor een geleidelijker systeem ontstaat en de financiële verschillen tussen opeenvolgende klassen worden verkleind.

Nieuwe beoordeling
Voor de middellange termijn zou er ook een nieuwe fiscale beoordeling van brandstoffen moeten komen, vinden de twee partijen. Daarbij zouden ook alternatieve brandstoffen, zoals biogas, ethanol en waterstof, op grond van hun milieuprestatie in aanmerking moeten komen voor fiscale stimulering.

Uitgangspunt is dat autobelastingen technologieneutraal zijn: de overheid moet sturen op doelen en niet op technieken. “Alleen specifieke veelbelovende doorbraaktechnologieën, met grote maatschappelijke voordelen, kunnen zo nodig tijdelijk gestimuleerd worden, als ze voldoen aan een aantal nader te definiëren criteria”, zo staat in de branchevisie. Daarvoor moet dan een ‘supercredit’ klasse worden geformuleerd.

Op lange termijn (vanaf 2015) zou betalen voor gebruik in plaats van bezit het beste alternatief zijn, aldus Bovag en RAI Vereniging.

Download de volledige visie van Bovag-RAI in de rubriek Feiten&Cijfers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.